جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بیانیه کشورهای اروپایی در مخالفت با تصمیم آمریکا

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 571351
کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلستان، آلمان و سوئد روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک در پایان نشست شورای امنیت، مخالفت خود را با اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به پایتخت رژیم صهونیستی اعلام کردند و آن را «ناهمسو» با قطعنامه‌های شورای امنیت دانستند.
بیانیه کشورهای اروپایی در مخالفت با تصمیم آمریکا
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، نمایندگان این پنج کشور پس از پایان نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به قرائت بیانیه مشترک پرداختند.

در بخشی از این بیانیه، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا «غیرسودمند از لحاظ چشم‌انداز صلح در منطقه» توصیف شده است.

بیانیه کشورهای اروپایی با تاکید بر ناهمسو بودن این اقدام با قطعنامه‌های شورای امنیت، می‌افزاید: ما آماده مشارکت در هر تلاش موثقی برای آغاز مجدد فرآیند صلح بر مبنای پارامترهای مورد توافق بین‌المللی و با هدف رسیدن به راه حل دو دولتی هستیم.

نمایندگان کشورهای اروپایی می‌افزایند: از دولت آمریکا می‌خواهیم که پیشنهادهایی مشروح برای حل اختلاف میان اسرائیل و فلسطین ارائه دهد.

با توجه به اینکه صدور بیانیه رسمی از سوی شورای امنیت نیازمند موافقت هر 15 عضو است و از سوی دیگر آمریکا حق وتوی تمامی قطعنامه‌ها را دارد، نشست روز جمعه این شورا بدون اقدام جمعی مشخصی پایان یافت.

چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا اعضای دائمی و بولیوی، مصر، اتیوپی، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه اعضای غیردائمی کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا روز جمعه در فضایی که علیه این کشور شکل گرفته بود، تلاش کرد تا از تصمیم واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دفاع کند.

وی در این رابطه گفت: سازمان ملل یا کشورهایی که امنیت اسرائیل برای آن‌ها اهمیتی ندارد، حق ندارند آن را مجبور به پذیرش توافقی کنند.

هیلی با دفاع از تصمیم دولت آمریکا مدعی شد که سازمان ملل متحد به یکی از «مراکز خصومت‌ورزی علیه اسرائیل» تبدیل شده است. 

 «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه (15 آذر ماه 1396) تصمیم خود برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور به این شهر را اعلام کرده بود.

انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را کنگره این کشور در سال 1995 تصویب کرده بود؛ اما تمامی رئیسان جمهوری آمریکا در بازه‌های زمانی شش ماهه، اجرای آن را تعلیق کرده بودند.

این تصمیم ترامپ که نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است، با مخالفت‌های بسیاری چه در داخل آمریکا و چه در عرصه جهانی مواجه شده است.

تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین ارزیابی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *