سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۱۰

عبور از خاتمی و روحانی چرا؟

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب: 573359
خاتمی یا روحانی به کدام شعار خود عمل نکردند که با عبور مواجه می‌شوند؟ گشایش در زندگی مردم یا اصلاح نظام با خط‌کش استانداردهای غربی؟
عبور از خاتمی و روحانی چرا؟
به گزارش جهان نيوز؛ عبدالله گنجی، در سرمقاله روزنامه جوان نوشت: برخی اصلاح‌طلبان در فضای عمومی با عبور از روحانی مخالفت می‌کنند اما طراحان عبور را معرفی نمی‌کنند. عبور از حمایت‌شدگان عرصه قدرت بیش از 20 سال است به مثابه یک باور مشروط و نانوشته به ادبیات سیاسی کشور وارد شده است.در جبهه انقلاب این موضوع یک بار نه در یادداشت‌ها و سخنرانی‌ها که در عمل اتفاق افتاد و آن هم باور به فاصله گرفتن رئیس‌جمهور از باورهای بنیادین تشیع، فقه، روحانیت و نگرش به نوع انسان بود.به تعبیر دیگر علت عبور به خاطر حرکت گریز از مرکز و ایجاد یک ریل ناشناخته و نارفته  در حوزه فکری ـ معرفتی و رفتاری بود.

اما در حوزه اصلاح‌طلبی مسئله بسیار عمیق و چارچوب‌مند است. شاخص عبور از امثال روحانی و حتی خاتمی چه می‌تواند باشد؟ شکل ظاهر کار این است که شما به شعارها و وعده‌ها عمل نمی‌کنید و ما نیز با شما عقد اخوت نبسته‌ایم. لذا تا زمانی که به شعارهای خود پایبند باشید ما نیز همراه شما هستیم وگرنه این شکل ظاهر، منطقی و شیک ماجرا است اما «عبور» در قاموس اصلاح‌طلبی از چارچوب مشخص، تعریف شده، نانوشته و سوخته‌ دیگری تبعیت می‌کند.

خاتمی یا روحانی به کدام شعار خود عمل نکردند که با عبور مواجه می‌شوند؟ گشایش در زندگی مردم یا اصلاح نظام با خط‌کش استانداردهای غربی؟ برای فهم این مسئله باید چارچوب فکری عبورکنندگان را کاوید. آیا اصلاح‌طلبان ناب برای گران و ارزان شدن کالا و ارز، عدم رونق و اشتغال، رکود، اشرافی‌گری و ... از روحانی عبور می‌کنند؟ هرگز، مگر در رسانه‌های آنان این مسائل به تیتر اصلی یا مطالبه تبدیل می‌شود؟ مطالبات اصلاح‌طلبان در ایران 200ساله است و از چارچوب ثابتی پیروی می‌کند. اگر سه مسئله اصلی در دستور کار دولتمردان جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد واجد عبور اصلاح‌طلبانه است:

1 ـ تأکید بر ولایت فقیه و سیاست‌های کلی نظام 2 ـ تأکید بر اجرای شریعت و اسلام اجتماعی توسط حکومت 3 ـ نفی غرب‌گرایی و اصرار بر استکبارستیزی. هر رئیس جمهوری بر این سه اصل اصرار ورزد مورد تنفر اصلاح‌طلبان است و هر کس با این سه درگیر شود مورد حمایت آنان خواهد بود، حتی سکوت هم در این دوگانه قابل پذیرش نیست. خاتمی در آذرماه 1383 به صورت دقیق از مدل حمایت ـ عبور پرده برداشت که: «اصلاحات مدنظر من در چارچوب نظام است، فراتر از جمهوری اسلامی سراب است. کدام دروغ را گفتم و ...»

ترجمه عریان عبور از... به این معنی است که حتی احساس و بوی براندازی و درگیری با نظام موجب حمایت است اما اگر احساس کنند حفظ نظام و همسویی با آن مدنظر انتخاب شونده است حتماً عبور اتفاق خواهد افتاد. مطمئن باشید هیچ کس در جریان اصلاحات به خاطر رکود و اشتغال از روحانی عبور نخواهد کرد. هیچ کس به خاطر تحقق نیافتن شعار انتخاباتی «اگر ما رأی بیاوریم هیچ کس در فقر مطلق نخواهد بود» از روحانی عبور نمی‌کند. حمایت از روحانی عروج و افولی دارد. عروج زمانی بود که روحانی به جای رئیسی با نظام رقابت می‌کرد. از 38 سال زندان و اعدام و در بند بودن جوانان صحبت می‌کرد و افول زمانی است که مذاکره با امریکا را دیوانگی می‌داند، اختلاف را حرام و سپاه را یک جریان مردمی معرفی می‌کند و اصحاب فتنه را پشت دروازه‌های قدرت به بست‌نشینی واداشته است. این روحانی واجد عبور است. اصلاح‌طلبان‌ ناب با مفهوم‌سازی انتصابی- انتخابی، رئیس‌جمهور را واجد صلاحیت برای ورود به امر قضا، نیروهای مسلح، حوزه رهبری، شورای نگهبان و... می‌دانند وگرنه باورشان به دموکراسی می‌میرد.

اگر روحانی هر روز با این سامانه‌ها و نهادها درگیر باشد، واجد حمایت است و اگرهمنشینی و همسویی داشته باشد واجد عبور است. خاتمی نیز همینطور بود. علی افشاری که مدعی است عبور از خاتمی را در نشستی در دانشگاه امیر کبیر کلید زده‌اند، انتخاب زمان کلید زدن را روزی می‌داند که دو جناح (زمان اصلاحات) پس از دوره‌ای کشمکش با تدبیر رهبری به هم نزدیک شده بودند و نامه رهبری به کروبی مبنی بر عدم طرح قانون جدید انتخابات در مجلس را موعد عبور از خاتمی می‌داند، چرا که نزدیکی دو جناح شرط رأی دادن به خاتمی نبوده است. باید خاتمی شعار ایران برای همه ایرانیان، شعار دموکراسی‌خواهی، تشریفاتی کردن ولی فقیه و حذف بخش اسلامیت و بخش انتصابی نظام را دنبال کند تا همسو و اصلاح‌طلب محسوب شود وگرنه «فرصت‌سوز»، «اردک لنگ»، «سیدخندان»، «دروغگو» و... لقب خواهد گرفت. روحانی خوب فهمیده است که امثال زیباکلام‌ها از او اشتغال نمی‌خواهند، آنان «لذت را نه در ایستادگی که در ذلت» می‌دانند. لذت ازنگاه آنان مهم نیست چگونه به دست می‌آید، مهم این است که با استانداردهای حیات غربی ارضا شویم و پز بدهیم . حرکت «جانب مرکز» روحانی بدون تردید موجب عبور از وی خواهد شد و حرکت گریز از مرکز موجب همسویی و حمایت از وی می‌باشد. این روحانی و این میدان انتخاب.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عمار
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات مدیون دولت فعلی است چراکه آنها نزد مردم مقبولیتی نداشتند. به لطف دولت بسیاری از اصحاب فتنه واصلاحات که خود را به کلی مردود میدیدند.اکنون صاحب منصب شده اند .ودر تمامی دستگاههای دولتی وعمومی کشور متاسفانه رخنه کرده اند .حال که جان گرفته اند معترض کسانی هستند که آنها را به نوایی رسانده اند.آنها همیشه نمک خورده ونمکدان شکسته اند.
رد انها در فتنه های 78،و88میتوان به وضوح دید که نمک نظام را خوردند ونمکدان شکستند .وخوش رقصی برای دشمنان نظام کردند.همیشه همانند خوارج عمل نموده اند.
Iran, Islamic Republic of
مردم در انتخابات خودشون خوشدون رو اسیر... کردند
مقاله ای پخته وبصیرت افزاست وحقایق را به روشنی پرداخته است
سرور
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بی محتوایی بود.
وقتی همه می دانند که علت دوری اصلاح طلبان از روحانی به خاطر فرافکنی و عدم قبول هزینه های شکست از سوی اصلاح طلبان است چه کسی قبول می کند که علت دوری اینها از روحانی موارد سه گانه مورد نظر آقای گنجی است.
ظاهرا آقای گنجی در دوره اصلاح طلبان یا به دنیا نیامده بود و یا خواب بوده است، علت عبور از خاتمی غرور کاذب به وجود آمده در اصلاح طلبان تندرو مانند مشارکتی ها به خاطر فتح شوراهای شهر، مجلس و ریاست جمهوری بود که بعد از آن به فتح "سنگرهای نظام"نظر داشتند.
به ایشان پیشنهاد می کنم حداقل نوشته های زیباکلام،عبدی و حجاریان را نیز کمی مطالعه بفرمایند.
وی در این یادداشت خود از یک سو به تطهیر خاتمی پرداخته است و از سویی احمدی نژاد را بست نشین فتنه گر نامیده است که روحانی جلوی وی قد علم کرده است!
و در نهایت آنچه از پس ذهن وی وجود دارد این است که ریاست جمهوری علی لاریجانی حلال همه مشکلات کشور است.
آقای گنجی آیا این موضوع شما را از مسیر حق منحرف کرده است؟
موضوع اشخاص با تیپ وظاهر متفاوت نیست بلکه نوع تفکر است اگر امروز حتی ترامپ فاسد نیز ناخواسته وبدون روتوش نیات پلید امریکا را در موارد مختلف بیان میکند خواسته یا ناخواسته کسانی هستند که دل به اوباما داشته ونان خود را در ریاست او می جویند در صورتی که هدف هردو یکی است ولی تاکتیک مختلفی دارند پس اشخاص مهم نیستند انچه جامعه را سمت وسو میدهد حالابه طریق صواب یا نا صوا ب اندیشه وتفکرات صواب یا ناصواب افراد است که اگر در جایگاه خواص باشند باید پاسخگوی بیانات وتفکرات خود در هردوحالت بدلیل تاثیر گزاری بر روی عوام باشند
کاظم
Iran, Islamic Republic of
چه جوری از اینا عبور میکنن مگه اینا تونل اند؟!
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات وجود خارجی اگر داشت در انتخابات های 92، و 96 کاندیدای مستقل داشت
اگر وجود داشت با لیست شتر، گاو پلنگ امید وارد مجلس نمیشد.
مدینه پیامبر هم یک سومش منافقین بودند
Iran, Islamic Republic of
پاسخی به آقای گنجی
آقای گنجی اینکه شما سه شرط را گذاشتید بر گرفته از دیدگاه خودتان است. اینکه هواداران روحانی را برانداز می نامید جای تعجب دارد چرا که از نظر شما ۲۴ میلیونی که به روحانی رای دادند هواداران براندازی نظام هستند. برای دقت بیشتر لطفا برگردید به انتخابات ۹۶ و ۹۲ بخصوص انتخابات ۹۶. شعارهای روحانی چه بود و شعارهای حامیان وی چه بود.
۱_ مهمترین شعار درتمام میتینگهای انتخاباتی روحانی از طرف حامیانش شعار رفع حصر بود. اگر واقع بین باشید و نخواهید واقعیتها را ببینید این شعار تقریبا در تمام میتینگهای انتخاباتی بیان شد. حال روحانی پاسخ دهد دراین مورد چه کرد. به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که روحانی سکوت کند. لااقل بگویند من انجام دادم و پی گیری کردم نشد. مردم می پذیرند.
۲_ شعار آزادی های اجتماعی استفاده از زنان در کابینه استفاده از قومها و اقلیتها در کابینه و دولت. خب روحانی پاسخ دهد کدام یک را انجام داده است. کابینه اش که کاملا مشخص است چگونه است. از کدام خانم در کابینه استفاده کرد. کدام اقلیت دینی را در راس کار گذاشت. سپنتا نیکنام را از شورای شهر محروم کردند روحانی گزارش دهد چه کرد.
۳_شعار غیر امنیتی شدن دانشگاهها و گسترش آزادیهای رسانه ای و دانشجویی. روحانی پاسخ دهد چه کرده است.؟ وضعیت دانشگاهها چه گونه است. روحانی برای عدم پاسخگویی به سیستان و بلوچستان رفت تازه آنجا هم به اعتراضات دانشجویی پاسخ نداد.
۴_حامیان بزرگ روحانی از جمله خاتمی الان در چه وضعیتی. ایشان قبل از انتخابات در حصر خانگی نبود اما الان در حصر خانگیست. روحانی ریس شورای امنیت ملی کشور است دراین مورد چه کرد.روحانی رای خود را مرهون حمایتهای خامیست و هواداران اصلاحات کاملا به رای خاتمی احترام گذاشتند و مجلس و شورای تهران و انتخابات را از اصولگرایان گرفتند. حالا روحانی پاسخ دهد در قبال این همه هوادار و ریس اصلاحات چه کرده است.
۵_ مردمی که به روحانی رای دادند دنبال براندازی نبودند که امثال شما جناب گنجی آنها و اصلاح طلبان را به براندازی محکوم می کنید. آنها دنبال اصلاح آموزند درغیر اینصورت در انتخابات شرکت نمی کردند. بنابراین باورهای ذهنی خود را به دیگران تعمیم ندهید.
۶_ اتفاقا اگر الان می بینید دولت روحانی از طرف اصلاحات و مردم هوادار تحت فشار قرار گرفته است بخاطر این است که آنها مطالبه گرند و سطح مطالبات را دنبال می کنند . کسی این مردم مطالبه گر را سرزنش نمی کند و آنها را آمریکایی و اسرائیلی نمی نامد الا امثال شما و دوستان اصولگرا. ما به دولتی رای دادیم که پاسخگوی وعده های خود باشد در غیر اینصورت کسی با روحانی عقد اخوت نبسته است. روحانی باید پاسخگو باشد. اتفاقا همین مردم با همین اعتراضات روحانی را وادار به پاسخگویی خواهند کرد.
۷_ اعتراضات هواداران روحانی به او دلیل براین نیست که درانتخاب خود اشتباه کرده اند خیر دلیل بر مطالبه گریست. مطمئن باشید اگر به روحانی رای نمی دادند نمی گذاشتند که مملکت دوباره به عقب برگردد و به دست امثال شماها و اصولگرایان بیفتد.
۸_ روحانی باید بداند که فشار افکار عمومی باعث خواهد شد تا او براحتی بتواند مطالبات جامعه را پاسخ دهد. اگر نمی تواند همچون خاتمی شفاف بگویند که کانونهای قدرت مانع شدند مردم این را خواهند پذیرفت.
۹_ شما هواداران روحانی را برانداز می دانید اگر اینگونه است پس ۲۴ میلیون هوادار براندازی نظام داریم. پس نظام چگونه بر سر کار است. مگر بپذیریم که حکومت ما یک حکومت غیر مردمیست.
۱۰_ جناب گنجی دیگر زمان دادن وعده های پوچ و توخالی و پوپولیستی گذشته است، هواداران روحانی و اصلاحات دارند به قدرتمداران و حاکمان درس دموکراسی و مطالبه گری می دهند. و نخواهند گذاشت با وعده های دروغین و پوچ از مردم رای گرفت اما آنها رو فراموش کرد.
Iran, Islamic Republic of
شما همينطوري تحليل مي كنيد كه روزنامه تان هميشه تو بخش باطله هاي آخر شب دكه ها دپو ميشه !!!
Iran, Islamic Republic of
حرفهای اقایان در مورد عبور از روحانی مرا یاد حرف ملانصرالدین انداخت که شایعه کرد خانه فلانی اش میدن شایعه ملانصرالدین باعث شد مردم کاسه بدست همه به طرف ان خانه روان شدند که ملانصرالدین خودش باورش شد نکنه خانه فلانی اش میدن