جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وجود رقابت منفی در صنعت سیمان

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 584014
یک کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه دامپینگ داخلی در صنعت سیمان برای از بین بردن رقبا به وجود آمده است، گفت: گاز اکثر کارخانجات سیمان شمال کشور قطع شده است.
وجود رقابت منفی در صنعت سیمان
به گزارش جهان نيوز، محمدعلی بُد با اشاره به اینکه در سال جاری مصرف سیمان نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: با این وجود همچنان در آمار رشد اقتصادی، رشد ساخت و ساز منفی است که در این رابطه باید تصمیمات لازم برای رونق ساخت‌وساز اتخاذ شود.

 وی با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدی برای جبران نقدینگی مورد نیاز خود به صادرات توجه کرده‌اند، افزود: عوارض صادرات سیمان به عراق همچنان بالاست اما تولیدکنندگان کشور برای از دست ندادن بازار این کشور مجبور به پرداخت این عوارض هستند.

این کارشناس صنعت سیمان افزود: نکته قابل توجه در بازار صادراتی عراق اعمال عوارض بیشتر در مسیر صادرات سیمان ایران از عراق به سوریه است که در این رابطه باید رایزنی لازم صورت گیرد.

بُد اضافه کرد: علاوه بر این دامپینگ داخلی نیز در صنعت سیمان برای از بین بردن رقبا به وجود آمده است به این صورت که مطالعات نشان می‌دهد قیمت تمام شده ۴۲ شرکت بیشتر از متوسط قیمت فروش سیمان درسطح بازار است.

وی با اعلام اینکه این دامپینگ داخلی مشکلاتی را برای واحدهای سیمانی به وجود آورده است تصریح کرد: امروز قیمت تمام شده یک تن سیمان ۱۰۴ هزار تومان است اما تعدادی از واحدها هر تن سیمان را ۱۰۲ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

این کارشناس سیمان در ادامه صحبت‌های خود به تعطیلی گاز کارخانجات سیمان هم اشاره کرد و گفت: گاز اکثر کارخانجات سیمان شمال کشور قطع شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی جبران ضرر تولیدکنندگان را با تعطیلی کارخانجات خواهد داد، افزود: در حال حاضر کارخانجات سیمان با ۶۵ تا ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند به نحوی که این تعطیلی‌ها با توجه به مازاد تولید ضرر چندانی را به آنها نخواهد زد.

البته دولت قرار بود بابت تعطیلی کارخانجات سیمان پولی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که هنوز خبری از پرداخت‌ها نیست.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *