جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کیوسک/ اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه ۲۴دی

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 581702
روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
کیوسک/ اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه ۲۴دی
به گزارش جهان نيوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که  در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

کیهان

غفلت دولت از بدیهیات بودجه‌نویسی موجب نارضایتی مردم شد
یک روزنامه حامی دولت معتقد است دولت از بدیهیات سیاستگذاری بودجه‌ای غافل و رویگردان است.
روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشت: لایحه بودجه 97 با وجود نکات مثبت، در فضای عمومی با واکنش‌های منفی مواجه شد که به نظر می‌رسد عمده این واکنش‌ها، در نتیجه بی‌توجهی تصمیم‌گیران بودجه به قواعد بدیهی سیاست‌گذاری صورت گرفته است.

در نتیجه این ضعف، واکنش‌های انجام‌شده نیز گاهی در تشخیص مبدأ اصلی مشکل به خطا افتاده است. به‌عنوان مثال در زمینه قیمت بنزین، اقدام اشتباه سیاست‌گذار در حفظ سطح اسمی قیمت بنزین از سال ۱۳۹۳ به بعد، منجر به شوک ۵۰ درصدی آن در لایحه کنونی شده است.

مهم‌ترین جنبه‌های رسانه‌ای لایحه بودجه ۱۳۹۷، واکنش‌هایی بود که نسبت به دو جنبه از این لایحه صورت گرفت: نخست، افزایش قیمت‌ها به‌خصوص برای سوخت (بنزین) و عوارض خروج از کشور و دوم، پرسش درباره بودجه تخصیص یافته به برخی از نهادها و سازمان‌ها. درخصوص موضوع اول یعنی افزایش قیمت‌ها، به نظر می‌رسد بخشی از مشکل، از بی‌تدبیری برخی تصمیم‌گیران دولت و بی‌توجهی آنان به اصول اولیه قیمت‌گذاری مانند لزوم تدریجی بودن افزایش قیمت‌ها، ارائه توضیح قابل‌فهم از منطق قیمت‌گذاری‌ها برای عموم نشأت گرفته است.
تصمیم‌گیری نادرست برای قیمت‌گذاری بنزین طی چهار سال گذشته، منجر به این شد که بهای این کالا حدود ۵۰ درصد از سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد جا بماند و پس از چهار سال، افزایش ۵۰ درصدی آن، قرار است این شکاف را پر کند. رفتاری که هم در سطح افکار عمومی اثرات مخربی خواهد گذاشت و هم منشأ اصلی مشکل قیمت‌ها یعنی تورم عمومی و عوامل کلیدی ایجادکننده آن یعنی «کسری بودجه» و «ناکارایی بخش بانکی و مالی» را می‌پوشاند.

تعیین قیمت‌های ناگهانی علاوه بر مشکلات پیش‌گفته یعنی اثرات اجتماعی، اختلال در تعادل‌های بازارها و ایجاد سوءتفاهم در درک افکار عمومی و به خطا انداختن انتظارات عمومی از روند سیاست‌ها، از یک مشکل اساسی دیگر در سیاست‌گذاری نیز خبر می‌دهد و آن، بی‌توجهی به اصل ابتدایی «تصمیم‌گیری بر مبنای بهینه‌سازی» است. روشن است که هدف از هر سیاست عمومی، بیشینه‌سازی رفاه عمومی است که این بیشینه‌سازی، طبیعتا از نوعی بهینه‌سازی آشکار یا پنهان با توجه به معادلات و متغیرهای اثرگذار بر تصمیم مورد بحث انجام می‌شود. به‌عنوان مثال قیمت بنزین به‌عنوان یک متغیر اقتصادی، در ارتباطی مستقیم با متغیرهای اقتصادی دیگر مانند قیمت جهانی و منطقه‌ای سوخت، سطح عمومی قیمت‌ها، میزان سفرها و فاصله آن با سطح مطلوب، میزان آلودگی و مواردی مانند آن است. در نتیجه، این قیمت در شبکه‌ای تعادلی از روابط علت و معلولی با دیگر متغیرهای مرتبط قرار دارد و تغییر در آن، قاعدتا باید در نتیجه تغییر در متغیرهای دیگر یا با هدف ایجاد تغییر در متغیرهای دیگر، برای تنظیم تعادلی جدید و مطلوب صورت بگیرد. این نحوه تصمیم‌گیری را می‌توان به اختصار با عبارت کلی «بهینه‌سازی» توصیف کرد که از اصول اولیه هرگونه تصمیم‌گیری اقتصادی است. متاسفانه موارد متعددی را از سیاست‌گذاری‌ها می‌توان شناسایی کرد که تصمیمات ناگهانی با تغییرات جهشی متغیرهای عددی، این پیام آشکار را می‌رساند که در تصمیم‌گیری انجام‌شده، این قاعده عام یعنی «بهینه‌سازی» مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

دولت در مقابل گران شدن ارز دیگر مکدر و ناراحت نیست؟!
درحالی‌که طی چند ماه گذشته بالغ بر 600 تومان بر قیمت دلار افزوده شده، رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ ارز ثبات مناسبی دارد.

سیف در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت خاطرنشان کرد: نرخ ارز ثبات نسبی مناسبی در مقایسه با گذشته داشته است و بانک مرکزی تلاش می‌کند، این نوسانات را به حداقل برساند.

وی گفت: از سال 92 تاکنون نرخ ریال نسبت به دلار 31 درصد تضعیف شده، این درحالی است که تضعیف روبل روسیه در برابر دلار، حدود 75 درصد، لیر ترکیه 95 درصد و یورو 12 درصد است.

سیف توضیح نداده که دلار چقدر دیگر گران شود، غیرطبیعی است؟! طبیعی خواندن گران شدن چندباره ارز و دلار از سوی رئیس بانک مرکزی درحالی است که سخنگوی دولت اواخر آذرماه درباره افزایش نرخ دلار تا 4200 تومان گفته بود: در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم، ایشان از این موضوع بسیار ناراحت و مکدر است. آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان، افزایش نرخ ارز را برنمی‌تابد. باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار، دولت باید در بازار مداخله کند.

اکنون که دلار به 4400 تومان رسیده، سخنگوی دولت سکوت اختیار کرده و دیگر از تکدر خاطر روحانی حرف نمی‌زند. درعوض رئیس‌جمهور مشغول سخنرانی و تئوری‌پردازی درباره آزاد بودن نقد پیغمبر(ص) و امام معصوم(ع) است یا اینکه تصویری گل و بلبل از عملکرد اقتصادی دولت به نمایش می‌گذارد.

اعتراف به دروغ بودن تبلیغات غرب درباره اغتشاش در ایران
با وجود حمایت گسترده مقامات اروپایی و آمریکایی از اغتشاشگران در ایران و بزرگ‌نمایی آنها توسط رسانه‌های غربی، مشاور فدریکا موگرینی تصریح کرد: واقعیت ایران برخلاف تبلیغ رسانه‌ها بود.

ناتالی تاچی مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به ایران سفر کرده بود، در صفحه توئیتر خود نوشت: رسانه‌های بین‌المللی تلاش کردند مسئله‌ای نه چندان مهم را به عنوان تحول بزرگ سیاسی در ایران جلوه دهند. ارزیابی من بر اساس واقعیت‌های صرف است. پوشش رسانه‌ای باعث شد اینطور به نظر برسد که ایران در آستانه یک انقلاب قرار دارد. اما واقعیت بسیار با این فاصله داشت.

روزنامه فایننشال تایمز در این باره نوشت: نتیجه‌گیری تاچی از سفر اخیرش به ایران نشانه خوبی از طرز فکر در بروکسل و پایتخت‌های اروپایی در خصوص تحولات ایران است.

این روزنامه افزود: تاچی در توییتر خود چنین نوشته است که «ناهمخوانی نگران کننده‌ای» بین پوشش رسانه‌ای بین‌المللی از اعتراضات و «اوضاع میدانی» وجود دارد.

تاچی نوشت که حوادث «قطعاً ارزش توجهی را که در رسانه‌های بین‌المللی شاهدش بودیم نداشته است. این پوشش اینطور نشان می‌داد که ایران در آستانه یک رویداد بزرگ سیاسی است.» تاچی افزوده است که اعتراضات هرگز به نقطه اوج حساس خود نرسید.

هفته گذشته نیز یوسی کوهن رئیس سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی تصریح کرده بود: «ما در ایران چشم و گوش (جاسوس)هایی داریم، اغتشاشات اخیر لطمه‌ای به ایران وارد نکرد و حتی منجر به بی‌ثباتی در این کشور هم نشد و چنین اقداماتی نمی‌تواند نظام کنونی را سرنگون کند».

به گزارش پایگاه اینترنتی رأی‌الیوم چاپ لندن، «یوسی کوهن» رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در نشستی در قدس اشغالی تصریح کرد: من از رخ دادن یک کودتای اجتماعی در ایران بسیار خوشحال خواهم شد و معتقدم این چیزی  است که می‌تواند در آینده اتفاق بیفتد. اما آنچه اتفاق افتاد حتی موجب بی‌ثباتی در ایران هم نشد.

یادآور می‌شود طی یک هفته تحرکات اغتشاشگران مقامات وزارت خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه دولت آمریکا،‌ شبانه‌روز سرگرم بزرگ‌نمایی اوباش آشوبگر و القای انقلاب در ایران بودند.

آدرس گمراه‌کننده برخی مشاوران به روحانی
برخی مشاوران به دولت و رئیس‌جمهور درباره مشکلات مردم آدرس غلط می‌دهند.
روزنامه صبح نو در این باره نوشت: نکته مهم در مواجهه با تجمع‌های اعتراضی به نوع نگاه و برخورد دولت در سیاسی جلوه دادن آن است؛ واکنشی که به نوعی فرار به جلوست. اولین نفر معاون رئیس‌جمهور بود که با فرار رو به جلو و مقصر نشان دادن جناح رقیب سعی کرد صورت مسئله را پاک کند و دولت را در این اتفاقات پیش آمده بی‌گناه جلوه دهد.

اسحاق جهانگیری فردای تجمعات در مشهد یعنی جمعه 8 دی ماه، جریان رقیب را بانی این حوادث نامید و گفت: «امروز کسانی این مسائل را بهانه کرده‌اند و بانی حوادثی شده‌اند که ابعاد و زوایای دیگری دارد و باید بدانند دود این حوادث به چشم خود آنها خواهد رفت چرا که وقتی جریان اجتماعی ایجاد شد و به سطح خیابان رسید قطعاً کسانی که آن را شروع کرده‌اند کنترل‌کننده آن نخواهند بود و دیگران سوار بر آن موج خواهند شد.»

بعد از آقای جهانگیری نیز همین تئوری توطئه توسط دیگر اصلاح‌طلبان و تئوریسین‌های این جریان ادامه یافت.

بعد از تئوری توطئه معاون اول همین خط فکری از سوی برخی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات نیز پیگیری شد تا جایی‌که محمدرضا جلایی‌پور عضو حزب منحله مشارکت هم اعتراض‌های مشهد را سازماندهی شده توصیف کرد. او در همان روز در کانال تلگرامی خود نوشت: «گویا باید جوری وانمود می‌شد که واقعاً مردم از «دولت روحانی» ناراحتند. در صورتی‌که در اعتراضات خودجوش معمولاً شعارها بیشتر علیه «حاکمیت» هست نه «دولت».

عباس عبدی دیگر تئوریسین این جریان نیز روز شنبه 9 دی ماه در واکنش به اعتراضات نوشت: « در دوره احمدی‌نژاد وضع تورم و اشتغال بدتر بود ولی کسی تجمع نکرد لذا منطقی است که بگوییم این تظاهرات مبتنی بر یک واکنش خودانگیخته اجتماعی و غریزی مردمی نیست.»

حلقه مشورتی رئیس‌جمهور که برخلاف شعار اعتدال تنها از یک جناح انتخاب شده‌اند، نگذاشتند سیاست اعتدالی دولت بیش از یک روز تداوم یابد و با مشورت‌های یکجانبه تلاش کردند مجدد همان خط فکری « تئوری توطئه» را احیا سازند. مشورت‌های این حلقه موجب شد رئیس‌جمهور یک روز بعد از سخنرانی امیدوارانه‌اش، همان سیاست فرافکنی و انداختن مشکلات به گردن دیگران را دنبال کند. در این خط فکری دولت نگاهی کاملاً سیاسی به ناآرامی‌های اخیر داشته و تصمیم دارد کما فی‌السابق کاری نکند و با استناد به اینکه «عده‌ای توطئه کرده‌اند» بنشیند و عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی را نظاره کند.

اما حلقه مشورتی رئیس‌جمهور را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ سر تیم این حلقه مشورتی که مشاور نام «آشنا» ی دولت است افرادی مانند عباس عبدی، هادی خانیکی، محمدرضا جلائی پور، محمد قاچانی و محمد فاضلی را گرد خود جمع آورده است. افرادی که در موضع گیری‌های شخصی خود نیز از فردای این تجمعات اعتراضی همین خط فکری را القاء کرده‌اند.

حسام‌الدین آشنا 8 دی ماه با نام بردن مشکلات کشور از جمله « بیکاری، گرانی، فساد، محیط زیست، کم‌آبی، فاصله طبقاتی، توزیع نامتوازن بودجه» اما این مشکلات را عامل اصلی بحران‌ها نمی‌داند و اعتقاد دارد: «در هیچ کشوری، هیچ کدام از این بحران‌ها در خیابان و بر بستر خشونت حل نشده است.» او عامل این ناآرامی‌ها را اینگونه معرفی می‌کند: «باندهای دسیسه و نیرنگ حداقل دوبار ثابت کرده‌اند که می‌توانند توده‌ها را بفریبند.»
آشنا سعی دارد با انداختن تمام مشکلات به گردن دولت گذشته دولت یازدهم و دوازدهم را در ایجاد مشکلات اقتصادی بی‌گناه جلوه بدهد و در تحلیلی دیگر و در فراری رو به جلو در راستای تبرئه دولت، رسانه ملی را مقصر این ناآرامی‌ها و آشوب‌ها معرفی می‌کند.

اما همین اعتقادات و مشاوره‌های غلط «حلقه مشاوران» کافی بود که رئیس‌جمهور در جمع رؤسای کمیسیون‌های مجلس (روز دوشنبه 11 دی ماه) در موضعی متفاوت نسبت به سخنان روز گذشته خود در هیئت دولت ضمن دفاع از دولت و ستایش از اقدامات صورت گرفته برای ایجاداشتغال، رفع تحریم‌ها،جلوگیری از تورم و افزایش رشد اقتصادی سعی کرد مقصر اصلی مشکلات را دولت گذشته معرفی کند.

دولت و سیاستمداران دولتی باید این واقعیت را بپذیرند که امروز مردم از وضعیت اقتصادی کشور رضایت ندارند و به همین دلیل باید مسئولان با هوشمندی در این‌باره عمل کنند. امروز اولویت کشور باید تلاش برای رضایتمندی مردم باشد. لذا بهتر است حلقه مشاوران رئیس‌جمهور به جای راهکارهای سیاسی برای رهایی دولت از مشکلات راهکارهای مناسب برای اصلاح و تحول جدی در اقتصاد کشور ارائه دهند و در برابر مردم که امروز مطالباتشان اقتصادی است، پاسخگو باشند.

کابوس موشک‌های حزب‌الله اسرائیل را رها نمی‌کند
رژیم صهیونیستی می‌گوید حزب‌الله موفق شده کشتی جنگی بسازد.
نشریه صهیونیستی Between the poles به نقل از ایلی شربیت فرمانده نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نوشت: حزب‌الله لبنان توانسته است کشتی جنگی را که حامل موشک‌های زیاد است بسازد.
یوال ایلون فرمانده پایگاه هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در اسدود هم به این نشریه گفت: دشمنان اسرائیل (حزب‌الله) برای هدف قرار دادن منافع راهبردی آن فقط مجهز به موشک نیستند بلکه ما با تهدیدهایی توسط آنها از زیر دریاها هم مواجه هستیم.

ایلون گفت: دشمنان ما (حزب‌الله لبنان) با مجموعه گسترده و متعددی از وسایل و امکانات از جمله شناگران انتحاری هنگام عبور کشتی‌ها و کار گذاشتن بمب در قایق‌های انفجاری و غواصان ماهر برای کار گذاشتن بمب در اعماق آب‌ها و استفاده از زیردریایی‌های کوچک و مین‌گذاری و کار گذاشتن بمب‌های دست‌ساز مجهز هستند.
در همین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی نوشت تهدیدهای حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله درخصوص حمله به سکوهای گازی فقط حرف نیست بلکه حزب‌الله توان موشکی خود را برای هدف قرار دادن سکوهای گازی اسرائیل در آب‌های منطقه‌ای تقویت جدی کرده است.

خراسان

هشدار درباره نحوه اعطای «حقوق و مزایای اجتماعی»
بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول به تعدادی از ادارات و سازمان‌های دولتی، با اشاره به سوالاتی که درباره بهره مندی برخی ایثارگران از "حقوق و مزایای اجتماعی"؛ مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، مطرح است، متذکر شده درج این عبارت در ماده 88 قانون مذکور، به معنای حقوق و مزایای اداری و استخدامی، تفسیر نخواهد شد چراکه شمول مزایای مذکور صرفا در زمانی اتفاق می‌افتد که قانون گذار به آن تصریح کرده باشد.

دستور دولت به 7 نهاد برای توسعه گردشگری شهری
طبق دستورالعمل جدید ابلاغی دولت به پنج عضو کابینه، سازمان میراث فرهنگی موظف شده با همکاری چهار دستگاه دولتی، نیروی انتظامی و شورای عالی استان‌ها در کنار استفاده از نظرات تشکل‌های غیردولتی، تا پایان امسال به ارائه آیین نامه ارتقای گردشگری شهری برای تقویت گونه‌های مختلف گردشگری همچون مذهبی، سلامت، طبیعت و فرهنگی اقدام کنند که از جمله مصادیق آن اقامت ارزان قیمت و امکانات بهداشتی برای گردشگران باشد.

ایران
تحلیلگر امریکایی:
برجام قابل مذاکره مجدد نیست
شبکه سی‌ان‌ان امریکا به نقل از یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی از نشریه امریکایی «نیویورکر» گفت که توافق هسته‌ای ایران قابل مذاکره مجدد نیست. به گزارش ایرنا، «دیوید راد» با اشاره به شرط‌های ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم‌های ضد ایرانی گفت: ترامپ چندین شرط قائل شده است که وی می‌خواهد این توافق تغییر یابد. این توافق قابل مذاکره مجدد نیست، اروپایی‌ها آشکارا از این توافق حمایت می‌کنند و پیش از امضای ترامپ اتحادیه اروپا با وزیرخارجه ایران نشست داشتند. مدیر بخش آنلاین نیویورکر افزود: در این چهار ماه، ایران و اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام نخواهند داد، حرف‌های ترامپ را که می‌گوید دفعه دیگر از توافق خارج می‌شود، می‌توان یک «بلوف» خواند، او می‌خواهد به تهدیدهای خود ادامه دهد.
 
اتهام سازمان ملل به ایران
سازمان ملل در گزارشی مدعی شد که ایران با ارسال سلاح به یمن، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. به گزارش تابناک، در این گزارش که شامگاه جمعه منتشر شده، کمیته سازمان ملل متحد مدعی شده است که عدم همکاری ایران در جلوگیری از شلیک موشک‌های بالستیک به عربستان از سوی نیروهای انصارالله، نقض قطعنامه سازمان ملل است.این کمیته همچنین مدعی شده که اجزا و بخش‌های باقیمانده موشک‌ها، تجهیزات نظامی مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهد که این تجهیزات منشأ ایرانی دارد.در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است، تهران بعد از تصویب قطعنامه سازمان ملل درخصوص ممنوعیت ارسال سلاح به یمن، اقدام به ارسال سلاح به این کشور کرده است.

 مطهری: پیگیر خودکشی بازداشت‌شدگان هستیم
نایب رئیس مجلس در رابطه با ناآرامی‌های اخیر و اینکه آیا درخواست دیدار از بازداشت‌شدگان زندان اوین را داشته‌اید، به ایلنا گفت: هنوز در این باره درخواستی نداشتیم؛ ولی از مقامات مسئول درباره خودکشی بعضی بازداشت‌شدگان سؤال کردیم و اطلاعاتی را گرفتیم و پیگیر قضیه هستیم. علی مطهری در رابطه با افرادی که گفته می‌شود خودکشی کردند، تأکید کرد: به ما گفتند یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان خودکشی کردند و بنا شد که گزارش دقیقی به ما بدهند که فعلاً منتظر آن گزارش هستیم.

شریعتمداری: ایران از برجام خارج شود
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان درباره تصمیم اخیر ترامپ گفت: ترامپ در نطق‌های انتخاباتی خود از پاره کردن برجام سخن می‌گفت و پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری نیز بارها اعلام کرده است که از برجام خارج خواهد شد ولی هر بار به بهانه‌ای خروج از برجام را به تأخیر انداخته است زیرا برجام کلاه گشادی است که امریکا و متحدان اروپایی آن بر سر ایران گذاشته‌اند و بدیهی است که هرگز نمی‌خواهند این امتیاز بزرگ را از دست بدهند. به گزارش تسنیم، وی افزود: کارسازترین چاره در مقابل زورگویی‌های امریکا خروج ایران از برجام است و از آنجا که امریکا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است، خروج ما از برجام کاملاً قانونی و قابل توجیه خواهد بود.
 
آرمان
مخالفت شهردار تهران با جشن تولد
شنیده شد که اخیرا یک کانال تلگرامی با تبریک روز تولد شهردار تهران از راه‌اندازی پایگاه خبری خود به این مناسبت خبر داده که شائبه ارتباط با مجموعه شهرداری تهران را ایجاد کرده است. در همین رابطه امین عارف‌نیا، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران گفت: ما از فعالیت رسانه‌های حوزه شهری استقبال می‌کنیم اما هرگونه ارتباط مجموعه شهرداری تهران با این رسانه تکذیب می‌شود. وی افزود: درخصوص روز تولد شهردار تهران برخی دوستان لطف داشته و تمایل به ارسال پیام تبریک، دسته‌گل و حتی برگزاری جشن تولد برای شهردار تهران داشتند که با توجه به شخصیت جناب دکتر نجفی و همچنین بخشنامه اخیر شهردار تهران مبنی بر صرفه‌جویی و اولویت‌دادن به برنامه‌های کاری شهر تهران، با این نوع اقدامات به جد مخالفت شد.

دستگیری ۲ زن حین ورود به ورزشگاه
شنیده شد که «ماجرای ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی و بازی‌های فوتبال در هفته‌های اخیر سوژه رسانه‌ها بوده است و با حضور دو تماشاگر دختر در دیدارهای پرسپولیس-فولاد در اهواز و پرسپولیس-تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی که با انتشار تصاویر آنها پس از بازی همراه بود، هیاهوی زیادی ایجاد شد. در همین راستا خبر می‌رسد در جریان دیدار پرسپولیس- مشکی‌پوشان در ورزشگاه ثامن(عج) مشهد هم چند هوادار دختر با چهره مبدل قصد ورود به ورزشگاه را داشتند که توسط ماموران شناسایی شدند. حساسیت‌هایی که اخیرا در این مورد ایجاد شده، باعث شده ماموران ورزشگاه دقت بیشتری در ورود افراد به خرج دهند و همین موضوع دو هوادار خانم را دچار دردسر کرده است.»

تلگرام به ما خیانت کرد
شنیده شد که رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تلگرام به ما خیانت کرده است و باید برای افشای اطلاعات ما محاکمه شود. نباید اجازه برگشت به آن داده شود. سردار غلامرضا جلالی با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات اخیر در کشور افزود: این یک حادثه امنیتی و مدرن است، باید ابعاد آن شناسایی شده و توطئه‌های آتی خنثی شود. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروزی تصریح کرد: وقتی مردم با شبکه‌های اجتماعی باهم ارتباط برقرار می‌کنند، کسانی که به اطلاعات آنها دسترسی دارند به‌راحتی می‌توانند در قالب مهندسی اجتماعی ذهنیت، موضوع و بسیج و تهییج را به مردم ارائه و افکار عمومی آنها را شکل دهند.

حلقه‌ای که انصاری‌فرد به نامزدش داد
شنیده شد که این روزها شایعه ازدواج کریم انصاری‌فرد بازیکن مشهور فوتبال ایران با یک دختر یونانی دهان به دهان در فضای مجازی می‌چرخد. هرچند در ابتدا گفته شد که عکس‌هایی که از این دو نفر منتشر شده مربوط به یک سال قبل است، اما رسانه‌های یونان خبر این ازدواج را منتشر کردند. انتشار یک عکس جدید در فضای مجازی، موجب شده تا تردیدها در مورد ازدواج کریم انصاری‌فرد با دختر مذکور کمتر شود؛ عکسی که ظاهرا در اینستاگرام دختر میلیاردر یونانی منتشر شده و توضیح آن نشان می‌دهد که این انگشتر هدیه کریسمس کریم انصاری‌فرد به همسرش است. روی عکس از کلمه «شوهر» استفاده شده است.

تکذیب ممانعت از ورود بیماران مانتویی!
شنیده شد که رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا گفت: ورود بیماران مانتویی و همراه آنها بدون داشتن چادر در این بیمارستان مانعی ندارد و مسائل منتشرشده در فضای مجازی کذب است. حسین کولیوند اظهار داشت: هیچ‌گونه اجباری مبنی بر استفاده از چادر از سوی بیماران یا همراه آنها نداریم و مسائلی که در فضای مجازی منتشر شده، دروغ است. وی افزود: مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان خانواده شهدا هستند و در صورتی که بیماران بدحال به این بیمارستان مراجعه کنند، کادر درمان نجات و بهبود حال فرد برایشان مهم است نه اینکه بیمار حتما باید چادر به‌همراه داشته باشد.

سهم هر ایرانی از پول نفت چقدر است؟
شنیده شد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد درآمد حاصل از صدور نفت و میعانات گازی از ایران در سال 1397 به حدود 53‌میلیارد دلار بالغ می‌شود که در این میان سهم هر ایرانی از این درآمد 662 دلار و 50 سنت خواهد بود. کل رقم ریالی حاصل از فروش نفت 203‌هزارمیلیارد تومان خواهد بود که با تقسیم بر جمعیت 80‌میلیون نفری ایران، سهم هر فرد ایرانی از این درآمد 2‌میلیون و 550‌هزار و 625 تومان می‌شود. حتی اگر قیمت دلار 4200 تومان، یعنی نرخ متوسط دلار در بازار آزاد برای این محاسبه لحاظ شود، باز این درآمد به حدود 2‌میلیون و 782‌هزار و 500 تومان می‌رسد که با رقم 231‌هزار و 875 تومان برابری می‌کند.

حجاب مشکل‌ساز نوازنده زن در تهران
شنیده شد که سومین شب جشنواره موسیقی فجر با 10 اجرا از 9 گروه موسیقی به کار خود پایان داد. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ شاید یکی از اتفاقات جالب این جشنواره در شب سوم، تذکر حراست جشنواره به نوازنده خانم چینی باشد. به‌طوری که، خانه درام چین و محسن شریفیان (لیان) اجرای بخش بین‌الملل در فرهنگسرای نیاوران در سانس دوم را بر عهده داشتند. در این کنسرت اتفاق جالبی افتاد؛ شال یکی از نوازندگان زن از سرش افتاد و حراست جشنواره، روی سن آمد و شال را به حالت اول برگرداند که این نوازنده با حجاب اجرا کند.

تلاش‌هایتان بی‌فایده است!
شنیده شد که حافظ ناظری در پستی در صفحه شخصی خود نسبت به کنایه مهران مدیری در دورهمی واکنش نشان داد. مهران مدیری در برنامه دورهمی با زبان طنز به انتقاد از حافظ ناظری و سلبریتی‌هایی که به کرمانشاه برای کمک به زلزله‌زدگان رفته بودند، پرداخت. البته بیشتر کنایه‌هایش متوجه حافظ ناظری بود. حافظ ناظری نیز در کانال تلگرامی خود با انتشار یک عکس نوشت: تلاش‌هایتان بی‌فایده ست! این تن از فولاده و این قلب پر از عشق و اعتقاد!

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *