پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

افزایش چشم‌گیر ناشران پس از پیروزی انقلاب

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 588822
یک ناشر گفت: رویکرد فرهنگی که پس از انقلاب ایجاد شد، به استقبال بسیاری از اشخاص برای حضور در صحنه چاپ و نشر انجامید.
افزایش چشم‌گیر ناشران پس از پیروزی انقلاب
به گزارش جهان نيوز،‌ کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه تغییرات فراوانی در صنعت چاپ  کشور پس از  انقلاب اسلامی به وقوع پیوست، گفت: پس از انقلاب گرایش به مطالعه به نحو چشمگیری در جامعه افزایش پیدا کرد و انحصار گذشته در چاپ و نشر از بین رفت و موجب شد تا رویکرد بی نظیری از سوی مخاطبان نسبت به کتاب و نشریات پدید آید. آزادی بیان در اواخر دهه پنجاه نقطه عطفی بود و با بررسی آن دوران متوجه خواهیم شد، بسیاری از کتابها که انتشار آن  در گذشته ممنوع بود به طور ناگهانی چاپ و منتشر شد. همین امر موجب شد عطش مخاطبان نسبت به مطالعه افزون شود.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی رویکردی فرهنگی در جامعه ما به وجود آمد. این رویکرد با استقبال طیف قابل ملاحظه ای از اشخاص برای حضور در صحنه چاپ و نشر منجر شد و به طور شگفت انگیزی تعداد ناشران کشور افزایش یافت. پیش از انقلاب اسلامی، تعداد کل ناشران کشور به 300 نفر نمی رسید؛ در حالیکه هم اکنون این رقم به بیش از 12 هزار نفر رسیده است. اما متاسفانه آن همه شور و حرارت به تدریج جای خود را به مسائل و مشکلات و موانعی داد که موجب شد، بازار چاپ و نشر کشورمان گرفتار آفت هایی شود. این آفت ها روز به روز مشکلات بزرگتری را سر راه چاپ و نشر این دیار فراهم  آورد. افزایش بی رویه قیمت کاغذ و لوازم اولیه چاپ در نتیجه نبود سیاست های حمایتی و منطقی در این عرصه، موجب شد قیمت کتاب چندین برابر افزایش پیدا کند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر گفت: دریغ که در کشور ما علی رغم وجود دستگاه های متعدد نظارتی، عرصه چاپ و نشر حالت رها شده ای پیدا کرده است. اشخاص با نیت های ناصواب در این عرصه جولان می دهند و تا هنگامی که این روابط شکل معقول به خود نگیرد و رانت هایی که عده ای دارند،  نظارت نشود؛ دست سودجویان از این بازار کوتاه نمی شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *