شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۳۳
فرانسه رفیق دزد و شریک قافله

وقتی حتی خوش بینی به فرانسه هم جواب نمی دهد

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 566306
فعالین سیاسی و سیاست خارجی حامی دولت با روی کار آمدن امانوئل مکرون اعتقاد داشتند که این سیاستمدار سوسیالیست در رابطه با ایران سیاست متعادل تری را در پیش خواهد گرفت. ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی در 25 اردیبهشت سال جاری یک روز پس از پیروزی ماکرون در تحلیلی که ارائه کرد، معتقد بود رئیس جدید کاخ الیزه، سابقه موضع گیری منفی علیه ایران در کارنامه خود ندارد و کارشناسان معتقدند وی رویکرد متوازنتری در قبال کشورهای غرب آسیا بویژه ایران در پیش خواهد گرفت.
وقتی حتی خوش بینی به فرانسه هم جواب نمی دهد
گروه سیاسی جهان نيوز: دولت فرانسه از بسیاری از جهات همان رفتاری را از خود بروز می دهد که پیش از اقدامات اوباما برای اجماع جهانی علیه ایران از خود به نمایش می گذاشت و از پیش قراولان تنظیم ساعت صفر برای شروع ظالمانه ترین تحریم ها بود.

به گزارش جهان نيوز، زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، یکی از کشورهایی که بیشترین کمک های نظامی را به رژیم بعث برای تجهیز علیه ایران کرد، فرانسه بود. ده ها فروند جنگنده بمب افکن میراژ، رادارهای پیشرفته، جدیدترین موشک های ضد زره و مدرن ترین تسلیحات فرانسوی، فهرست کمترین اقلام اهدایی فرانسه به عراق بود.

فرانسه گرچه در ابتدا اعلام بی‌طرفی کرد، اما وجود برخی از منابع و آمارها نشان می‌دهد که این کشور 7/4 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار رژیم بغداد قرار داد. همچنین به منظور تجهیز صدام هواپیماهای سوپر اتاندارد و موشک‌های لیزری که از آخرین دستاوردهای صنعت نظامی فرانسه بود در اختیار ارتش عراق قرار ‌گرفت.

بحث در هیأت دولت فرانسه درباره امکان حمایت از دستیابی محدود عراق به سلاح هسته‌ای در جنگ نیز دلیلی دیگر بر حمایت فرانسه از صدام بود. آلمان نیز از دیگر کشورهایی بود که با ارسال مواد شیمیایی به یاری صدام شتافت به طوری که عراق را قادر ساخت تا 6000 تن بمب شیمیایی علیه ایران به کار گیرد.

روابط اقتصادی ایران تا سال ها پس از جنگ تحولی را شاهد نبود تا آنکه در زمان دولت اصلاحات به تدریج روابط گرم تر و شرکت های فرانسوی مانند توتال و پژو راهی بازار ایران شدند. بازار بکر ایران، تا چند سال باعث تاخت و تاز شرکت های فرانسوی شد ولی همین کشور در زمان بحران هسته ای در کنار آمریکا قرار گرفت و یکی از اولین کشورهایی بود که علی رغم داشتن منافع اقتصادی در ایران، با خارج کردن شرکت های خود از ایران باعث تقویت تحریم های بین المللی علیه تهران شد.

با این وجود پس از حصول برجام، اعتیاد بازار ایران به شرکت های فرانسوی و علی رغم سنگ اندازی های دولت فرانسه در زمان مذاکرات هسته ای باعث شد تا شرکت هایی که یک زمان با پشت پا زدن به قراردادهای خود بازار ایران را ترک کنند، اولین بنگاه های اقتصادی باشند که پیش از کشورهای دیگر وارد بازار ایران شوند، اما این بار نامطمئن تر و با پیش شرط های فراوان. می توان از فرانسه به عنوان کشوری یاد کرد که بیشترین هماهنگی را در بحث سرمایه گذاری با آمریکا در ایران دارد. شرکت های این کشور برای هر قراداد اقتصادی با ایران با وزارت خزانه داری آمریکا در هماهنگی کامل به سر می برند و مسئولان شرکت های فرانسوی به عینه اعلام کرده اند در صورت بازگشت تحریم ها و تاثیر آن بر قرادادهای فی مابین با ایران، بازار کشور را ترک خواهند کرد!

این در حالیست که فعالین سیاسی و سیاست خارجی حامی دولت با روی کار آمدن امانوئل مکرون اعتقاد داشتند که این سیاستمدار سوسیالیست در رابطه با ایران سیاست متعادل تری را در پیش خواهد گرفت. ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی در 25 اردیبهشت سال جاری یک روز پس از پیروزی ماکرون در تحلیلی که ارائه کرد، معتقد بود رئیس جدید کاخ الیزه، سابقه موضع گیری منفی علیه ایران در کارنامه خود ندارد و کارشناسان معتقدند وی رویکرد متوازنتری در قبال کشورهای غرب آسیا بویژه ایران در پیش خواهد گرفت. همچنین روزنامه های اصلاح طلب در گزارش هایی بر رویکرد متعادل مکرون در روابط فرانسه با ایران و عربستان تاکید داشتند و حتی از علاقه وی برای فاصله گرفتن از کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن گفته بودند.

تمام این تحلیل ها در چند ماه اخیر با اشتباه محاسباتی روبه رو شده اند. فرانسه در دوران ماکرون همچون زمان دولت های اولاند و سارکوزی همچنان سیاست خصمانه خود را علیه ایران و در هماهنگی با آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس دنبال می کند. این کشور در کنار آمریکا و عربستان، در حال مدل سازی مذاکرات موشکی و منطقه ای با ایران است تا به مانند برجام هسته ای، با محدودسازی ایران، امتیازات بی سابقه ای به طرف های غربی داده شود.

سفرهای ریئس جمهور و وزیر خارجه فرانسه به کشورهای حاشیه خلیج فارس در هفته های گذشته شدت گرفته و مواضع تند و شدیدی علیه ایران اتخاذ کرده اند. ماکرون خواهان مذاکرات موشکی با ایران و اضافه شدن بندهایی جدید به برجام شده است. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در سفر اخیر خود به عربستان با لفاظی های مقامات سعودی علیه تهران همراهی کرده و با بیان اینکه از مداخله ایران در بحران های منطقه ای و اهداف سلطه جویانه تهران نگران است، عنوان کرده : "من مشخصا برنامه موشکی بالستیکی ایران را در نظر دارم."

دور تازه اظهارات و لفاظی مقامات فرانسوی در حالیست که تبادلات این کشور با شیخ نشین های خلیج فارس افزایش چشمگیری داشته است. سفرهای رئیس جمهور فرانسه به امارات و عربستان نشان دهنده زمینه سازی شیخ نشین ها برای باج های کلان به فرانسه جهت افزایش دشمنی و هماهنگی جدید علیه توانمندی های ایران در زمینه موشکی و منطقه ای است.

بدون شک اظهارات جدید مقامات شرکت توتال فرانسه برای خروج از ایران در صورت افزایش فشارها نیز در همین راستا قرار دارد تا ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار داده و این کشور متقاعد به عقب نشینی از برخی از توانمندی های خود در زمینه دفاعی و منطقه ای کند.

هرچند فرانسه پس از برجام خود را مشتاق به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران نشان داد ولی این تمایلات و سرمایه گذاری های اندکی که نیز صورت گرفته بیش از پیش بر پایه لرزان و نامطمئنی قرار دارند. بدون شک قرادادهای چند ده میلیاردی پاریس با کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش موثری در افزایش لفاظی های مقامات فرانسه علیه ایران داشته و این امر ثابت می کند فرانسه نمی تواند شریک قابل اتکای برای ایران در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی باشد.

بر همین اساس رفت و آمدهای هیات های اقتصادی و سرمایه گذاری نامطمئن کشورهای غربی به خصوص می تواند همچون گذشته ضرباتی را بر پیکر اقتصاد ایران وارد کند و این لزوم جذب سرمایه های مطمئن تر و اتکا به اقتصاد داخلی را بیش از گذشته ضروری می سازد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیامک
Iran, Islamic Republic of
یعنی ما باید نزیدک 4 سال دیگه این دولت رو تحمل بکنیم که هرکاری برای تضعیف و رکود و بردن مملکت به سمت شورش میتونه انجام بده!؟
چرا این روحانی استیضاح نمیشه؟!؟!؟
United Kingdom
انشالله در دولت بعدی با فلسطین و سوریه و یمن و سریلانکا و میانمار و عراق و هر چی کشور محتاج هست رابطه برقرار می کنیم و مستقیما بودجه ایران را به همین کشورها بدهیم . چون کشورهای اروپایی و امریکایی از دید شما همه بد هستند . یا حق
م .ا .ا
Iran, Islamic Republic of
سلام
متاسفم با این طرز تفکر خودخواهانه ات دین متعالی اسلام و مذهب شیعی مدافع همه مظلومان هست حتی اگر مسلمان نباشند .... اگر لازم باشد جانمان را هم در راه اسلام و ایدولوژی اصیل ایرانی اسلامیمان می دهیم چنانچه مدافعان حرم این شرافت و مردانگی را ثابت کردند . برادر دنیا دو روز هست فردای قیامت همه باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم ..
United Kingdom
همه میرن جهنم فقط من شیعه میرم بهشت؟ پس چرا اینهمه اختلاس میشه تو سطح سران؟ خوب ۸۰ سال سختی بکشند دیگه!!!!! پس اینهمه دعوا قدرت و پول برای چی هست من اسمم شیعه هست میرم بهشت . یا خدا از دست این صخبتها کجا پناه ببریم
United Kingdom
من راضی نیستم به عنوان عضویی از این جامعه ریالی از پولم بجز برای ایران و هموطن ایرانیم خرج بشه .
naser
Iran, Islamic Republic of
جناب با ip انگلیسی ،این کشور برای شما کلی هزینه کرده ،اول هزینه هایی که برات شده تسویه کن بعد طلب کار شو!
Iran, Islamic Republic of
تو نمیفهمی که خرج پول برای لبنان و سوریا به نفع خود ایرانه بله منم راضی نیستم ریالی پول برای اوگاندا و فیلیپین و ...خرج بشه ولی لبنان و سوریه و حمایت از اونها حمایت از خود ماست فکر کردی کار سوریه تموم بشه الانم که فشار به حزب الله میارن برای خلع سلاح بعدش نوبت کیه ؟ ایران انقدر بزدل و ترسویید که حتی نظراتتون و با وی پی ان میذارید
Iran, Islamic Republic of
شما پس اول ما به التفاوت زندگی کسانی که برای تو فدا شده (شهدای 8 سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، مرز نشینانی که هیچ امتیازی از نوع زندگی شهری در تهران و کلان شهر ها رو ندارند، سپاهی، حوزوی، و ارتشی هایی که دریافتی هاشون در حد زندگی بخور و نمیره و امنیت اخلاقی و سیاسی-اجتماعی رو برای تو ایجاد کردند)
را اول صاف کن هر چی موند مال خودت از شیر مادر هم حلال تر اصلا به کسی هم نده
Germany
مردم بدهکار هم شدند !!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
میشه این همه فداکاری را از جیب خودت خرج کنی نه از جیب مردم
Iran, Islamic Republic of
من که خیلی خوشحال میشم وقتی می بینم درک مسأله مخالفین انقلاب اینقدر سطحی و ضعیفه
به راحتی میشه شما را مدیریت کرد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا آمریکا و اروپا بیشتر برای دوشیدن با کشورهای جهان سوم ارتباط برقرار می کنند و هرگز راصی به ارتباط برابر نیستند حالا کی شما این چیزا رو باور کنید خدا می دونه
Iran, Islamic Republic of
چقدر ساده اونایی که فکر کردند و میکنند که اینا به فکر ایران اند
عالی
amir
Iran, Islamic Republic of
...
سید
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی فقط من میخوام در این اوضاع و احوال ، حال شما رو بپرسم مخصوصا از کودک برجام ؟

امضای کری تضمینه دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واقعا معجزه است با وجود این چنین نمایندگانی و رئیس جمهور و وزیر خارجه ای هنوز جمهوری اسلامی مانده خود غربی ها هم موندن .
Iran, Islamic Republic of
اولاند کجاست؟ میخواست اشتغال برامون درست کنه!
منوچهر
شیخ مارو نگاه
Iran, Islamic Republic of
شیخ ما نیست بابا
الان کاخ سفید شارح نهج البلاغه داره تا با درک مسأله به اسلام اگر تونستند ضربه بزنند
شارحین امروز اونا هم امثال همین ... اسمی اند
United States
ایران چند بار باید از طرف کدخدای خبیث و اراذل و اوباش اطرافش نظیر فرانسه زخم بخورد تا این لیبرالهای داخلی یاد بگیرن؟ البته جوابش هست هیچوقت، چون هردو برای یک هدف که زمینگیر کردن انقلاب و مردم ایران و رفتن براه شیطان بزرگ است تلاش میکنند. در این میان نه تنها جیب فرانسه رذل پر میشود بلکه رفیقهای داخلیشان هم دلالیهای کلان رو به جیب میزنند با شیشه کردن خون مردم و تاراج کردن بیت المال. راستی ملک الموت بالاخره سراغتان میاید حتی اگر تو استخر کاخ محمد رضا باشید.
عالی
سروش
Iran, Islamic Republic of
احسنت، از این دیده بانی، دیده بان ازت متشکرم.
Iran, Islamic Republic of
ديده بان ؟!!
خدا نكشه تو رو ! حالا زاكانيو ميگى يا پرويز خانو ؟!
مدیرعامل وقت ایران خودرومی گفت شرکتهایی که قبل ازبرجام مارارهاگذاشتن بعدازبرجام فرش قرمزپهن نمی کنیم امابعدازاینهمه خسارات وکارشکنی بابیت المال بافرش طلایی به استقبال آن مارمولک هارفتند راستی خوابند یابیدار
Iran, Islamic Republic of
...
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین دشمن ما داخلی است نه فرانسه و دیگران. ضربه هایی که از وجود مسئولین بی سواد و دنیا دپرست و نالایق و بی کفایت و کوچک خورده ایم و
میخوریم از هر چیز دیگری بدتر است. اگر با انصاف نگاه کنیم عمده مشکلات امروز و وضعیت بد ما ناشی از این موضوع است. با این دشمنان داخلی مردم که کم هم نیستند چه باید کرد.نباید خود را گول بزنیم
Iran, Islamic Republic of
همه اینها بخاطر ضعف در قوه قضاییه است و برخورد دوگانه انها با مشکلات و مسولین
naser
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز از ماست که بر ماست، مردم باید بصیر باشند موقع رای دادن
Iran, Islamic Republic of
اتكاء به اقتصاد داخلى ؟!
خوب شعر ميگى استاد !
Iran, Islamic Republic of
دوستانی که کامنت می گذارند توجه فرمایند که از قبل از انقلاب به وفور و نیز پس از آن به تعداد کافی همواره در بین حکومت مداران گروهی بوده اند و هستند که معتقدند باید زیر سایه دیگری در جهان زیست که ژن برتر! غربی داشته باشد حال انگلیس باشد یا فرانسه و یا امریکا و البته حزب توده شوروی را هم قاطی کرده بود. این گروه استقلال و عزت ملی را در نمی یابند.. جای یک نویسنده تند نویس! که مدتی دستورالعمل خوشبختی سیاسی و اجتماعی!! میداد مدتی است خالیست که می گفت داشتن ویزای فلان کشور نشانه ترقی است. اون بنده خدا فیلسوف اجتماعی این گروه بود.
Iran, Islamic Republic of
و اقعا که دیپلماسی لبخند و باجدهی والتماس در هیچ زمانی نتونسته کارآیی داشته باشه ونخواهد توانست،(در این دیلماسی ما به خودمون میخندیم واونا به ریش ما)
Iran, Islamic Republic of
دیپلماسی ؛ مردان منطقی ، قدرتمند و واقع گرا میخواهد ،نه لبخند والتماس؛ خنده بیجا نشانه سبک سریست