پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲
حسن هانی زاده در گفتگو با جهان نیوز تشریح کرد

آخرین وضعیت فتنه در لبنان چگونه است؟

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 570780
با توجه به شکست داعش در بوکمال سوریه و شرایط منطقه به نظر می رسد که عربستان سعودی یکی سری رایزنی هایی با مقام های لبنانی در حال انجام دادن است که سعی می کند از طریق گرفتن امتیازهای بیشتر برای گروه مارس به رهبری حریری به نوعی حزب الله را تحت فشار قرار دهد.
آخرین وضعیت فتنه در لبنان چگونه است؟
گروه بین الملل جهان نيوز: کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان این که حزب الله لبنان درغائله استعفای سعد الحریری بی طرفی خود را اعلام کرد، گفت: حزب الله لبنان قصد ندارد در مسایل داخلی لبنان حضوری فعال داشته باشد هدف حزب الله تقابل با جریان صهیونیستی است.

حسن هانی زاده در گفت وگو با جهان نيوز افزود: حزب الله لبنان سعی کرد به نوعی خودش را در مناقشات داخلی لبنان حفظ بکند اما به هر حال سعد الحریری اکنون با فشار آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی سعی می کند که حزب الله را از صحنه سیاسی لبنان حذف بکند.

هانی زاده اظهار داشت: لبنان در سال 2018 قرار است انتخابات پارلمانی برگزار کند و تمام این جریان سازی ها علیه حزب الله این است که حزب الله در انتخابات آینده کرسی های بیشتری در پارلمان به دست نیاورد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد تلاش هایی صورت می گیرد که صرفا به انزوای سیاسی حزب الله لبنان منجر شود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه تاکید کرد: بازگشت سعد الحریری به  لبنان و از سرگیری فعالیت سیاسی و اجرایی خود نشان می دهد که طرح عربستان برای تغییر ساختار لبنان و همچنین تغییر ساختار خاورمیانه با شکست مواجه شده است.

هانی زاده تصریح کرد: سعد الحریری هنگامی به عربستان رفت و با یک حرکت غیر دیپلماتیک و غیر سیاسی از سوی محمد بن  سلمان ولیعهد عربستان مواجه شد ولیعهد عربستان سعودی با توسل به موقعیت پیش آمده تلاش کرد که حریری را به استعفا وادار کند.

وی ادامه داد: تصمیم شوم ولیعهد عربستان رخ داد و سعد الحریری ناچار شد در برابر دوربین های تلویزیونی رسانه های عربستان استعفا بدهد اما با واسطه فرانسه و چند کشور اروپایی، عربستان ناچار شد سعد الحریری را از بازداشت خارج کند و حریری به لبنان بازگشت.

کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: منتها سعد الحریری یک سری اهدافی را دنبال می کند و آن اهداف فزاینده  فشارهای عربستان سعودی است.

هانی زاده  افزود: تلاش عربستان بر این است که وحدت لبنان را بر هم بزند و حزب الله را از صحنه عملیاتی و سیاسی  حذف بکند و شطرنج خاورمیانه را به نفع اسراییل تغییر بدهد.

وی اظهار داشت: دلیل این امر هم این است که سیاست های عربستان سعودی در سوریه، عراق، قطر و یمن با شکست مواجه شده است و اکنون تلاش عربستان این است که حزب الله را عامل بی ثباتی در منطقه معرفی بکند و یک اجماع جهانی علیه حزب الله ایجاد بکند.

کارشناس مسایل خاورمیانه خاطر نشان کرد: با این حال حریری تمایلی به اجرایی کردن سیاست های عربستان ندارد ولی عربستان تهدید کرده است که اموال سعد الحریری را مصادره خواهد کرد به همین دلیل تصور می شود که عربستان سعودی تلاشش بر این است که ازطریق فشار به حریری سیاست های خودش را در لبنان اعمال بکند.

هانی زاده تاکید کرد: با این حال اکنون با توجه به شکست داعش در بوکمال سوریه و شرایط منطقه به نظر می رسد که  عربستان سعودی یکی سری رایزنی هایی با مقام های لبنانی در حال انجام دادن است که سعی می کند از طریق گرفتن امتیازهای بیشتر برای گروه مارس به رهبری حریری به نوعی حزب الله را تحت فشار قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس اونجا هم باید راه پیمایی نه دی راه بندازیم
سلمان
Iran, Islamic Republic of
اما با واسطه فرانسه و چند کشور اروپایی، عربستان ناچار شد سعد الحریری را از بازداشت خارج کند و حریری به لبنان بازگشت.
اى خاك بر سر ما كه به همچين آدمى ميگوييم كارشناس بدبخت اگر روشنگرى سيد حسن نصرالله نبود كه باعث افتادن تشت رسوايى شيطان و ايادى ان از قبيل سعودى امريكا و كشورهاى اروپايى و رژيم منحوس صهيونيستى شد اينها زمانى كه رسوا شدند به عنوان منجى وارد شدند و حريرى را به لبنان برگرداندند اينقدر اين مسايل را ابكى تحليل نكنيم لطفاً و اجر سربازان صادق امام زمان و رهبرى را زايل نكنيم