در میزگردی سبک و سیاق و ویژگی های آثار عباس کیارستمی نقد و بررسی شد.
میزگرد از برون گرایی تا ساختارگریزی
سبک سینمایی کیارستمی بررسی شد
11 بهمن 1396 ساعت 13:10
در میزگردی سبک و سیاق و ویژگی های آثار عباس کیارستمی نقد و بررسی شد.
به گزارش جهان نیوز، میزگردی درباره جهان فکری، رویکردها و مشخصات سبک سینمایی عباس کیارستمی با حضور اعضای شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهشهای جوان در تاریخ ۷ بهمن ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
رضا جلیلی استاد دانشگاه در ابتدای این جلسه گفت: بسیاری از آثار کیارستمی جنبه شخصی سازی دارند یعنی چندان برای مخاطب قابل فهم نیست چون در آنها کدهای روایی و تصویری مبهمی وجود دارد. کیارستمی فیلمسازی تکرو بوده به این معنا که سبک دیگر سینماگران را قبول نداشت و ساختارشکنی های زیادی در آثار او وجود دارد.
وی افزود: باید به دنبال این پاسخ باشیم که آیا اندیشه سینمایی کیارستمی در کتاب های او مثل «باد و برگ»، «سعدی از دست خویشتن فریاد»، «همراه با باد»، «گرگی در کمین» و ... هم وجود دارد؟
میر شمس الدین فلاح هاشمی نیز در ادامه عنوان کرد: کیارستمی فقط یک فیلمساز نبود چون او در عرصه های مختلف هنری دستی بر آتش داشت و این تنوع کاری باعث شده تا آثار سینمایی او صرفا از منظر سینمایی قابل تحلیل و نقد نباشد. کیارستمی را باید به همین دلیل جامع دید و فراتر از سینما به آثار سینمایی اش نگریست. مساله دیگر در مورد کیارستمی تفکرات لیبرالیستی اوست، او قائل به هیچ مرزبندی در هنر و سینما نیست و معتقد بود خط قرمزی در این رابطه نباید لحاظ شود.
علی آخوندی نیز اظهار کرد: در مورد بی هدفی و سرگردانی کاراکترها در زندگی شان، او این موضوع را به حکومت مرتبط و سیاستمداران را در این زمینه مقصر می داند از سوی دیگر کیارستمی اهل محافظه کاری در سینما نیست و در بیان دیدگاه های خاص خود جسارت دارد. مخاطب اصلی کیارستمی در این خصوص بیش از همه وجدان خود آدمی است چون او به انسان یادآوری می کند از کجا آمده و آمدنش برای چه بوده است البته او در این مسیر تحلیل های شخصی خود را به مخاطب ارایه می کند و از منظر معرفت شناسانه اسلوب قابل تاملی را در پیش می گیرد.
کد مطلب: 587368
آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/587368/سبک-سینمایی-کیارستمی-بررسی