جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
دریادار خانزادی:

نیروی دریایی مظهر اقتدارنظام است

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 570880
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برخورداری جمهوری اسلامی ایران از موقعیت گذرگاهی منحصربه فرد تلفیقی زمین، دریا و هوا، گفت: نیروی دریایی با وجود چنین ظرفیتی مظهر اقتدار نظام است.
نیروی دریایی مظهر اقتدارنظام است
به گزارش جهان نيوز، امیر دریادار حسین خانزادی صبح سه شنبه در مراسم الحاق ناو موشک انداز «سپر» به ناوگان شمال کشور با اشاره به اینکه دریا دارای مزایای بسیار زیاد است، اظهار کرد: این مزایا فرصت بزرگ و راهبردی برای همکاری با دوستان، حفظ منافع ملی، افزایش امتداد‌های عمقی و افزایش مرز امکان تولید ملی در اختیار قرار می‌دهد.

وی افزود: استفاده مناسب از دریا و کنترل آن تضمین کننده تولید چرخه‌هایی است که ضمن فعال سازی ظرفیت‌های ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشور، منزلت منطقه‌ای و جهانی ایجاد و موجب شکل گرفتن زنجیره‌هایی می‌شود که قدرت، ثروت، تسلط و منزلت به واسطه آن افزایش می‌یابد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دریا نه تنها فرصت روان سازی و تاثیر گذاری جهانی را در اختیار قرار می‌دهد بلکه حضور درعرصه‌هایی را میسر می‌کند که به واسطه آن نوع امنیت مرزی مصون از تجاوز از طریق برقراری امنیت در مناطق دریایی تحت حاکمیت دریا‌های مجاور و حضور اثربخش در مناطق دریایی مورد علاقه به وجود می‌آید.

برخورداری از ۳ حوزه ژئوپلیتیک دریایی

وی با اشاره به اینکه حضور در دریا و بهره گیری از منافع آن متناسب با وزن ژئوپلیتیک کشورها، خاطرنشان کرد:این موضوع تمام حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، سیاست، دفاع و امنیت و جامعه را در بخش مناسبی از دریا قرار داده و دریا مهمترین درگاه ارتباطی آن‌ها با جهان شده است.

امیر دریادار خانزادی در ادامه به برخورداری جمهوری اسلامی ایران از سه حوزه ژئوپلیتیک دریایی مهم شامل خلیج فارس، شمال اقیانوس هند و دریایی خزر اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۵ همسایه بوده که با ۸۰ درصد آن‌ها مرز دریایی دارد، قرار گرفتن در مناطق ژئوپلیتیکی هارتلند و ریملند، قرار گرفتن در مرکز بیضی انرژی جهان و تسلط بر تنگه هرمز به عنوان تنگه راهبردی انرژی جهان، قرا گرفتن در موقعیت مرکز زمین، دسترسی بلاواسطه به اقیانوس‌ها و دریا‌های آزاد جهان، مجاورت با خطوط مواصلاتی راهبردی تجارت جهانی شرق به غرب از طریق شمال اقیانوس هند و با موقعیت گذرگاهی منحصر به فرد تلفیقی در زمین، دریا و هوا، کشوری دریایی است.

وی یادآورشد: این موضوع فرصتی مناسب برای توسعه گفتمان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، دفاعی و امنیتی با تمرکز بر دریا و شهر‌های بندری برای تاثیر گذاری جهانی، منافع و امنیت جمعی به منافع ملی برای شکوفایی اقتصادی و پیشرفت از طریق برقراری امنیت و صلح پایدار فراهم می‌کند.

تجهیزات و نیروی انسانی متخصص نقش اساسی در نمایش اقتدار در دریا

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه با توجه به وجود چنین شرایطی نیروی دریایی به عنوان مظهر اقتدار ملت در دریا مکلف به ایجاد ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که متضمن برقراری امنیت و صلح پایدار از طریق حضور اثربخش در دریا و ایجاد بازدارندگی است، افزود: با این ظرفیت می‌تواند امنیت ملی در مناطق دریایی تحت حاکمیت، امنیت جمعی و منطقه‌ای در دریا و مشارکت در برقراری امنیت دریایی در ابعاد جهانی را اجرا کند.

وی همچنین تصریح کرد: در این فرایند تجهیزات در کنار نیروی انسانی کارآمد، نقش اساسی برای نمایش اقتدار در دریا، ایجاد بازدارندگی قابل وثوق و برقراری امنیت ایفا می‌کند.

خانزادی ناو موشک اندار سپر را نماد قدرت دفاعی جمهوری اسلامی در دریا برشمرد و گفت:: ناو که به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شده و مکمل ظرفیت‌هایی است که در کنار سایر ناو‌های ساخته شده به دست توانمند متخصصان داخلی در نیروی دریایی ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و صنایع وابسته به آن به ویژه سازمان صنایع دریایی مراکز علمی وپژوهشی، دانشگاه‌ها و مشارکت سایر بخش‌های علمی و صنعتی کشور با برخوردای از قابلیت‌های جدیدتر امکان برقراری تعامل معنی دار با دوستان و همسایگان در دریای خزر را فراهم می‌کند.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *