جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
نماینده سابق مجلس مطرح کرد؛

عربستان مانع اصلی حل مسائل منطقه‌ای است

پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 583203
شوهانی گفت: پیشنهاد برگزاری نشست پنج‌ جانبه در رفع مشکلات خاورمیانه کاربرد موثری دارد اما عربستان مانع اصلی حل مسائل منطقه‌ای است.
عربستان مانع اصلی حل مسائل منطقه‌ای است
به گزارش جهان نيوز، احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم درباره درخواست عراق برای تقویت روابط این کشور با عربستان و برگزاری نشست اقتصادی میان 5 کشور ایران، عربستان، مصر، ترکیه و عراق، اظهار کرد: علی‌رغم اختلافات موجود در منطقه، از قبیل اختلاف ایران و عربستان، ایران و ترکیه در خصوص موضوع سوریه و برخی سوءتفاهم‌های منطقه‌ای، به نظر می‌رسد برگزاری چنین نشست‌هایی به نفع منطقه باشد.

شوهانی اضافه کرد: معتقدم تعامل و همکاری 5 کشور ایران، عربستان، مصر، ترکیه و عراق با یکدیگر موثر است، در عین حال کشورهای دیگری هم می‌توانند وارد این فضای همکاری و برگزاری نشست مشترک شوند تا نگرانی‌های موجود از بین برود.

نماینده سابق مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است عربستان در روابط خود با چهار کشور دیگر شیطنت کند، به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این کشور به درخواست عراق برای برگزاری نشست اقتصادی و تقویت روابط دوجانبه پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر؛ چرا که این کشور در مسئله سوریه و یمن بازنده بوده است.

وی یادآور شد: ممکن است پیشنهاد برگزاری نشست پنج‌ جانبه در رفع مشکلات منطقه کاربرد و کارایی موثری داشته باشد.

شوهانی درباره دلیل نزدیکی عراق به عربستان بیان کرد: از تمایل عمار حکیم برای نزدیکی با کشور عربستان اطلاعی ندارم، اما حکیم شیعه است و رابطه خوبی هم با ایران دارد، در عین حال او گرایشی هم به سوی عربستان پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پایان اظهار کرد: اگر عمار حکیم بتواند اختلاف‌ها را رفع کند و تعامل سازنده‌ای هم میان 5 کشور ایجاد شود، ممکن است این موضوع منفعتی به همراه داشته باشد، چراکه تاکنون عربستان مانع اصلی حل مسائل منطقه‌ای بوده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *