جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

درافزایش‌حامل های‌انرژی‌بایدباشیب‌ملایم‌حرکت‌کرد

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 581436
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 گفت: مجلس نباید به صورت انفعالی و هیجانی با لایحه بودجه برخورد کند، معتقدم در بخش افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌ها باید با شیب ملایم حرکت کرد.
درافزایش‌حامل های‌انرژی‌بایدباشیب‌ملایم‌حرکت‌کرد
به گزارش جهان نيوز، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 در واکنش به انتقادات رئیس جمهور درباره نحوه بررسی لایحه بودجه سال 97 در مجلس گفت:‌ ضمن احترام به حجت‌الاسلام روحانی باید بگویم که فرمایش وی قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: مجلس تنها لوایح را مُهر و امضا نمی‌کند بلکه مطابق قانون اساسی وظیفه دارد مصالح مردم و کشور را هم در زمان بررسی لوایح مدنظر داشته باشد.

نماینده مردم رشت تاکید کرد: جراحی بودجه اقدام بسیار مناسبی است اما دولت در پنج سالی که فرصت داشت این کار  را انجام نداد و شدت و حدتی که امروز در بودجه لحاظ شده به ضرر جامعه است. 

وی با تاکید براینکه گرچه بودجه فی‌نفسه غده سرطانی دارد اما شرایط جسمی جامعه مناسب حال شکافتن این غده نیست، بیان کرد: مجلس موافق جراحی بودجه است اما باید با تدبیر به جای تشکیل یک زخم عمیق، زخم‌های کوچک‌تر قابل پانسمان را انجام داد، دولت یازدهم باید در سال اول این جراحی را با شیب ملایم آغاز می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه ما نباید تحت تأثیر فضای شور و هیجانی جامعه و القائات دولت قرار بگیریم، گفت: مجلس نباید به صورت انفعالی و هیجانی با لایحه بودجه برخورد کند، معتقدم در بخش افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌ها باید با شیب ملایم حرکت کرد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 تصریح کرد: دولت برای برنامه‌های خود در سال آینده اعتباراتی را قرار داده است که این اعتبارات با این روش در مجلس تأمین نمی‌شود؛ البته ما ردیف‌های اعتباری دیگری از جمله املاک تملیکی، فروش 50 هزار میلیارد تومان کالاهای باقی مانده طی سال‌ها در انبارهای گمرک را برای دولت قرار داده‌ایم.

وی افزود: مجلس در لایحه بودجه سال 97 به دولت اجازه داده‌ تا با ایجاد یک شعبه خاص در قوه قضاییه هرچه سریع‌تر این کالاها را به فروش رسانده و پول آن هم که انفال محسوب می‌شود را به خزانه بازگرداند.

نماینده مردم رشت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه براساس قانون برنامه ششم توسعه قیمت حامل‌های انرژی باید طی پنج سال افزایش یابد اما اگر این افزایش به صورت تدریجی انجام نشود آیا افزایش یک باره قیمت فشار زیادی به مردم وارد خواهد کرد، گفت: قیمت حامل‌های انرژی قطعا در بودجه 97 افزایش خواهد داشت اما با یک شیب ملایم زیرا با توجه به قانون برنامه ششم توسعه ضرورت افزایش قیمت آن وجود دارد.

وی ادامه داد: بنده دولت را مقصر می‌دانم که چرا واقعیت‌ها را شفاف به مردم نمی‌گوید تا آنها هم با ما همراهی کنند، اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیابد مابه‌التفاوتی که دولت برای خرید و فروش سوخت پرداخت می‌کند در حقیقت در جای دیگری از جیب مردم برداشت می‌شود. 

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی تصریح کرد: بنزین با قیمت 3200 تومان به کشور وارد می‌شود و دولت دو هزار و 200 تومان آن را از طریق بخش یارانه پرداخت می‌کند لذا دولت این پول را باید از جیب مردم بردارد تا بتواند این یارانه را بدهد. مردم بدانند اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا نکند در جای دیگر پول آن را پرداخت می‌کنند یعنی پولی را که دولت باید برای افزایش حقوق کارمندان، سلامت و ... هزینه کند را به بحث هزینه‌های حامل های انرژی اختصاص می‌دهد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 با بیان اینکه مردم تاوان ارزان نگه داشتن‌های برخی کالاها مانند حامل‌های انرژی را باید در جای دیگری باید بپردازند، گفت: در صورتی که اگر قیمت حامل‌ها به قیمت اصلی خود برسد دولت پولی که می‌خواهد مابه‌التفاوت بدهد را در جای دیگر به مردم پرداخت می‌کند البته متأسفانه اعتمادسازی وجود ندارد و مردم باور ندارند که این پول برایشان هزینه می‌شود اما بالاخره این پول‌ها از خزانه کشور می‌رود و باید شفاف‌سازی شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *