جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

برگ‌ برنده‌های ما در برابر ترامپ

سیدمحمد مرندی
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب: 581677
از این نکته هم نباید غافل بود که آمریکا با مطرح کردن مذاکره در مورد برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران به دنبال خالی کردن دست ما از این توانمندی است زیرا اگر صنایع دفاعی قدرتمندی نداشته باشیم تهدیدات نظامی آمریکا نیز جدی خواهد شد.
جهان نيوز - دکتر سیدمحمد مرندی: دونالد ترامپ جمعه شب تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را با قید شروطی تمدید کرد که یکی از شروط محدودیت برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران است.
 
از روزهای ابتدایی که اجرای برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد آمریکا اقدام به نقض برجام کرد و این روند ادامه داشت تا جایی که کشورمان باوجود عمل به تمام تعهداتش بهره و دستاورد محدودی از برجام داشت. ترامپ نیز همین روند را ادامه داده و درصدد است به واسطه فواید محدود باقی مانده برجام، باج‌های جدیدی را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد، اما واضح است که مذاکره مجدد در مورد مسائل هسته‌ای یا هر موضوع دیگری با آمریکا حماقت است چرا که برجام نشان داد آمریکا قابل اعتماد نیست و در صورتی که مذاکره با آمریکا در هر موضوعی مورد موافقت ما قرار گیرد باز هم این کشور صرفا به‌دنبال باج‌خواهی مجدد در راستای دستیابی به منافع نامشروع خود خواهد بود. ترامپ نیز مانند اوباما تمایل به دستیابی به سود حاصله از برجام و محدود کردن منفعت کشورمان در این زمینه دارد.
 
به این ترتیب تا زمانی که برجام به طور کامل اجرا نشده و منافع مورد نظر از آن نصیب کشورمان نشود، مذاکره با آمریکا در مورد هر موضوع دیگری بی‌معنا خواهد بود. ما به آمریکا اعتماد نداریم و معتقدیم روش اتخاذ شده از سوی این کشور در مورد مذاکره مجدد ما را به بن بست خواهد کشاند.
 
از این نکته هم نباید غافل بود که آمریکا با مطرح کردن مذاکره در مورد برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران به دنبال خالی کردن دست ما از این توانمندی است زیرا اگر صنایع دفاعی قدرتمندی نداشته باشیم تهدیدات نظامی آمریکا نیز جدی خواهد شد.
 
هدف از برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی، دفاع از کشور در برابر تجاوز قدرت‌های بزرگ و در برابر تروریسم است. بنابراین برای دفاع از کشور و سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت و در نتیجه بر سر تامین منافع و مسائل دفاعی خود با آمریکا یا کشور دیگری مذاکره نمی‌کنیم.
 
وارد کردن مباحث موشکی به برجام حماقت بزرگ است چرا که آمریکا با رفتار خود در برابر برجام و نقض عهدهای مکرر خود نشان داد که بر سر هیچ موضوعی بویژه موضوعات دفاعی نمی‌توان با این کشور مذاکره کرد.
 
در آخر باید بر این نکته تاکید کرد که اگر برجام به واسطه محاسبات غلط حکومت آمریکا از بین برود جمهوری اسلامی ایران برگ برنده‌های بسیاری در اختیار خواهد داشت؛ ما در این مدت به واسطه کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام به منافع مورد انتظار خود از برجام دست نیافتیم. اما در صورت نابودی برجام، می‌توانیم تمام محدودیت‌هایی را که به واسطه برجام بر کشورمان اعمال شده است، کنار بگذاریم و حتی با سرعت بیشتر از گذشته در جهت توسعه فناوری‌های هسته‌ای خود گام برداریم.
مرجع : روزنامه جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *