شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
یک فعال صنایع دستی:

بودجه صنایع دستی کفاف هنرمندان را نمی‌دهد

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 581052
نیما ذاکری سعید گفت: هنرمندان صنایع دستی از دولت توقع دارند که در اختصاص بودجه به صنایع دستی تجدید نظر کند.
بودجه صنایع دستی کفاف هنرمندان را نمی‌دهد
به گزارش جهان نيوز، نیما ذاکری سعید، فعال صنایع دستی در خصوص وضعیت فعالان صنایع دستی گفت:  طبق گفته بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، امسال ۱۰ میلیارد تومان بودجه به صنایع دستی اختصاص داده اند که با توجه به آماری که از تعداد فعالان عرصه صنایع دستی ارائه شده سهم ناچیزی به این هنرمندان داده می‌شود. هم‌اکنون تقریبا نزدیک به ۲ میلیون نفر از صنایع دستی ارتزاق می‌کنند و پروانه تولید انفرادی دارند.

وی افزود: ما سال جاری را با نام سال تولید و اشتغال شناخته‌ایم، اما متوجه شده‌ایم در همین سال بودجه  تولید و اشتغال کاهش یافته و این امر در عرصه صنایع دستی که می‌تواند یکی از پردرآمدترین کار‌ها باشد و با اندک‌ترین هزینه به راهش ادامه بدهد، ملموس‌تر است. متاسفانه انگار دولت برنامه مناسبی را برای صنایع دستی نداشته و ندارد. سازمان برنامه و بودجه نیز در حق صنایع دستی کم لطفی می‌کند. ما در همه استان‌ها هنرمندان خوبی داریم که نیاز به حمایت دارند و تا حمایت نشوند، نمی‌توانند چرخه تولید کارگاه‌های تولیدی را بچرخانند.

این فعال صنایع دستی ارائه آمار‌های میزان اشتغالزایی در عرصه صنایع دستی را مصداق آمارسازی دانست و اظهار کرد: اینکه هر سال فقط بیاییم و شعار بدهیم که تا اندازه قابل توجهی اشتغالزایی کردیم، کافی نیست. اینکه فقط یک برگه کارت صنایع دستی را بدون هیچ امتیاز و حمایتی دست هر هنرمند بدهیم هیچ فایده‌ای ندارد. واقعیت این است که تا هنرمند صنایع دستی و فردی که می‌خواهد به سمت صنایع دستی بیاید اشتغالزایی و حمایت نشود، مطمئنا ارائه آمار‌های اشتغالزایی در عرصه صنایع دستی در حد یک شعار می‌ماند و سودی برای هنرمندان ندارد.

ذاکری سعید ادامه داد: ما از دولت توقع داریم که برنامه‌ای برای صنایع دستی تدوین کند. هم‌اکنون حمایت‌ها از بخش صنایع دستی کاهش یافته و بودجه آن را در سازمان میراث فرهنگی به حداقل رسانده اند. به نظر می‌رسد با مقایسه میان ۵ سال قبل با امروز، معاونت صنایع دستی در بحث بودجه تفاوت چشم گیری داشته و متاسفانه بودجه صنایع دستی کفاف هنرمندان را نمی‌دهد. تقریبا می‌شود گفت که با توجه به بودجه‌ای که به صنایع دستی اختصاص پیدا کرده، هیچ حمایتی از هنرمندان صنایع دستی نشده است. هنرمندان صنایع دستی از دولت توقع دارند که در اختصاص بودجه به صنایع دستی تجدید نظر کند و اعتبار خوبی را در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین بحث‌هایی که در خصوص حمایت از هنرمندان صنایع دستی مطرح شده، بحث بیمه هنرمندان صنایع دستی است و ۳ سال است که در این خصوص صحبت می‌کنیم، ولی این صحبت‌ها تا به امروز راهگشا نبوده‌اند و هنوز هیچ کدام از وعده‌های مسئولان به واقعیت تبدیل نشده اند.

هنرمندان کشور ما به بیمه احتیاج دارند، در صورتی که مسئولان دولتی به ما توجهی ندارند.

این فعال صنایع دستی افزود: سال گذشته ما درخواستی را به خانم احمدی پور دادیم و وی هم نامه‌ای را در رابطه با بحث مجوز بیمه هنرمندان به رئیس جمهور داد، اما تا به امروز ما ندیدیم که جوابی بیاید و هنرمندی بیمه بشود. با پیگیری‌های انجام شده، متوجه شدیم بحث صدور مجوز بیمه هنرمندان صنایع دستی به سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای نوبخت برمی گردد. من ۲ سال و نیم پیش در نمایشگاهی با نوبخت در خصوص بیمه هنرمندان صحبت کردم و وی گفت: ما پیگیر هستیم.

وی ادامه داد: البته در دو سال و نیم گذشته هیچ عملی را برای بیمه هنرمندان صنایع دستی انجام نداده اند. این در حالی است که تنها کلید داستان بیمه هنرمندان صنایع دستی در دست آقای نوبخت است که وی تا به امروز امتناع کرده و کاری در این خصوص انجام نداده است.

ذاکری سعید ضمن ابراز گله‌مندی از میزان حمایت فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی از هنرمندان صنایع دستی، گفت: فراکسیون صنایع دستی واقعا در بخش حمایت از هنرمندان صنایع دستی ضعیف عمل کرده است. ما چندین سال تلاش کردیم که فراکسیونی به اسم صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد و مشکلی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی باز کند.

وی ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی مشکلات زیادی دارند. با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده صنایع دستی بالا می‌رود و با این شرایط وضعیت معیشتی هنرمندان وضعیت مناسبی نیست.
این فعال صنایع دستی خاطرنشان کرد: در این میان باید از خانم سلحشوری تشکر کرد که به عنوان یک نماینده مجلس شورای اسلامی حمایت خوبی از میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد و جلساتی را با هنرمندان برگزار می‌کند و مشکلات آن‌ها را می‌پرسد. ما به جد از دولت درخواست می‌کنیم که به بحث بیمه صنایع دستی رسیدگی کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *