شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

نگاهی به کتاب «رهبری پیامبر(ص) در قرآن»

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 590984
در بخشی از کتاب «رهبری پیامبر(ص) در قرآن » آمده است: مبنای نظام ولایت فقیه به مثابه زیر بنای نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیز بر همین رویکرد و اصول استوار است و تبیین مشروعیت ولایت فقیه به ارائه پاسخ‌هایی دقیق به این مسأله بستگی دارد.
نگاهی به کتاب «رهبری پیامبر(ص) در قرآن»
به گزارش جهان نيوز،‌ محمد حسن شاهنگی، معاون مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در معرفی کتاب «رهبری پیامبر(ص) در قرآن» گفت:  این کتاب اثر حجت­‌الاسلام محمد عابدی است که طی روزهای اخیر توسط مرکز پژوهش‌های جوان منتشر شد. 

در این کتاب گفته می‌شود شیعه با تکیه بر آیات و روایات مرتبط با مفاهیم ولایت و امامت بر رهبری معصوم تأکید دارد و آن را رکن بنای نظام اسلامی و خلاف آن را موجب انحراف از اصول تحقق نظامی اسلامی است.

 وی افزود: مبنای نظام ولایت فقیه به مثابه زیر بنای نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیز بر همین رویکرد و اصول استوار است و تبیین مشروعیت ولایت فقیه به ارائه پاسخ‌هایی دقیق به این مسأله بستگی دارد. این اثر با توصیف و تحلیلی از مبانی نظام سیاسی نبوی(ص) از منظر قرآن، به محورهایی از قبیل مشروعیت رهبری در جامعه اسلامی، نقش مردم در اداره امور، اصول رهبری، وظایف و اختیارات پیامبر(ص) می‌پردازد.

شاهنگی ادامه داد: نظام سیاسی و رهبری پیامبر اسلام (ص) بر «مبانی» و«اصول» خاصی استوار است. کلیت این نظام، برآیند منظومه‌­ای از مبانی اعتقادی چون ربوبیت الهی، ولایت الهی، خلافت الهی، کرامت انسان و حق اختیار و آزادی اوست که بنای آن نظام را توجیه می­کند. رهبری پیامبر(ص) در نظام سیاسی اسلام برخوردار از اصولی  است که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از: تحقق مطالبات الهی، تکامل بشر با تربیت الهی، حفظ نظام و هویت دینی ­آن و اصل عدالت گستری.

وی گفت: رهبری از شئون پیامبری است و نظام سیاسی بخشی از آموزه‌های دین است؛ دولت اسلامی و نظام سیاسی ریشه در آموزه‌های وحیانی دارد. آیات قرآن نشان می‌دهند حکومت جزئی از نبوت و ابزار تحقق اهداف رسالت است. قرآن با این نگاه ابعاد مختلف حاکمیت رسول خدا(ص) و نظام سیاسی را تبیین می‌کند. وجود آیات فراوان در مورد رهبری انبیای الهی، به ویژه پیامبر اکرم (ص) و سیره حضرت رسول(ص) در تشکیل و اداره حکومت، نشان می‌دهد رهبری، به عنوان رکن نظام سیاسی، جایگاه مخصوصی از منظر قرآن دارد، از این رو با شناخت نظام سیاسی اسلامی و جایگاه رهبری پیامبر اکرم(ص) در این نظام، می­توان به موقعیت حضرت و میزان و نوع نقش وی در نظام سیاسی اسلامی پی برد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *