شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

غفلت از مقوله فرهنگ در تخصیص بودجه آموزش

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 576203
بررسی ها نشان از اختصاص سهم ۲ درصدی از سوی دولتمردان به مسئله ی فرهنگ در نظام آموزش عالی کشور و در میان دانشگاه ها دارد.
غفلت از مقوله فرهنگ در تخصیص بودجه آموزش
به گزارش جهان نيوز، بنا بر پیشنهاد رسمی دولت در لایحه ی پیشنهادی بودجه ی 97 ، سهم کل آموزش عالی (اعم از آموزش عالی، پژوهشهای پایه،پژوهشهای توسعه ای و تحقیق و توسعه در امور آموزش و پژوهش) از بودجه کشور معادل 216567 میلیارد ریال می باشد.
 
 
از سوی دیگر، بودجه ی تخصیص یافته به موضوعات و برنامه های فرهنگی در 242 دانشگاه کشور به علاوه بودجه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به عنوان متولّی اصلی فرهنگ و برنامه های فرهنگی در میان دانشگاهیان رقمی معادل 4643 میلیارد ریال یعنی 464 میلیارد تومان می باشد .
  با در نظر داشتن اینکه بودجه ی کل آموزش عالی کشور عبارتست از 216567 میلیارد ریال و سهم کلّ فرهنگ در دانشگاه ها ( اعمّ از خود دانشگاه ها و نهاد رهبری در دانشگاه ها) رقم 4643 میلیارد ریال بود، بر همین اساس، باید نتیجه گیری کرد که سهم فرهنگ در میان اعتبارات پیش بینی شده برای دانشگاه ها و آموزش عالی کشور، تنها 2.1% می باشد که اگر بخواهیم سهم دقیق نهاد رهبری در دانشگاه ها را به دست بیاوریم به عدد 0.6% (شش دهم درصد) خواهیم رسید. یعنی رقمی پایین تر از یک درصد.

این در حالیست که روز به روز بر تهاجمات افسار گسیخته ی فرهنگیِ دشمنان بر نظام اسلامی به خصوص قشر جوان و دانشجویان افزوده شده و این هجمه ها، توجّه مضاعف و ویژه تری را نسبت به مقوله ی فرهنگ در دانشگاه ها می طلبد. توجّهی که با چنین بودجه هایی هیچ گاه به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *