شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

شرق: مگر ترامپ جواب منتقدین را می‌دهد؟!

يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب: 573727
در حالی که مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزهای گذشته بر شدت انتقادات خود به دولت افزوده‌اند و به این مسئله در گزارشی پرداخته‌ایم، روزنامه شرق در یادداشتی رئیس‌جمهور را در وضعیت کنونی کشور بدون مسئولیت و در نتیجه بی‌نیاز از پاسخگویی دید.
شرق: مگر ترامپ جواب منتقدین را می‌دهد؟!
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای از سویی چنان‌چه در گزارش مجزایی که کیهان امروز بدان پرداخته است با وضعیت بد اقتصادی موجود در سال 1400 و انتخابات ریاست جمهوری آینده با مشکلات متعددی در جذب افکار عمومی روبه‌رو می‌بینند و از سوی دیگر نمی‌خواهند این‌گونه القا کنند که این وضعیت ناشی از مدیریت دولت مطلوب آنان است!
 
به‌عنوان نمونه شرق دیروز در یادداشتی نوشت: «انگار ما دوست داریم یا نیاز داریم همیشه کسی را با سلام و صلوات بیاوریم و همه گناهان را به گردنش بیندازیم. خواهند گفت رئیس‌جمهور باید پاسخ‌گو باشد، باید انتقاد وجود داشته باشد و...، ولی آنچه ما می‌کنیم واقعا همین است؟ پاسخ‌گویی هم مکانیسم مشخصی دارد.»

نویسنده ادامه داده است: «در آمریکا نیز شبانه‌روز به رئیس‌جمهور حمله می‌کنند، اما آیا او هرروز می‌نشیند جواب مطبوعات را می‌دهد یا در مجلس و نیز در کنفرانس‌های مطبوعاتی چنین می‌کند؟  اینجا برخی سوراخ دعا را گم می‌کنند.»

درباره آوردن افراد با سلام و صلوات و انداختن همه گناهان به گردن وی، اصلاح‌طلبان کافی است نگاهی به سابقه خود و برخوردشان با مرحوم هاشمی و احمدی‌نژاد بیندازند. هاشمی را عالیجناب سرخپوش نامیدند و احمدی‌نژاد را به هر فحشی نواختند.

حمله و توهین به روزنامه‌ها و رسانه‌های منتقد در پنج سال گذشته روند رو به رشدی داشته است، این رویه از دولت و شخص رئیس‌جمهور به بدنه حامیان نیز تسری پیدا کرده و همزمان که روحانی در سخنرانی‌های خود با انواع توهین‌ها و تعابیر عجیب منتقدین را مورد نوازش قرار داده است حامیان او نیز همین شیوه را پی‌گرفته‌اند.

رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس قوه مجریه اختیارات بالایی را طبق قانون اساسی در اختیار داشته، بودجه و اقتصاد کشور در اختیار او است، کافی است به اختیارات رئیس‌جمهور که در قانون اساسی ذکر آن رفته است توجه کنیم تا مشخص شود که او چه اختیاراتی داشته و در قبال این اختیارات و وظایف قانونی بایستی پاسخگو باشد.

اصل 113 قانون اساسی تصریح می کند: «پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیماً به‏ رهبری‏ مربوط می‏ شود، برعهده‏ دارد.»

اصل 122 قانون اساسی نیز تاکید می‌کند: «رئیس‏‌جمهور در حدود اختیارات‏ و وظایفی‏ که‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی‏ و یا قوانین‏ عادی‏ به‌عهده‏ دارد در برابر ملت‏ و رهبر و مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ مسئول‏ است‏.»

اصل 126 نیز می‌گوید: «رئیس‏ جمهور مسئولیت‏ امور برنامه‏ و بودجه‏ و امور اداری‏ و استخدامی‏ کشور را مستقیماً برعهده‏ دارد و می‌تواند اداره‏ آنها را به‏ عهده‏ دیگری‏ بگذارد.»
اصول متعدد قانون اساسی اختیارات و وظایف رئیس‌جمهور را برمی‌شمرد و او نیز طبق قانون اساسی به اندازه اختیارات و وظایف خود بایستی در برابر ملت، مجلس شورای اسلامی و رهبری پاسخگو باشد و این که روزنامه زنجیره‌ای شرق مدعی است رئیس جمهور اختیاراتی ندارد تا در برابر رسانه‌ها که نماد مطالبه‌گری مردم از مسئولین هستند پاسخگو باشد عجیب به نظر می‌رسد.

دولت بر سر مردم منت می گذارد!
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت:«در چند روز اخیر هنگامی که به سخنان دولتمردان گوش فرا می‌دهیم، چیزی نمی‌شنویم جز منت گذاشتن بر سر مردم با این توجیه که به موجب گرانی بنزین برایتان شغل ایجاد خواهیم کرد یا در پی افزایش عوارض خروج از کشور، به گردشگری داخل رونق خواهیم داد.»

گفتنی است مرحوم هاشمی چند روز قبل از فوت، در آخرین جلسه یکی از کمیسیون‌های «مجمع»، گلایه و انتقاد‌های جدی نسبت به مدیریت رئیس‌دولت مطرح کرد؛ هم به این خاطر که وقت کافی روزانه برای رسیدگی به مسائل به ویژه مشکلات اقتصادی نمی‌گذارد و هم اینکه از موضع بالا برخورد می‌کند و ملاقات با او حتی برای من (هاشمی) هم آسان نیست. آقای هاشمی 22 تیر 95 در دیدار جمعی از مدیران حوزه رسانه و صنعت، به انتقاد از افزایش 900 هزار میلیاردی نقدینگی (که اکنون بالغ بر 1370 هزار میلیارد تومان شده) پرداخت و گفت: «اگر 20 درصد این نقدینگی‌ برای تأمین نیازهای واحدهای تولیدی تعطیل شده برگردد، علاوه‌بر برگشت رونق به اقتصاد، مشکل بیکاری جوانان تحصیل‌کرده، مخصوصاً کارگران بیکار شده را حل می‌کند که معضل بسیار خطرناک برای جوانان، خانواده‌ها و جامعه شده است».

سوداگری انگیزه ورود برخی نمایندگان به مجلس
روزنامه همدلی به نقل از  دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین نوشت : «یکی از مشکلات در مجلس این است که متاسفانه برخی نمایندگان وظایف‌شان را چندان جدی نمی‌گیرند یا با انگیزه سوداگری به مجلس آمده‌اند. گاهی هم نمایندگان فکر می‌کنند به مجلس آمده‌اند تا به رفع و رجوع مسائل حوزه انتخابیه خود بپردازند یا اینکه بررسی کنند که کدام آقا مدیرکل کدام استان باشد یا اینکه در پشت پرده با دولتی‌ها رایزنی کند در حالی که هیچ کدام از اینها واقعا وظایف نمایندگان مجلس نیست و به نظرم باید در این زمینه یک تدبیر جدی اندیشیده شود.»

این روزنامه همچنین نوشت :« درباره لوایح و طرح‌هایی که به صحن می‌آیند بیشتر از آنکه از منظر تک تک نمایندگان به شکلی تخصصی مورد بررسی قرار گیرد به این صورت مورد بررسی قرار می‌گیرد که یک نماینده با نگاه کردن به چند نماینده که درباره آن موضوع مخالفت یا موافقت‌هایی دارند واکنش نشان می‌دهد که یا موافقت با تصویب آن طرح است یا مخالفت با آن.»

گفتنی است نتیجه رفتار قبیله‌ای جریان مدعی اصلاحات در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای شهر با رویکرد  سهمیه دادن به تمام گروه‌ها و راضی کردن آنها و در نهایت با تَکرار کردن و ژست دروغین امید و رأی دادن فله‌ای، لیست رانتی امید- بنابر افشاگری فعالان اصلاح‌طلب- به مجلس راه می‌یابد،  و نتیجه‌ای فراتر از این نمی‌توان برای آن متصور شد. در حقیقت خروجی این لیست‌های رانتی و قبیله‌ای که بدون در نظر گرفتن اصل شایسته‌سالاری بسته می‌شود جز ثبت چنین نقاط تاریک و سیاه در تاریخ کشور نخواهد بود.

دولت قبل، خزانه و راهکاری که دیگر ممکن نیست!
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «برای طرح‌های عمرانی پول نداریم» به اظهارات محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت پرداخته است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «وي با بيان اينكه يكهزار و ١٩٤ هزار ميليارد تومان در كشور هزينه خواهد شد كه ما فقط مي‌توانيم ٣٦٨ هزار ميليارد تومان از خزانه دولت برداشت كنيم، گفت: جامعه حق دارد اين سوال را بپرسد كه مابقي اين هزينه را از كجا مي‌خواهيد بياوريد؟... ١٩٤ هزار ميليارد تومان نيز از حقوق گمركي و ماليات درآمد كسب خواهيم كرد كه در عين حال ٥٠٠ هزار ميليارد تومان نيز طرح و پروژه نيمه‌تمام در كشور داريم. وي ادامه داد: پس بايد چيزي بفروشيم تا بتوانيم اين ميزان را تامين كنيم كه اولا ساختمان‌هاي دولتي است كه پيش‌بيني كرديم يكهزار و ٥٠٠ ميليارد تومان و فروش سهام شركت‌هاي دولت كه آن نيز حدود ١٠٦ هزار ميليارد تومان خواهد بود و براي تامين بقيه آن مجبور شديم اوراق قرضه بفروشيم كه آن نيز حدود ٤٧ ميليارد تومان است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «براي طرح‌هاي عمراني پول كافي نداريم و براي اين كار مجبور شديم سال گذشته ١٧ هزار ميليارد تومان از بانك‌ها پول بگيريم تا بتوانيم واحدهاي متوقف و نيمه‌تعطيل را دوباره فعال كرده و فرصت شغلي ايجاد كنيم. نوبخت خاطرنشان كرد: تصميم گرفتيم اگر اصلاح قيمتي روي حامل‌هاي انرژي رخ دهد و مجلس مجوز آن را دهد ١٧ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان درآمد داشته باشيم تا بتوان ٨٣ هزار واحد صنفي نيمه‌كاره‌اي كه بايد كامل شود را تكميل كنيم.»

وقتی دولت تدبیر و امید سکان قوه مجریه را در دست گرفت یکی از مواردی که توسط دولتمردان بسیار مطرح شد «خزانه خالی» بود. آن زمان دولت همه چیز را با فرافکنی به دولت قبل منتسب می‌کرد. اکنون که دولت دوازدهم بر سر کار آمده چهارسال گذشته را نیز خود سکاندار قوه مجریه بوده است. از طرفی دیگر با وجود این همه گلایه از کمبود بودجه، دولت تدبیر و امید حقوق‌های نجومی پرداخت می‌کرد و پس از افشای آن نیز از افشاکنندگان ناراضی بود! ضمن آنکه دولت تدبیر و امید عنوان پرهزینه‌ترین دولت را یدک می‌کشد. دولتی که هزینه یک وعده ناهار آن در سفر استانی به البرز برای جمع چند ده نفری هیئت دولت مبلغی بالغ بر 500 میلیون تومان شده است طبیعی است که با چنین کسری بودجه‌ای مواجه شود.
متاسفانه هر ساله مبالغ هنگفتی فرار مالیاتی در گمرکات کشور رقم می‌خورد. این فرار مالیات به مدد کارت‌های بازرگانی که به نام افرادی محتاج و با پرداخت چند میلیون تومان به آنها تهیه می‌شود برای مدت یکسال کاربرد دارد و زمانی که موعد پرداخت مالیات فرا می‌رسد دیگر از آن کارت استفاده نمی‌شود. در این فقره متاسفانه دولت هیچ تمایلی به جلوگیری از دور زدن قانون ندارد.

لفاظی‌های اروپا در دفاع از برجام، صدای زنجیره‌ای‌ها را درآورد
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«ضروری است اروپا به‌طور جدی از آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای موثر برجام بخواهد به تعهدات خود در برجام عمل کند و تکلیف خود را با برجام یکسره کند. بدیهی است اگر به برجام با دید برد-برد نگاه می‌کنیم، پس نمی‌تواند منافعش حاصل یک طرف مسئله شود، اما جمهوری اسلامی از توافق بهره‌ای نبرد. بنابراین دستاورد برجام و پایبندی ایران به تعهداتش در توافق امری روشن است، اما تایید آن به‌تنهایی کافی نیست، بلکه اروپایی‌ها باید زمینه اجرای مفاد برجام، توسعه مناسبات تجاری و ایجاد روابط بانکی و بیمه‌ای میان خود و ایران را ایجاد کنند و نگرانی‌های خود را با طرف آمریکایی به‌طور جدی مطرح کنند، اما به‌نظر می‌رسد که اروپایی‌ها نیز در این زمینه گروگان آمریکا شدند و به‌تدریج با گذر زمان به ‌این مسئله تن می‌دهند که برجام کماکان به‌صورت استندبای باقی بماند، اما هر از گاهی و به هر مناسبتی و در هر سفر و جلسه‌ای تنها به‌این مسئله اکتفا کنند که برجام دستاورد خوبی است و ایران هم تعهدات خود را در قبال برجام انجام داده است. به همین دلیل تصور می‌رود که اروپایی‌ها باید از این حالت کرختی خارج شوند و به‌طور جدی مسئله مباحث حقوقی را مبتنی بر مقررات بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد با آمریکا آغاز کرده تا تکلیفشان با برجام روشن شود».

جماعتی که دیروز- همزمان با عهدشکنی‌های گسترده آمریکا در برجام- تاکید داشتند که «امضای کری تضمین است»، پس از ناکامی در خوش‌بینی به آمریکا، به اروپای آقا اجازه- به تعبیر مقامات ارشد دولت روحانی- دل‌خوش کردند.در ماه های اخیر، موضع‌گیری‌هایی همچون «اروپا،آمریکا نیست»، «اروپا علیه تکروی ترامپ»،«اروپا برای حمایت از برجام جبهه واحد تشکیل می‌دهد»، «هشدار برجامی سران 28 کشور اروپایی به ترامپ»و... در کنار دیگر موارد مشابه به تیتر اول و عنوان یادداشت‌ها و گزارش‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات تبدیل شد.

گفتنی است پیش از این کارشناسان تاکید داشتند که به لحاظ راهبردی، منافع بلندمدت کشورهای اروپایی طرف برجام بیش از ایران به آمریکا گره خورده است و لفاظی‌های آنها در دفاع از برجام، خیلی زود رنگ می‌بازد.

مقامات اروپایی بارها مدعی شده اند که همه طرف‌ها- از جمله آمریکا- به تعهدات برجامی خود پایبند بوده‌اند و اعتراض ایران درخصوص عهدشکنی آمریکا در برجام را نپذیرفته‌اند.

به نظر شما سکوت عملی اروپا در قبال پیمان‌شکنی آمریکا و در عین حال دادن هشدار درباره موشک‌های دفاعی ایران، به اندازه کافی روشن نیست که معلوم کند 3 دولت اروپایی، ادای «شریک قافله» را درمی‌آورند اما در اصل «رفیق دزد» هستند؟!

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *