پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اصلاح‌طلبان از منافع ملی و مطالبات مردم می‌گویند

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۵
کد مطلب: 571298
در ماه‌های پساانتخابات شاهد این هستیم که چپ‌ها از اولویت داشتن منافع ملی برای اردوگاه اصلاحات و از ضرورت پیگیری مطالبات مردم در مقابل روحانی صحبت می‌کنند. علت چیست؟!
اصلاح‌طلبان از منافع ملی و مطالبات مردم می‌گویند
به گزارش جهان نيوز؛ «مسعود یارضوی» طی یادداشتی نوشت:
_جریان سیاسی چپ یا همان اصلاح‌طلبان،‌ بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، دو عبارت جدید و البته عجیب را به ادبیات سیاسی خود وارد کرده است. 

نخست «تاکید بر منافع ملی» و بعد «تاکید بر مطالبات مردم از روحانی»! 

چپ‌ها این روزها از این می‌گویند که ما همواره به فکر منافع ملی بوده‌ایم و در دو دهه اخیر نیز همواره با اولویت منافع ملی عمل کرده‌ایم.[۱]
آنها در دو دیگر عبارت جدیدالاشاره خود مبنی بر مطالبات مردم از رئیس‌جمهور روحانی نیز اینطور بیان می‌کنند که ما از اول هم می‌دانستیم مطالبات اصلاح‌طلبان با روحانی محقق نمی‌شود اما به خاطر مردم از او حمایت کردیم و لذا اکنون هم خواسته‌های خودمان از دولت را کنار گذاشته‌ایم اما هرگز از حق مردم نخواهیم گذشت![۲]

اما این دو عبارت ظاهرا زیبا چه معنایی را در سویدای خود پنهان کرده‌اند؟!

*تأکید بر منافع ملی با چاشنی فتنه، مذاکره موشکی و تحریم انتخابات/سؤالی که اصلاح‌طلبان تا سال ۱۴۰۰ منتظر پاسخش هستند!
با تحلیل من، ماجرای تاکید اصلاح‌طلبان بر "منافع ملی" نوعی ابراز تلویحی توبه در ساحت نظام اسلامی و البته «شورای نگهبان» است تا به هر نحو ممکن بتواند گزینه چپ‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را از فیلتر شورای نگهبان رد کند. 

خاصّه اینکه اصلاح‌طلبان در حالی از اولویت داشتن منافع ملی سخن می‌گویند که سوابقی مثل فتنه، مخالفت با پشتیبانی از سوریه و یمن و عراق، ارسال نامه التماس‌آمیز به آمریکا موسوم به نامه ۲۰۰۳، تحریم انتخابات،‌ طرفداری از مذاکره موشکی و بر هم زدن نتیجه انتخابات در پرونده آنها به چشم می‌خورد.

شاید عجیب به نظر بیاید اما اصلاح‌طلبان فعالیت‌های خود برای انتخابات ۱۴۰۰ را از پیش از انتخابات ۹۶ شروع کرده‌اند و هم اکنون نیز فقط یک سوال مهم در این راستا وجود دارد که توانسته سمت و سوی فعالیت‌های آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و آن اینکه آیا شورای محترم نگهبان در سال ۱۴۰۰ یک گزینه ستادی اصلاح‌طلب یا به عبارت سیاسی، یک اصلاح‌طلب  را تایید صلاحیت خواهد کرد یا خیر؟! 

بدیهی است که مباحثی مثل «مذاکره اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان» که به تازگی توسط معاریف ستادی جریان خاص مطرح شده است نیز جملگی تکمیل کننده همین پازل هستند که قرار است در کنار تاکید بر منافع ملی (با آن سوابق!) گشاینده معبر برای اصلاح‌طلبان باشد. 

*وقتی مردم ذبیح اصلاح‌طلبان می‌شوند/ چرا در دولت اول روحانی وقت پیگیری مطالبات مردم را نداشتند؟!

ماجرای تاکید اصلاح طلبان بر «تحقق شعارهای روحانی» و اینکه از حق خودمان می‌گذریم ولی از مطالبات مردم نه! هم یک نمایش سیاسی برای پوشش بر عملیات «عبور روحانی» است به نظر من.

اصلاح‌طلبان همانطور که از اواخر دولت یازدهم مشخص بود؛ به هیچ وجه قصد ندارند بار مسئولیت روحانی را به دوش بکشند و به عبارت دیگر هرگز نمی‌خواهند با او پا به انتخابات سال ۱۴۰۰ بگذارند. 

از طرفی، شکست برجام و کم‌دستاوردی رئیس جمهور روحانی هم در این انگیزه اصلاح‌طلبان مزید بر علت شده است. 
اما این کلاف به هم پیچیده در مغناطیس حقایق مهمی قرار دارد:

اول: اینکه اصلاح‌طلبان به دلیل رفتارها و گفته‌هایی مثل «ما فدائیان روحانی هستیم»، «تمام رفتارهای روحانی قانونیست»، «باید دست روحانی و ظریف را بوسید» و «ما تضمین روحانی هستیم»[۳] دچار درهم تنیدگی با آقای روحانی شده‌اند و این مساله عبور آنها از روحانی را ناممکن می‌سازد. همانطور که عبور از رئیس جمهور اصلاحات هم ناممکن بود.

دوم: می‌توان از اصلاح‌طلبان پرسید مگر مردم در دولت اول آقای روحانی مطالبات نداشتند؟! 
داشتند ولی چپ‌ها از آنجا که در آن روزها مشغول عتبه بوسی رئیس‌جمهور روحانی بودند؛ در قبال این مطالبات به حق، یا لبخند می‌زدند یا به صبح دمیدن برجام ارجاع می‌دادند و یا کراراً می‌گفتند شعارها محقق شده اما مردم نمی‌فهمند و ناآگاهند.[۴]
به سخن دیگر اینکه نمایش «پیگیری مطالبات مردم» را کسی از چپ‌ها باور نخواهد کرد و منافع سیاسی آنها پررنگ‌تر و بزرگتر از آن است که بشود آنها را پنهان کرد. 

و سوم: جریان اصلاحات در حالی مدعی تغییر کردن رئیس جمهور، چرخش به راست روحانی و بسنده کردن به حق مردم به جای حق خود! شده است که عقول سلیم،‌ هیچ نوع تغییر خاصی را در رئیس‌جمهور مشاهده نمی‌کنند. 
آقای روحانی همان روحانی سال ۹۲ است که اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند. 
او در دولت دوم خود نیز مثل دولت اول، برخی مناصب را به اصلاح‌طلبان نداد، رحمانی فضلی ۹۲ را در سال ۹۶ هم در وزارت کشور حفظ کرد و روابطش با برخی جریانات اصولگرایی نیز اندکی خفیف‌تر از اصلاح‌طلبان ادامه دارد. 

و لذا به نظر می‌رسد انگاره تغییر روحانی و اینکه حداقل به شعارهایی که به مردم داده پایبند باشد نیز یک دروغ بزرگ مثل تقلب سال ۸۸ است و هیچ پایه و مبنایی غیر از تقلای اصلاح‌طلبان برای عبور از روحانی ندارد. 

*** 
۱_http://magiran.com/npview.asp?ID=۳۶۷۰۹۶۵
۲_mshrgh.ir/۷۹۶۸۸۳
۳_https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/
۴_http://fna.ir/a۱jhje
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *