جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اعلام آمادگي نروژ و ايران براي گسترش همکاري ها

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 584070
وزير نيرو در ديدار با سفير نروژ، از گسترش همکاري ايران و نروژ در زمينه انرژي هاي تجديد پذير خبر داد.
اعلام آمادگي نروژ و ايران براي گسترش همکاري ها
به گزارش جهان نيوز، از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، رضا اردکانيان در ديدار امروز خود با "لارس نوردرم" (Lars Nordrum) سفير نروژ در جمهوري اسلامي ايران از گسترش همکاري ايران و نروژ در زمينه انرژي هاي تجديد پذير خبر داد.

وي با اشاره به سابقه صد ساله همکاري بين ايران و نروژ، گفت: اين همکاري ها مي تواند در حوزه انرژي هاي تجديد پذير و آب و آبفا گسترش يابد.

اردکانيان با اشاره به اينکه وجود خطوط اعتباري بين دو کشور تا کنون بالفعل نشده است، افزود: با برقراري خطوط اعتباري بين دو کشور مي توان در زمينه انرژي هاي تجديد پذير بخصوص انرژي خورشيدي، همکاري هاي لازم را تقويت کرد.

وي ادامه داد: در کنار زمينه هاي خوب همکاري در حوزه هاي انرژي هاي تجديدپذير مي توان زمينه هاي تجارت في مابين را ايجاد کرد که به عنوان نمونه مي توان استفاده از آب تصفيه شده فاضلاب (SAFE) براي استفاده در بخش کشاورزي را در دستور کار همکاري ها قرار داد.

وزير نيرو ضمن درخواست از طرف نروژي براي انجام هماهنگي هاي بيشتر با سازمان سرمايه گذاري خارجي گفت: زمينه هاي خوب همکاري در حوزه آب هاي تجديد شونده و همکاري در جلوگيري از هدر رفت آب شهري بخصوص در کلانشهر تهران از ديگر زمينه هاي همکاري خواهد بود.

وي  افزود: زمينه هاي خوب همکاري در کشورهاي ثالث، همسايه و منطقه CIS زمينه خوبي براي همکاري بين ايران و نروژ است.

اردکانيان با اشاره به اينکه در برنامه ششم توسعه قرار است در مدت 5 سال 5 هزار مگاوات انرژي تجديدپذير به ظرفيت توليد برق کشور اضافه شود، افزود: در زمان حاضر 450 مگاوات نيروگاه خورشيدي در کشور نصب شده و 700 مگاوات نيروگاه خورشيدي نيز در حال ساخت است که 25 درصد از تعهدات وزارت نيرو در اين بخش انجام مي شود.

وي در پایان  از وزير انرژي و نفت نروژ دعوت کرد تا در سفر به ايران، نسبت به تقويت زمينه هاي همکاري في مابين دو کشور اقدام کند.
در ادامه اين نشست "لارس نوردرم" Lars Nordrum سفير نروژ در جمهوري اسلامي ايران نيز در سخناني ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار و ايجاد زمينه هاي همکاري بين ايران و نروژ گفت: اين همکاري ها مي تواند پس از برقراري خط اعتباري بين دو کشور، در زمينه هاي مختلف بخصوص ساخت مزرعه بادي و نيروگاه هاي خورشيدي ادامه داشته باشد.

وي با بيان اينکه در اين زمينه پيشرفت هايي حاصل شده ولي زمانبر خواهد بود گفت: "اکسپورت کرديت بانک نروژ" برنامه ريزي کرده تا ضمن سفر به ايران در آينده نزديک، شرايط بانکي را براي مراودات دو کشور تسهيل کند.

نوردرم افزود: در زمان حاضر شرکت هاي مختلف نروژي در حوزه انرژي هاي تجديدپذير در حال برداشتن گام هاي اوليه براي حضور در بازار ايران هستند.

منبع:صداو سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *