پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مولکول بیماری هانتینگتون سرطان را از بین می‌برد

شگفت‌انگیزترین "قاتلان" سرطان

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 591048
تیم مرکز پزشکی "نورث وسترن" (Northwestern Medicine)پی برده‌اند که چگونه مولکول بیماری هانتینگتون می‌تواند به طور ناخواسته سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و چگونه از این روند می‌توان به عنوان درمان جدید سرطان استفاده کرد.
شگفت‌انگیزترین "قاتلان" سرطان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا ، چندین سال است که دانشمندان متوجه کاهش ناگهانی سرطان در بیماران مبتلا به بیماری "هانتینگتون" شده‌اند. در حال حاضر یک تیم مرکز پزشکی "نورث وسترن" (Northwestern Medicine) کشف کرده‌اند که چگونه این بیماری می‌تواند به طور ناخواسته سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و چگونه از این روند می‌توان به عنوان درمان جدید سرطان استفاده کرد.

بیماری هانتینگتون توسط جهش یک ژن به نام "هانتینگتین" (huntingtin) ایجاد می‌شود. این جهش باعث تکرار توالی‌های RNA می‌شود و این توالی‌های تکراری که به عنوان" آر.ان.آ های خاموشگر" (siRNAs)  شناخته می‌شوند، به آرامی سبب آسیب رساندن به سلول‌های عصبی می‌شوند.

تحقیق پیشین تیم مرکز پزشکی "نورث وسترن" نشان داده بود که مولکول‌های" RNAهای خاموشگر" شگفت انگیزترین قاتلان سرطان بودند که میلیون‌ها سال پیش برای مبارزه با سرطان در بدن ارگانیسم‌های زنده، توسعه یافته بودند.
"آندرا مورمان" (Andrea Murmann)نویسنده این مطالعه می‌گوید: من فکر می‌کردم ممکن است یک یک وضعیت وجود داشته باشد که در آن این "دکمه مرگ" در افراد خاصی بیش از حد فعال است، تا جایی که ممکن است باعث از بین رفتن بافت‌ها ‌شود.

توالی‌های تکراری RNA های خاموشگر یافت شده در آسیب شناسی هانتیگتون بسیار شبیه به ملکول‌های RNAهای خاموشگر کشف شده در مطالعه پیشین تیم بودند. بنابراین گام بعدی آزمایش این بود که آیا این ملکول‌های خاص هنگامی که از طریق نانوذرات به  بدن موش‌ها منتقل شدند، واقعا برای کشتن سلول‌های سرطانی کار می کردند یا خیر. نتیجه باورنکردنی بود، رشد تومور به طور قابل توجهی در انواع مختلف سلول‌های سرطانی، از جمله سرطان تخمدان، پستان، پروستات، کبد، مغز، ریه، پوست و سلول‌های سرطانی روده بزرگ، کاهش یافت."مارکوس پیتر" (Marcus Peter) نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: این ملکول بهترین قاتل در برابر تمام سلول‌های
سرطانی است.

گام بعدی محققان، کار بر روی تصفیه روش تحویل نانوذرات است تا مولکول‌های کشنده سرطان بتوانند دقیق تر به تومورهای هدف برسند.مارکوس افزود: ما معتقدیم درمان کوتاه مدت معالجه سرطان برای چند هفته می‌تواند ممکن باشد، بطوریکه ما می‌توانیم یک بیمار را بدون ایجاد مشکلات عصبی که بیماران هانتینگتون از آن رنج می‌برند، با کشتن سلول‌های سرطانی درمان کنیم.این تحقیق در مجله "EMBO Reports"منتشر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *