چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۲۱

علت‌ازدواج امام‌حسن (ع) بادختر دشمن خود چه‌بود؟

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۰۷
کد مطلب: 566258
اشعث بن قیس که از دشمنان امام علی (ع) بود، با نیرنگ، دختر خود را به ازدواج حسن بن علی (ع) درآورد که در این مطلب به بررسی علت این ازدواج می‌پردازیم.
علت‌ازدواج امام‌حسن (ع) بادختر دشمن خود چه‌بود؟
به گزارش جهان نيوز؛ اشعث بن قیس که از دشمنان امام علی (ع) بود، با نیرنگ، دختر خود را به ازدواج حسن بن علی (ع) درآورد که در این مطلب به بررسی علت این ازدواج می‌پردازیم.
 
یکی از افراد و شخصیت‌های تاریخی که در دوران امیرالمؤمنین (ع) زندگی می‌کرد و در زیر سایه مهر او امنیت یافته بود «اشعث بن قیس کندی» بود که برای شناخت او کافی است به خطبه‌ای از خطبه‌های امیرالمؤمنین علی (ع) توجه کنیم:

امام علی (ع) در مسجد کوفه سال ۳۸ هجری سخنرانی می‌کرد، اشعث بن قیس به یکی از مطالب آن حضرت اعتراض کرد و گفت: «این سخن به زیان تو است نه به سود تو.» امام (ع) که او را به خوبی می‌شناخت نگاه خود را به او دوخت و فرمود: «چه کسی تو را آگاه کرد که چه چیزی به سود یا زیان من است؟ لعنت خدا و لعنتِ لعنت کنندگان بر تو باد ای متکبر، متکبرزاده منافقِ پسر کافر، سوگند به خدا تو یک بار در زمان کفر و بار دیگر در حکومت اسلام اسیر شدی و مال و خویشاوندی تو هر دو بار نتوانست به فریادت برسد، آن کس که خویشان خود را به دم شمشیر سپرد و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند سزاوار است که بستگان او بر او خشم گیرند و بیگانگان به او اطمینان نداشته باشند».[۱]

از جملات صریح امام (ع) درباره ی اشعث استفاده می‌شود که او قطعاً یکی از دشمنان حضرت بوده است وگرنه حضرت با دوست خود این‌گونه صحبت نمی‌کند امّا با این حال، چرا فرزندِ حضرت (امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ) با دختر چنین شخصی ازدواج کرد؟

در تاریخ داستانی نقل شده، درباره ی چگونگی ازدواج امام حسن ـ علیه السلام ـ با جعده دختر اشعث بن قیس که در اینجا به نقل آن داستان می‌پردازیم: «درباره نام دختر اشعث مورخان اختلاف دارند و او را سکینه، شعثاء و عایشه هم دانسته‌اند ولی صحیح‌ترین آن جعده است[۲] و سبب ازدواج چنین بیان شده است که امیرالمؤمنین علی (ع) دختر سعید بن قیس همدانی به نام «ام عمران» را برای فرزندش حسن خواستگاری کرد.

سعید گفت: «به من مهلت دهید در این باره مشورت کنم»، و از حضور امام بیرون آمد در بین راه به اشعث بن قیس (برادرش) برخورد و جریان را به او گفت. آن مرد منافق از روی نیرنگ به سعید گفت: «چگونه دخترت را به حسن می‌دهی که همیشه به او فخر فروشد و درباره‌اش انصاف نورزد و با او بدرفتاری کند و بگوید من فرزند پیامبر خدا و امیرالمؤمنینم و او در برابرش چنین فضیلتی نداشته باشد پس بهتر نیست او را به پسر عمویش بدهی تا شایسته یکدیگر باشند». سعید گفت: «کدام پسرعمویش؟» اشعث گفت: «محمد پسر من.» آن بیچاره فریب خورد و گفت: «دخترم را به پسرت دادم».

اشعث شتاب‌زده به نزد امیرالمؤمنین (ع) رفت و گفت: «تو دختر سعید را برای حسن خواستگاری کرده ای؟» حضرت فرمود: «بلی». اشعث گفت: «آیا دختری را نمی خواهی که در شأن فرزندت باشد؟» حضرت فرمود: «آن دختر کیست؟» اشعث گفت: «جعده دختر من». حضرت: ما با مرد دیگری در این باره گفتگو کرده‌ایم. اشعث: «درباره آن گفتگو راهی برای شما وجود ندارد». حضرت: «او رفته است تا با مادر دختر مشورت کند». اشعث: «او دخترش را به محمد بن اشعث (پسر من) داد». حضرت: «کی چنین کاری کرده؟» اشعث: «قبل از اینکه به اینجا بیایم». و چنین بود که امیرالمؤمنین با این پیشنهاد موافقت کرد.

وقتی که سعید فهمید فریب اشعث را خورده پیش او شتافت و گفت: «ای مرد یک چشم با من نیرنگ باختی؟» اشعث: «کور خبیث تو هستی که خواستی درباره فرزند پیامبر مشورت کنی آیا تو احمق نیستی؟»

اشعث شتابان به حضور امام حسن (ع) رفت و گفت: «آیا نمی‌خواهی با همسرت دیدار کنی؟»، چون او می‌ترسید فرصت از دست برود و بعد راه بین خانه امام و خانه خودش را فرش کرد و دخترش را به همسری امام بخشید به این ترتیب جعده به خانه امام حسن (ع) رفت.[۳]

از آنجا که امام حسن مجتبی (ع) فرزند پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امیرالمؤمنین علی (ع) بود، هر کسی دوست داشت به گونه‌ای خود را به خاندان پیامبر نزدیک کند، اهل بیت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ هم به جهت حُسن خلقی که داشتند و حتی نسبت به دشمنان مهربان بودند با اینگونه پیشنهادات مخالفت نمی‌کردند و تا خطایی از کسی نمی‌دیدند او را از در خانه خود نمی‌راندند علاوه بر اینکه طبق داستان فوق امام مجتبی (ع) در برابر کار انجام شده واقع شدند و تن به این ازدواج دادند ولی بعضی از تحلیل گران سبب ازدواج امام حسن (ع) با جعده را اینگونه بیان کرده اند:‌

«همانگونه که برخی ازدواج‌های رسول خدا (ع) رنگ سیاسی داشت پاره‌ای از دواج‌های امام حسن (ع) هم سیاسی بود. با توجه به نفوذ بسیار زیاد اشعث بن قیس در کوفه به نحوی که در جنگ صفین در به حکمیت کشاندن جنگ تلاش فراوانی داشت و مؤثر هم واقع شد، حضرت با دختر او جعده ازدواج نمود.
این ازدواج صورت گرفت والبته بدون فرزند پایان یافت. جعده که نفاق را از پدر به ارث برده بود با توطئه ی معاویه به دشمن حضرت تبدیل شد و در یک اقدام ننگین امام حسن (ع) را زهر داد».[۴]

پی نوشت ها:
[۱] . نهج البلاغه، خطبه ۱۹، ترجمه: محمد دشتی، ص ۶۴، چاپ دوم.
[۲] . اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبین، ناشر: دارالمعرفه، ص ۵۰.
[۳] . قرشی، باقر شریف، زندگانی حسن بن علی، ج ۲، ترجمه فخرالدین حجازی، ج۲، ص۵۶۷ به نقل از تاریخ ابن عساکر، ج ۴، ص ۲۱۶.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صادق
Iran, Islamic Republic of
خدا جعده و پدرش رو لعنت کنه ...
Iran, Islamic Republic of
به نظرم پاراگراف اخر صحیح است. مطالب قبلش سوالات و شبهه ها را بیشتر می کند!
Iran, Islamic Republic of
انها که اینهمه مطلب را سر هم میکنند برای این است که معصوم بودن امامانمان را قبول ندارند
Iran, Islamic Republic of
واقعا تراوشات مغزی تا کجا ها که نرفته است ؟ این همه داستان سر هم کرده اند که چرا حضرت علی دختر اشعث را برای پسر خودش گرفته است ؟ خوب هر کس پرسید چرا ؟ به او بگوئید به شما چه ؟ دختر و پسر هم دیگر را دیدند و پسندیدند . ... اما اینکه این همه داستان سر هم می کنید تا موجح جلوه بدهید یعنی این که این ازدواج غیر موجح بوده است و دارید ماست مالی می کنید جریان را .
Iran, Islamic Republic of
دختر پسر هم دیگه رو دیدن پسندید
۵۰ سال پیش هم اینجوری ازدواج نمیکردن
چه برسه ۱۴۰۰ سال قبل!
Iran, Islamic Republic of
بهتر این استدلالهای ضعیف را برای اهل البیت نداشته باشیم بعضی اوقات سکوت بهتر است
جباري
Iran, Islamic Republic of
سلام اين مقاله در خصوص چگونگي و دلايل ازدواج امام حسن مجتبي ع با جعده ملعونه قانع کننده نيست با اين اوصافي که تشريح شده اين موضوع به ذهن خواننده متبادر مي شود که اشعث سر امام را کلاه گذاشته در صورتي که امام عالم به تمام امورات است،ضمن اينکه اشعث شخصيتي نبود که بتوان حرفهاي او را تمام و کمال صحيح و قابل قبول دانست،چون از زمان امير المومنين ع شخصيتي شناخته شده بود.
اگه امکان داشته باشه در تحقيقي کامل و معقول علل ازدواج را بررسي کنيد.
Iran, Islamic Republic of
خیلی ابکی بود
جمشید
Iran, Islamic Republic of
ازدواج امری باید باشد قلبی و نه عقلی و سیاسی. عشق واژه مقدسی است و ازدواج بدون عشق چه معنایی دارد؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
از سایت محترم جهان نیوز تقاضای جدی دارم که حالا که به این موضوع پرداخته، و عوض رفع شبهه سؤالات رو بیشتر کرده، یه مقاله یا تحلیل مناسبتر برای رفع این شبهه منتشر کنه. چون طبق این توجیهات ارائه شده، در توجیه اول که خدایی نکرده باید اینطور برداشت کنیم که ائمه ی اطهار ما به سادگی هر چه تمامتر فریب خورده اند؛ و در نقل دومی که وصلت با دشمنی که سبب بر پا شدن ماجرای حکمیت و تغییر مسیر تاریخ شده، چه سودی رو میتونه برای جریان حق داشته باشه؟ خواهش میکنم حتماً رسیدگی کنید.
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بسیار ضعیف و غیر منطقی و مسخره بود
آیا کسی فکر میکنه حضرت امیرالمونین (ع) یعسوب دین و عقل کل ، فریب ملعونی مثل اشعث رو بخوره اینا بیشتر به داستانهای کودکانه شبیه بود.
اون پاراگراف آخر میتونه درست باشه و دلیل ازدواج شاید همون دلیلی باشه که پیامبر(ص) با برخی زنانشون ازدواج کردند که حتی ایه قرآن برای تقبیح اون دو زن هم نازل شده.
از جهان انتظار این مطلب رو نداشتم لطفا بیشتر دقت کنید
احمدی
چنان به ذکر جزئیات پرداخته اید ؛ انگار در تمامی صحنه های فوق بوده و شاهد و ناظر بر گفتار و رفتار افراد بوده اید. در حالی که در اکثر وقایع مهم و مهم صدر اسلام اختلافات چند گانه از منظر مورخین وجود دارد.
Iran, Islamic Republic of
شیعه نادان بدتر از صد تکفیری دانا !! این داستان ضعیف را جمع کنید که موجب وهن امامان است ....
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم.
داستان اول، واقعا غیر قابل قبول بود.
مگر امام معصوم، بدون تحقیق، دختر انتخاب میکند؟! یعنی این دختر نشد، آن دختر! در حالیکه او، فرزند دشمن است؟ این چنین نیست و این نقل قول ها، معتبر نیست.
داستان دوم، منطق دارد. اما باز هم، قابل بحث است. چراکه ازدواج به دلایل سیاسی اگرچه ممکن است، اما نمیتواند موجب ظلم به دختر و استفاده از او برای مقاصد سیاسی باشد. پس این نقل قول هم، نقاط پنهانی دارد که باید شناخته شود. شاید در نقل قول دوم، اینگونه بوده که ازدواجی سیاسی بوده و دختر هم، راضی بوده است. وگرنه در ازدواج سیاسی، امام، محبتی مانند ازدواج های معمول، نداشته است.
لذا، تا به جواب درستی نرسیده اید، شبهه ایجاد نکنید و بیش از این، اعتبار این سایت اصولگرا را، خدشه دار نکنید.
آن از تبلیغات زشت و گناه آلود پایین صفحه تان؛ این هم از پاسخگویی تان به شبهات که خود، شبهه آفرین است.
Iran, Islamic Republic of
خداوكيلي خودتون خونده بوديد اين مطلبو ؟!
بابا چي بود اين مطلب
يه خورده پخته تر مطلب بذاريد
آسيبش بيشتر بود متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
بسيارسطحي وناپخته !!!!
Iran, Islamic Republic of
داستان سرایی ناشیانه ای بود و توهین به اهل بیت علیهم السلام. بهتره زودتر پاکش کنید تا بیشتر از این مایه خنده مراجعین به سایتتون نشدید
Iran, Islamic Republic of
داستانی کاملا سبک و دور از شان اسانهای معمولی چه برسد به علی گل سر سبد خلقت
Iran, Islamic Republic of
به نظرم بهتر بود همون تحلیل دوم رو مطرح می کردید.
تحیلی اول بسیار خنده دار و البته وهن امیرالمومنین علیه السلام هست.
علی علیه السلام که چنین اوصافی را برای اشعث ذکر میکند چگونه به این سادگی فریب میخورد؟
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم.
جالبه اکثرا دارن میگن این مقاله، بد و توهین به معصومین مطهر بوده و باعث ایجاد شبهه میشود. اما خبر، همچنان روی سایت هست.
یعنی واقعا از ایجاد شبهه علیه معصومین، نمیترسید؟! عجیبه.
دلیل موثق نیست
Iran, Islamic Republic of
این دلیل یا کلا از اسرائیلیات است و یا اینکه نکات مهمی از آن حذف و تحریف شده زیرا حضرت در شرایط ذکر شده به راحتی قادر بود این امر رو قبول نکنه

بدون تردید ماجرا چیز دیگر و بگونه ای دیگر است زیرا به وضوح می بینیم که حضرت علی با هیچ کس تعارفی ندارد بنابراین حکایت تحمیل دختر دشمنی چنین آشکار باید متفاوت از آنچه در متن آمده باشد