شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

تفقه در دین لازمه پیشبرد و توسعه اخلاق است

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب: 570913
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: برای پیشبرد اخلاق به تفقه دینی نیاز داریم، اگر بخواهیم اخلاق را در مقیاس اخلاق اجتماعی پیش ببریم و بخواهیم اخلاق اسلامی را بفهمیم نیاز به تفقه دینی عمیق داریم.
تفقه در دین لازمه پیشبرد و توسعه اخلاق است
به گزارش جهان نيوز به نقل ازمباحث؛ آیت الله  سید محمدمهدی میرباقری امروز در همایش خُلق عظیم  که با عنوان «نگاه عالمانه به اخلاق در تمدن شیعی» به مناسبت 17 ربیع الاول  در مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی اصفهان برگزار شد، مواجهه اسلام با تمدن غرب را در سه رده تعریف کرد و گفت: اولین مواجهه غرب را به تمامیت می‌شناسند و می‌داند غرب مدرن تنها ماشین و مترو و نظم خیابانی نیست و دارای لایه‌های عمیق ایدئولوژیک و مدرن است و بر اساس انقلاب‌های علمی و صنعتی شکل‌گرفته است و سطحی به غرب نگاه نمی‌کند.
 
استاد حوزه افزود: این دسته تمامیت غرب را قبول دارند و می‌گویند باید کل آن را قبول کرد غرب‌گراها در دنیای اسلام وجود داشته‌اند و می‌گفتند ما باید بر اساس الگوهای مدرن جامعه را بسازیم و دین‌داری مردم را بر اساس آن تغییر دهیم، برخی هم که راه اعتدال را دنبال می‌کنند همین موضوع را می‌گویند اصلاحات عمیق و بنیادین را مد نظر دارند که لایه عمیق جامعه را شامل شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، رویکرد دوم در دنیای اسلام را تفکری معرفی کرد که دنیای غرب را دو بخش خوب و بد تقسیم می‌کند و ادامه داد: این دسته معتقد هستند باید خوبی‌ها و بدی را جدا کنیم، غرب را مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته نمی‌دانند، زیرا نمی‌شود مفهوم را از ساختارها جدا کرد، در مواجهه با این تمدن باید ترکیب سازی کنیم تا محصول انسانی و بشری را جدا کنیم، این افراد مدرنیته را می‌خواهند اسلامی کنند که امروز رویکرد غالب است.

وی در تعریف آخرین رویکرد گفت: رویکرد سوم غرب مدرن را یک واقعیت عمیق و گسترده و به‌هم‌پیوسته دانسته که نمی‌شود خوب و بد آن را  به‌سادگی از هم جدا کرد، غربی که مسیر کلی آن دین زدایی است و اصلی‌ترین نظریه آن زمینی کردن زندگی بشر است پس این تمدن را نمی‌شود اسلامی کرد.

این نظریه‌پرداز، ساخت تمدن دینی در مقیاس تمدن غرب را راه‌حل اصلی دانست و گفت: در این راه با تمدن غرب هم درگیری خواهیم داشت، برای عبور از این تمدن باید آن را در مواجهه با تمدن اسلام حل کنیم، نمی‌شود تکنولوژی را آورد اما اخلاق را نیاورد، ما باید به سمت یک جامعه دینی حرکت کنیم که در آن اداره جامعه دینی وجود داشته باشد، باید کل تمدن غرب از فیلتر تمدن اسلامی عبور کند و گرنه قابل استفاده نخواهد بود، در غیر این صورت کالا وارد می‌شود به دنبال آن فرهنگ می‌آید.

وی تأکید کرد: در حوزه اخلاق و عرفان خلأ نسبت به دانش‌های پشتیبان وجود دارد که بتواند سلوک فرد را نسبت به اخلاق اجتماعی شکل بدهد، برخی فکر می‌کنند افراد اخلاقشان خوب شود جامعه خوب می‌شود اما این‌گونه نیست، یک وحدت حقیقی وجود دارد، علم اخلاق را باید به واحد جامعه هدایت دهیم و برای این مهم نیاز به دانش‌های پشتیبان جدید داریم.

آیت الله میر باقری حرکت غرب در رشته‌های علوم تربیتی را گسترده دانست و گفت: برای آن‌ها سندهای بالادستی و اسناد بین‌المللی تولید می‌کنند، باید اخلاق را با وسواس بیشتری دنبال کنیم تا مدل‌هایی را برای تربیت نسل‌های آینده طراحی کنیم که در فضای ابهام نباشد و فرد بتواند بر اساس آن الگوها برای خود نسخه‌ای برای خود بپیچد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت برای پیشبرد اخلاق به تفقه دینی نیاز داریم،اگر بخواهیم اخلاق را در مقیاس اخلاق اجتماعی پیش ببریم و بخواهیم اخلاق اسلامی را بفهمیم نیاز به تفقه دینی عمیق داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *