شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
گزارشی از کنسرت ارکان اوگور و اسماعیل حکی

روایت خنیاگر ترک از ناشناخته های موسیقی ترکیه

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 581744
ارکان اوگور و اسماعیل حکی دو هنرمند ترکیه ای در چهارمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای موسیقی ملی و فولکلور ترکیه برای اولین بار در ایران روی صحنه رفتند.
روایت خنیاگر ترک از ناشناخته های موسیقی ترکیه
به گزارش جهان نيوز، ساعاتی پیش در چهارمین شب سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر، ارکان اوگور و اسماعیل حکی دو هنرمند برجسته ترکیه ای با اجرای قطعاتی از آلبوم جدید آنها «دیدار با ناشناخته ها» برگزار شد.

اوگور یکی از مهمترین موسیقیدانان حال حاضر ترکیه و یکی از نوازندگان برجسته ساز باغلاما در دنیا است؛ از این جهت شاید حضور این چهره به همراه دیگر هنرمند مطرح ترک تبار را بتوان مهمترین اتفاق بخش بین الملل این دوره جشنواره موسیقی دانست.

در این اجرا هردو هنرمند همراه با اجرای ساز باغلاما ترانه های از موسیقی فولکلور و همچنینم ملی ترکیه را می خواندند. باقلاما در اصل ساز ملی قوم ترک و منطقه آناتولی است و در میان مردم ترک و کرد زبان ترکیه و شمال عراق رواج دارد. گمان می­رود که باقلاما و سازهای هم­خانواده آن محصول تغییر و تحولی است،که روی قوپوز صورت گرفته است. باقلاما و سازهای هم­ خانواده آن نقش مهمی را در انتقال فرهنگ و موسیقی ترکی به عصر حاضر ایفا کرده ­اند.

تمرکز اوگور در این اجرا بیشتر بر روی ترانه هایی از موسیقی «خلق» یا ملی ترکیه بود؛ موسیقی که تکرار در آن، همچون اغلب گونه های موسیقی محلی یک اصل محسوب می شود. این تکرار همیشه در فرهنگ شرق وجودداشته؛ در ابیات مختلف یک غزل، یک مضمون بارها و بارها تکرار شده و هر بار به شکلی. تکراری که نمود آن در موسیقی اوگور با تزیینات هوشمندانه و با تنظیم جدید ، روایتی شنیدنی از این گونه موسیقایی را ارایه کرد. 

در برخی قطعات اجرا نیز اغلب جمله هایی نواخته می شد که اصلشان یکی بود اما با لحن های گوناگون نواخته می شدند. این فرم نواختن از بداهه پردازی شروع شده و به همان شیوه ادامه پیداکرده و گاه در این تکرارها، لحظات شگرف خلق شده اند.

موسیقی بومی  ترک ها‌ دارای کارگان گسترده تری نسبت به سایر گونه هاست. این گستردگی را نخست در فواصل می توان یافت و سپس در شیوه ملودی پردازی و نهایتاً تنوع ریتمیک. چیزی که در اجرای امشب ارکان اوگور در تالار وحدت تهران هم کاملا مشهود بود.

نگاه ترک ها به این گونه موسیقایی خیلی محترمانه است،‌ در نتیجه سایر موسیقی هایشان وامدار موسیقی خلق اند. ارکان اوگور نیز یکی از چهر هایی است که با بازسازی یا آهنگسازی بر اساس موسیقی های محلی در ترکیه، شهرت را ه دست آورده. هرچند نوازندگی گیتار او و برخی تکنیک های منحصر به خود اوگور، او را در این رسته نیز برجسته کرده است.

اجرای ارکان اوگور و اسماعیل حکی در تالار وحدت تجربه تازه برای مخاطبان جدی تر موسیقی در ایران بود تا با اجرایی ناب از موسیقی ملی ترکیه با گوشه از فرهنگ موسیقایی این کشور آشنا شوند. تشویق ها و واکنش های مخاطبان حاضر در این کنسرت نشان می داد که با وجود عدم دریافت معانی ترانه ها به واسطه نزدیکی فرهنگ موسیقایی ایران و ترکیه و آشنا بودن ملودی ها و ریتم ها، مخاطبان از اجرای نود دقیقه ای این دو هنرمند خسته نشده و تا پایان آنها را همراهی کردند.

ارکان اوگور نیز در چندکلام کوتاهی که به زبان انگلیسی سخن گفت تجربه اجرا در ایران را افتخاری برای خود دانست و به جو حاکم بر سالن اشاره کرد و عنوان کرد: این خیلی خوب است که سالن اینقدر ساکت است؛ این برای تمرکز اجرای ما بسیار خوب است»
در این کنسرت نیز مانند اغلب اجراهای بخش بین الملل، صندلی های خالی بسیاری در سالن به چشم می خورد. اتفاقی که یکی از عمده ترین دلایل آن را می توان به ضعف کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره در معرفی این چهره ها به جامعه هنری و عموم مردم، دانست.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش از بیستم دی ماه در تهران آغاز شده و تا 30 دی نیز ادامه خواهد یافت.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *