پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۳۸
پناهیان:

اگر مدرس بود، آیا می‌گذاشت برجام در 20 دقیقه تصویب شود؟‌

يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 570233
اگر آیت‌الله مدرس(ره) در مجلس شورای اسلامی می‌بود با قرارداد برجام چگونه برخورد می‌کرد؟ آیا در مدت 20 دقیقه، بدون اینکه مطالعه کافی در متن قرارداد صورت بگیرد، حاضر می‌شد این قرارداد از مجلس عبور کند؟ اگر امروز مدرس(ره) می‌بود در مقام نظارت بر این قرارداد چگونه قدرت و استقلال ملت را به رخ غربی‌ها می‌کشید و چگونه عمل می‌کرد؟
اگر مدرس بود، آیا می‌گذاشت برجام در 20 دقیقه تصویب شود؟‌
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان روز جمعه در محل زیارتگاه شهید مدرس(ره)، در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت هشتادمین سالگرد شهادت او برگزار شده بوده و به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش می‌شد، به ذکر ویژگی‌های برجستۀ این بزرگ‌مرد عرصه دین و سیاست پرداخت که در ادامه فرازهایی از این گفتگو را می‌خوانید:
 
اگر نمایندگان مجلس ما به‌اندازۀ مدرس(ره) اهل مطالعه بودند یقیناً کشورمان وضع بهتری داشت  
• آیت‌الله مدرس(ره) هنوز برای امروز و آیندۀ ما، جامعۀ ما و همچنین جوامع اسلامی اطراف ما، حرف برای گفتن دارد و زنده است. برخورد عالمانه و محققانه با مسائل، از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مدرس(ره) بود. 
 
• شهید مدرس(ره) یک مجتهد مسلم و یک عالم فرهیخته بود که در مسائل اجتماعی، هم بامطالعه برخورد می‌کرد، به‌طوری‌که وقتی ایشان از سوی علمای نجف اشرف و دیگر علما در ایران به‌عنوان مجتهد به مجلس شورای آن زمان راه یافت تا اسلامی‌بودن قوانین را تضمین کند، زمانی که در مجلس مستقر شد تا 6ماه سخنرانی نکرد و در این مدت تنها به مطالعۀ وضع وزارتخانه‌ها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم پرداخت و در جریانِ نحوۀ اداره هر نقطه از کشور قرار گرفت.
 
• آیت‌الله مدرس(ره) پس از 6 ماه مطالعه و بررسی اوضاع مملکت، سخنرانی‌های توفنده و تاریخیِ پر از حماسه‌اش را آغاز کرد. اگر نمایندگان امروز مجلس ما به‌اندازه شهید مدرس(ره) اهل مطالعه بودند و به‌اندازۀ شهید مدرس از فضل کافی برخوردار بودند، یقیناً کشور ما وضع بهتری پیدا می‌کرد.
 
بی‌تردید در تاریخ 40سالۀ انقلاب، به‌سادگی نمی‌توان شخصیتی علمی در حدّ مدرس یافت که در موقعیت مجلس قرار گرفته باشد
• بنده برای فضل و مجاهدت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی احترام قائل هستم، اما بی‌تردید در تاریخ 40ساله انقلاب نمی‌توانیم به این سادگی فردی به‌پای مدرس از نظر علمی پیدا کنیم و به‌دشواری می‌شود چنین شخصیت علمی‌ای پیدا کرد که در موقعیتی مثل شورای اسلامی قرارگرفته باشد.
 
مدرس(ره) در ایستادگی مقابل قلدرها، الگویی برای شورای نگهبان است/ نصب تمثال مدرس بر سر درب شورای نگهبان ضرورت دارد
• شهید مدرس(ره) الگویی برای شورای نگهبان هم به‌شمار می‌روند. ایشان در ایامی که در مجلس شورای ملی حضور داشت، در واقع کار شورای نگهبان را هم در مجلس انجام می‌داد.
 
• از شورای نگهبان تقاضا می‌کنم یک بازبینی نسبت به زندگی شهید آیت‌الله مدرس داشته باشند چراکه وی نقش شورای نگهبانی خودش را در مجلس، با مقابله با رضاخان قلدر، به‌خوبی  ایفا می‌کرد. 
 
• افرادی که در موقعیت شورای نگهبان قرار می‌گیرند باید همانند مدرس(ره) مقابل قلدرها بایستند و اگر در این راه هم کشته شدند، نباید از حق کوتاه بیایند.
 
• ضرورت دارد تمثال این عالم شهید بر سر درب شورای نگهبان نصب شود تا علاوه بر اینکه نصب‌العین اعضای این شورا قرار می‌گیرد، خودشان را با آیت‌الله مدرس(ره) به جامعه معرفی کنند تا مردم انتظاری در حد مدرس(ره) از آنان داشته باشند.
 
استبدادستیزی مدرس(ره) بدون حد و مرز بود /مدرس(ره) معتقد بود استقراض از خارج کار درستی نیست
• استبدادستیزی و استعمارستیزی شهید مدرس(ره) بدون حد و مرز بود. به‌حدّی که وقتی قصد تبعیدش را داشتند متهم به این بود که علیه استبداد قیام کرده بود.
• در یکی از کتاب‌هایی که دربارۀ شهید مدرس(ره) نوشته شده، این‌طور آمده است: شهید مدرس(ره) معتقد بود استقراض از خارجی کار درستی نیست و کشور باید خود را بدون دست دراز کردن به‌سمت اجانب تأمین کند و هرگونه قرارداد با خارجی‌ها را بدون بررسی و تصویب مجلس، غیرقانونی می‌دانست.
 
اگر طلبه‌ها تاریخ مشروطه را دقیق مطالعه می‌کردند، امروز کسی در حوزه با ژست مقدس‌مآبی، خودش را غیرسیاسی نشان نمی‌داد
• شهید مدرس(ره) یک روحانی و عالم دینی و یک الگو برای اهل فضل در حوزه‌های علمیه است. باگذشت 80سال از شهادت اسوه فقاهت و سیاست، این شخصیت هنوز برای حوزه‌های علمیه ما حرف برای گفتن دارد. اگر یک عالم دینی، مثل مدرس(ره) نسبت به جامعۀ خود احساس مسئولیت نکند آیا او به تعهد رسالت عالم دینی، وفادار بوده است؟
• مدرس(ره) الگویی برای عالمان دینی است. یک عالم دینی باید همانند مدرس(ره) اهل مطالعۀ تاریخ اقوام و ملل باشد. طلبه‌ها باید تاریخ معاصر را به‌خوبی بخوانند، اگر  طلبه‌های حوزه علمیه تاریخ مشروطه و مسائل جانبی آن را دقیق مطالعه کرده بودند ما امروز در حوزه یک طلبه نداشتیم که بخواهد برای ژست مقدس‌مآبی گرفتن، خود را غیرسیاسی نشان دهد!
 
«مردمی‌بودن» ویژگی دیگر مدرس(ره) بود/ اگر مدرس(ره) امروز بود برای محرومیت‌زدایی چه می‌کرد؟
• ویژگی دیگر مدرس(ره)، این است که بسیار «مردمی» بود. زمانی که در خواف نزدیک به 10سال تبعید بود و قصد به شهادت رساندنش را داشتند متوجه شدند که در دل مردم خواف جا پیداکرده است و اگر  ایشان را در این شهر به قتل برسانند این سید بزرگوار و عالم شیعه، امامزاده‌ای برای مردم خواف خواهد شد، به همین جهت این عالم مجاهد را به کاشمر منتقل کردند و به‌سرعت به شهادت رساندند.
 
• اگر مدرس(ره) که در آن زمان این‌چنین می‌اندیشید، امروز بود چه می‌کرد؟ اگر شهید مدرس در این دوران می‌بود، آیا محرومیتی در جامعه ما باقی می‌ماند؟ در دورانی که غرب‌زدگی نوبر بود و غرب‌گرایی حریصانه دنبال می‌شد و برخی در مقابل رشد تکنولوژی غرب مستانه به دنبال واردکردن تکنولوژی از غرب بودند، شهید مدرس(ره) در آن زمان دنبال استقلال کشور بود. 
 
آیا مدرس(ره) می‌گذاشت برجام در 20 دقیقه تصویب شود؟
• اگر آیت‌الله مدرس(ره) در مجلس شورای اسلامی می‌بود با قرارداد برجام چگونه برخورد می‌کرد؟ آیا در مدت 20 دقیقه، بدون اینکه مطالعه کافی در متن قرارداد صورت بگیرد، حاضر می‌شد این قرارداد از مجلس عبور کند؟ اگر امروز مدرس(ره) می‌بود در مقام نظارت بر این قرارداد چگونه قدرت و استقلال ملت را به رخ غربی‌ها می‌کشید و چگونه عمل می‌کرد؟  
 
• اگر آقای مدرس امروز می‌بود با اقتصاد و معیشت این مردم چگونه برخورد می‌کرد؟ چقدر اجازه می‌داد درس‌های تحلیل‌نشدۀ شرقی و غربی، تنظیم‌کننده روابط اقتصادی در این مملکت باشد؟
 
اگر مدرس(ره) امروز عضو شورای نگهبان بود، چه می‌کرد؟
• اگر آقای مدرس امروز عضو شورای نگهبان بود، آیا هر قانونی را صرفاً به این دلیل که ظاهراً مغایرتی با شرع ندارد، تصویب می‌کرد؟! بعضاً قوانینی توسط شورای نگهبان تصویب می‌شود که مورد به مورد، مغایرتی با شرع ندارد اما به‌صورت کلی یک نظام اقتصادی را رقم می‌زند که این‌همه مشکلات در آن وجود دارد.
 
آیا مدرس(ره) در رودربایستی با مسئولین و رفاقت با آنها گیر می‌کرد؟
• شهید مدرس(ره) عالمی کلان‌نگر بود و اگر الان بود، یک نظام اقتصادی مطابق با شأن این ملت و نیاز مردم، طراحی می‌کرد. اگر امروز که کار بسیار سخت است شهید مدرس(ره) می‌بود در شرایطی که مسئولین باهم رفیق هستند و رودربایستی دارند چه‌کاری انجام می‌داد؟ اگر ما در رودربایستی همدیگر گیر کنیم واقعاً بیچاره و بدبخت هستیم و مردم احساس تنهایی خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Netherlands
اگر مدرس بود، آیا می‌گذاشت برجام در 20 دقیقه تصویب شود؟‌
ظاهرا رئیس مجلس مدرس از امضاء برجام دفاع کرده! اگر چنین است این سئول را از ایشان بپرسید.
سخرانی اربعین شما در قلب نشست ان شاءالله که از ایثارگران باشم و باشید.
با آرزوی دعای خیر
Iran, Islamic Republic of
اگر مدرس بود اجازه ميداد عده اي بر خلاف قانون در حصر باشند؟
Iran, Islamic Republic of
یا اجازه می داد احمدی نژاد رییس جمهور شود؟
Iran, Islamic Republic of
بله اجازه می دادند چون احمدی نژاد منتخب ملت بودش و درضمن مجلس هم نمی تواند مانع ریاست رئیس جمهور منتخب شود .
Iran, Islamic Republic of
سگ احمدی نژاد می ارزد به برجامی ها ی ساعت جاسوس وواداده که همه چیز ایران را برباد دادند...تودوره .احمدی نژاد غنی سازی 20درصد تودوره روحانی بولدوزر به تاسیسات بردند ...دلار 1000تومن 4000تومن علی برکت الله !!و....
Iran, Islamic Republic of
اگر مدرس بود درباره هاله نور چی می گفت؟
111
Iran, Islamic Republic of
هاله نور روحانی چطور ؟ کلیپش تو سایت ها هست نگاه کن .
Iran, Islamic Republic of
مطمئننا کسی رو به خاطر بیان احساسات و عواطفش مورد تمسخر و توهین قرار نمی داد
حسین
Netherlands
شاید نظرتان این استکه با فتنه نباید مماشات کرد و این صحیح است. خوشبختانه نه شما و نه این ننگ روز گار در مسند هستیم. کشور رهبر دارد و تجربه نشانداده که نظر ایشان صحیح تر است. در بلند مدت هم می بینیم که با رفتار و گفتار و نتایج اعمال آقایان موسوی و کروبی در دوران حصر و حمایتهائی که هر از گاهی از خارج می شود ، امر بر بسیاری روشنتر شده.
حسینی دیگر
Iran, Islamic Republic of
بنده نمی خواهم در مورد مطلب شما اظهار نظر کنم فقط یک نکته بسیار کلیدی را عرض می کنم که مرز بین بهشت و جهنم است و میزان و فرقان بین حق و باطل است و آن این است که اگر شیعه ایم و مسلمانیم برای هر کاری که می کنیم و هر موضعگیری که می کنیم و حرفمان باید حجت شرعی داشته باشیم. الان حجت شرعی حضرت رهبری هستند. قبلا امام بودند. بنابراین در اینجا این که تجربه نشان بدهد نظر رهبری صحیح تر است اصلا و ابدا محلی از اعراب ندارد. بله عملا این طور بوده است ولی حتی اگر نظر رهبری در مورد حکمی به تعبیر شما صحیح تر نبود و از آن بالاتر بعدا معلوم شد که اصلا اشتباه بوده است ولی شما مطابق نظر خودت عمل کردی چون برای عملت حجت شرعی نداری غیر ازتبعات دنیویش فردای آخرت هم گرفتاری. هر کسی می تواند نظری داشته باشد ولی هر کسی که خود را شیعه و مسلمان می داند (با غیر کاری نداریم) در مقام عمل باید(نه این که می تواند) از حجت شرعی یعنی امام حاضرش یعنی ولی فقیه پیروی و تبعیت کند. همین نکته را اگر همه درک کنند و اقدام نمایند همه چیز در این دنیا حل می شود ودر آخرت هم از زیانکاران نخواهیم بود. ریشه تمام مشکلات ما عدم رعایت همین حقیقت است. ببینید اگر این تبعیت را نداشته باشیم و از الان آن را در خودمان ملکه نکنیم چطور می خواهیم امام زمان (عج) ظهور کنند، خوب از ایشان هم تبعیت نخواهیم کرد شک نکنید.
حسین
Netherlands
قربان صاحب اسمت ، متشکرم از اشاراتتان و ارشاداتتان.
آیا اما علی(ع) شکایت نکرد که کجا رهبریت دارد وقتی که فرمانم را نمی برید؟
جهان تا بوده و باقی است
رود هرکس براه خود ( مثلا اقتصاد مقاومتی یا آتش به اختیار...)
در تائید فرمایش شما عرض شود که : رهبر یکی است گر چه مراجع بسیارند.
این حقیر را در نمازهای شب از دعای خیر محروم نکنید
مهدي
Iran, Islamic Republic of
قانون ميگه اعدام. اره منم معتقدم حصر غيرقانونيه!!!!
Iran, Islamic Republic of
مدرس همیشه مخالف نوکران اسعمار انگلیس بود و حتما موافق اعدام اختشاش گران جاسوس بی گانه بودند .
Iran, Islamic Republic of
هنوز زود است که قضاوت کنید در مورد ایشان چون مورد داشتیم که اسنادش در اومده و خیلیها انگشت به دهان ماندند
مدرسی
Iran, Islamic Republic of
سلام
اگر شهید مدرس بود، حتما و قطعا حکم اعدام فتنه گران را صادر می کرد.
او جانش را برای حفظ اسلام ناب در مقابل ایادی امریکای جنایتکار و انگلیس بی شرف مکاره داد حالا اگر در قید حیات تشریف داشتند در مقابل عوامل میدانی و راس فتنه امریکایی- انگلیسی- اسرائیلی برای براندازی نظام اسلامی، کوتاه می آمد!؟!
هرگز.
و قطعا با صدور حکم اعدام انقلابی با این جماعت شورشی طغیانگر مورد حمایت امریکا و اسرائیل و انگلیس تقابل میکرد.
چه کنیم که از سر باند بازی و فامیل بازی و یر به یر کردن فساد مسئولین و خانواده های ژن برترشان!! ، الان آن فتنه گران در چکوزی و استخر و ضیافت های سیاسی بیانیه ضد حصر م میدهند و مطهری و ذوالنورها میداندار این جماعت برای تطهیرشان شده اند!
یکی خدمت کروبی میرود و خاتمی و آن دیگری خدمت موسوی!
اما دستگاه قضا سوراخ دعا گم کرده و دود زا میزند کسی این جماعت و آن بی مبالاتی و اهمال در محاکمه فتنه گران را نبیند!
دودزای شم شده پرونده سازی علیه دولتمردان قبل! و صدور احکام جلب! و حبس های غیر قانونی!
طرف میخواهد از خود دفاع کند با انگ ضد ولایت فقیه و نشر اکاذیب دهنش را میدوزد!
می گوید دادگاهم علنی باشد، متهمش می کنند به تشویش اذاهان عمومی! و دوباره حبس بدون برگزاری دادگاه!
گویا توقع دارند، طرف مثل قربانیان داعش بنشیند تا آروم و مودبانه سرش را ببرنند!
چقدر فضاحت!
Iran, Islamic Republic of
شما دیگه چرا ؟!!! ولایت فقیه اگر بخواهد در یک چشم به هم زدن هم میشود
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی تمام مجلس نا اهل باشند چرا میشود ولی اگر فردی مومن و متدین حتی اگر یک نفر هم در مجلس باشد نمی گذارد این اتفاق ها برای ملت و مملکت بیا فتد
Iran, Islamic Republic of
خدارا شکر که ایشان درقید حیات نیستند تا این همه ظلم آشکار از طرف مجلس ودولت را به امام (ره) رهبری معظم انقلاب وخون شهدای عزیز علی الخصوص شهدای هسته ای را نمی بینند البته با توجه به اعتقادات دینی نظلاره گر براعمال ما هستند ولی کاری از دستشان برنمی آید ولی امید واریم به گفته این روایت ان وعدالله حق روزی در آخرت حق مظلومان از ظالمان زمانه ستانده شود
Iran, Islamic Republic of
مدرس هنر داشت نمگذاشت رضاخان پادشاه ایران بشه.
مهدي
Iran, Islamic Republic of
اخه يه نفر چكار كنه اقااي دانا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مدرس یک نفر بیشتر نبود و هنر داشت که مانع انعقاد قرار داد 1919 شود و اگر هنر نداشت بی هنری چون رضاخان قلدر خونخوار او را با تقلب بازنده انتخابات و تبعید و ترور نمی کرد
Iran, Islamic Republic of
اون با دادن جانش پای حرفش ایستاد می تونست مثل برجامی های امروز وابده بشه محبوب رضا خان ویه پستی ویه فرمانداری و بچه هاش هم رانتی ونوه هاش هم کرسنتی وبرجامی آینده بشوند....اصلا بشود ژن برتری عاقل مذاکره بلد!!
Iran, Islamic Republic of
بهتر است مروری بر مصوبات مجلس آن دوره شود تا کسانی که تاریخ معاصر ایران را میخواهند تحریف کننند و بهره برداری حزبی کنند به خود کمتر جرات آن را دهند
Iran, Islamic Republic of
درود بر حجت الاسلام پناهیان قطعا"اگر مرحوم مدرس بود هرگز برجام بی فرجام در مجلس تصویب نمی شد.
نصري
Iran, Islamic Republic of
حلا كه نيست چكار كنيم
Iran, Islamic Republic of
کسانی مثل مدرس رو به مجلس بفرستیم نه امثال کیف انگلیسی بدست را
عمار
Iran, Islamic Republic of
اگر مدرس بود.................
مدرسها را باید ملت بفرستند مجلس .
متاسفانه در سالهای اخیر انتخابها نشان داده هرکسی در مجلس دنبال پرسش وپاسخ باشد ودرمقابل ناروا ها ایستادگی کند .طرد میشود .انتخاب نمیشود.
ملت دنبال کسانی هستند که منفعل ،واداده باشند.این موضوع را میتوان از حال کنونی خانه ملت استنباط کرد.
مدرس یعنی انقلابی،یعنی جهادی،یعنی ولایی،یعنی اسلام ناب،یعنی مرگ برآمریکا واستکبار،یعنی.......
چند درصد از وکلای ملت از چنین خصیصه هایی برخوردارند؟
Iran, Islamic Republic of
اگر مدرس بود با نظارت استصوابی رد صلاحیت میشد و اصلان پایش به مجلس باز نمی شد که بتواند کاری بکند.
Iran, Islamic Republic of
چرا رد صلاحیت باید می شد !؟ عالم و سید و روحانی فرهیخته و رجل سیاسی و صالح بودند موافق حکومت ولی صالح که بودند مخالف استعمار و استبداد و استکبار ستیز که بودند . و ضد اسلام و ضد انقلاب نبودند و سکولار و غرب زده که نبودند جاسوس و خائن که نبودند .
Iran, Islamic Republic of
ای کاش مدرس بود تا نظیر آقای پناهیان احساس خود مدرس بینی نکنند مدرس زمان بودن یعنی فریاد زدن از فساد نه اینکه اشکالات و فساد خود را ندیدن و از بقیه ایراد گرفتن برجام اصلا بدترین و افتضاح ترین توافق تاریخ بد نیست علاوه بر برجام کمی هم از فساد ها و دزدی های زمان دولت محبوبتان بگویید که اگر مدرس بود با آن ها چه می کرد
Iran, Islamic Republic of
برجام قبل از تصویب در مجلس به تایید همه مسئولین نظام رسیده بود ودر مجلس فقط بصورت فرمالیته مطرح وبه تصویب رسید.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
دروغ دروازه گناهان وکلید همه بدیهاست. یه جوری دارید برجام رو به رهبری نسبت میدید. اما ننگ بر شما برجامیان. رهبری عزیز چقدر فرمودند خوشبین نیستن . بدبین هستن، اما خیره سران غربزده گوششان کر بود. وبعد از امضای برجام رهبری با تعیین شرایطی اجرای برجام رو پذیرفتن که اون هم عمل نشد! ودر پایان خود رییستون گفته مسئولیت برجام با خودشه وتمام.
Iran, Islamic Republic of
تبلغ الله حاجى آقا ! كاش يكى هم پيدا ميشد به امثال جنابعالى گير ميداد كه شما كداميك از وظائف خود را درست انجام داديد ؟! شعيب بن صالح و ظهور نزديك است كه يادت مياد ؟!
رسول مشهدي
Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي پناهيان
اگر مدرس بود در همان يكي دو سال اول انقلاب او را اعدام ميكرديد و به اندازه رضاشاه هم با او مدارا نميكرديد.
نخیر
Iran, Islamic Republic of
الان اعدامش میکردند!
چرا؟
چون حتما نهیب و فریاد میزد بر سر همه مسئولین که من اگر دیروز با رضا پهلوی مبارزه کردم چون طاغوت بود و علیه اسلام اما شما در جمهوری اسلامی جلوی چشمتان دزدی و غارتگری و فساد می شود و چشم بربسته ودهان دوخته و معامله می کنید! و بعد عمام بر سر و منبر می روید!
و انوقت چون ایشان با ساز این جماعت هزار فامیل کوک نمی بود، ضد ولایت فقیه میشد! علیه نظام میشد، تو خونش 1000 سکه بهار ازادی پیدا میشد...شمش طلا یافت میشد...یاران چک های و یورو و دلار و حتی گنجینه های عهد ناصری پیدا میشد!
و بعد حتما اعدامش میکردند تا اسلام و نظام آسیب نبیند مانند همان جماعتی مدعی که شیخ فضل الله انقلابی را به دار کشیدند!
Iran, Islamic Republic of
مدرس اگر بود اجازه نميداد امثال پناهيان به مجلس توهين كنند
Iran, Islamic Republic of
مدرس زمانی مدرس بود که حاکم کشور ظالم بود و حکومت شاهنشاهی، امروز که حکومت اسلامی است!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما بعنوان یک روحانی صاحب نفوذ به ربا بانک ها واختلاف طبقاتی وبیکاری جوانان بپرداز و پیگیر باش انوقت ببین همه مشکلات حل میشود و ازروحانیونی که همفکر هستند کمک بگیر