پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۴۹

اگر مسکن مهر «سرپل ذهاب» نبود زلزله کرمانشاه چند قربانی می گرفت؟

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۹
کد مطلب: 565604
رسانه های اصلاح طلب با تیترها و مطالب هماهنگ به نحوی به استقبال زلزله کرمانشاه رفتند که گویی تمام بیش از ۴۰۰ قربانی این حادثه در مسکن مهر بودند؛ در حالی که تنها ۲ نفر در صدها واحد مهر جان باختند.
اگر مسکن مهر «سرپل ذهاب» نبود زلزله کرمانشاه چند قربانی می گرفت؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه برخی از رسانه‌ها تصاویری از تخریب واحدهایی از چند بلوک مسکونی مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب که شدت زلزله در آن بیشتر بود را منتشر کردند. البته در این تصاویر بیشتر نما و دیوارهای بیرونی ساختمان تخریب شده است و اسکلت و پایه‌های ساختمان پابرجاست. این درحالی است که گفته می‌شود مسکن مهر سرپل ذهاب بر روی گسل زلزله ساخته شده بود و در نزدیکترین نقطه به مرکز زلزله اخیر واقع شده است.[۱]اینکه چه تعداد خانوار در این واحدهای مسکونی زندگی می کردند و چه اتفاقی برای آنان افتاده از جمله سئوالاتی است که در میان خبرپراکنی‌های مختلف درباره تخریب شدن مسکن مهر سرپل ذهاب،‌ حائز اهمیت است.
در همین رابطه، میرزا مراد پیرو، فرماندار وقت شهرستان سرپل ذهاب در بهمن ماه سال ۹۲ درباره سهمیه مسکن مهر این شهرستان بیان کرده است:‌
« سهمیه ای که به سرپل ذهاب اختصاص پیدا کرده بود، یک هزار و ۷۷ واحد بود که از میانگین پیشرفت خوبی نیز برخوردار هستند.»

وی با بیان اینکه میانگین پیشرفت پروژه های مسکن مهر سرپل ذهاب ۹۶ درصد است، خاطرنشان کرد: «تاکنون عملیات اجرایی ۹۰۶ واحد به اتمام رسیده است.»[۲]



عبدالرضا غفوری مدیر امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در خرداد ماه سال ۹۴ درباره تحویل واحدهای مسکونی در این استان گفت:
« در حال حاضر ۲۷هزار و ۵۰۰ واحد به متقاضیان تحویل شده است و در مجموع این طرح ۸۷.۳درصد پیشرفت فیزیکی دارد که شهرستان سرپل‌ذهاب با یک هزار واحد مسکن مهر در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها در ساخت و تحویل واحدها پیشرو بوده است.» [۳]با این حال حداقل هزار خانوار در این واحدهای مسکونی زندگی می‌کردند.



اما این سئوال را که چه تعداد از خانواده‌هایی که در مسکن مهر سرپل ذهاب زندگی می‌کردند، در زلزله آسیب‌دیده‌اند را صالحی، مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه پاسخ می‌دهد.
وی درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر استان کرمانشاه پس از زلزله ۷.۴ ریشتری اخیر گفت:
«تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر ۲ نفر اعلام شده است ».
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله تمام واحدهای مسکن مهر تخلیه شدند، اظهار داشت: خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف بر روی ساختنمان آوار شود، نبودیم.[۴]





با این حال هجمه بی‌سابقه‌ای بعد از زلزله کرمانشاه در خصوص تخریب مسکن مهر سرپل ذهاب به‌وجود آمده است. اغلب روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز امروز با نشان دادن تصاویر تخریب رویه ساختمان‌های مسکن مهر این شهر به تسویه حساب سیاسی در این زمینه پرداختند.



طبق آخرین گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، درباره آمار جان باختگان زلزله کرمانشاه، متاسفانه ۳۱۷ نفر در شهرستان سرپل ذهاب بر اثر زلزله جان خود را از دست داده‌اند. با این اوصاف تعداد جان‌باختگان این شهرستان نشان می‌دهد که احتمالا خانه‌های فرسوده شخصی بیشترین تلفات را بر جای گذاشته است.



در این صورت بر خلاف همه جنجال‌ها علیه مسکن مهر باید گفت که اگر همین هزار خانوار ذکر شده در صحبت های مسوولان که از قشر ضعیف جامعه بودند و توانستند با این طرح ارزان قیمت خانه‌دار شوند، آن شب هولناک در خانه‌های فرسوده اقامت داشتند، آمار کشته‌های این حادثه تلخ بسیار بالاتر می‌رفت. اما کمی آنطرف تر از کانون زلزله و سرپل ذهاب که بیشترین تلفات را داشت، واحدهای دیگری از مسکن مهر نیز بودند که در برابر این زلزله ۷.۴ ریشتری تاب آوردند. تصاویر زیر مربوط به مسکن مهر اسلام آباد غرب است. در مجموع واحدهای مسکن مهر در کل مناطق زلزله زده تنها ۲ نفر فوتی داشتند.



با این حال هجمه‌های اخیر جریان خاص سیاسی علیه مسکن مهر تحت پوشش تخریب دولت نهم و دهم برای پنهان سازی ضعف‌های دولت در مدیریت بحران در اولین روز پس از حادثه تلخ زلزله کرمانشاه، با موجی از انتقاد توأم با نفرت کاربران و افکار عمومی از بازی سیاسی اصلاح طلبان با زلزله کرمانشاه مواجه شد.
 
[۱] http://www.asriran.com/fa/news/۵۷۲۲۹۵
[۲] https://www.mehrnews.com/news/۲۲۲۳۰۹۶
[۳] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۴/۰۳/۱۷/۷۶۱۴۱۸
[۴] http://www.ilna.ir/%D۸%A۸%D۸%AE%D۸%B۴-%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۸%AA%D۸%B۵%D۸%A۷%D۸%AF%DB%۸C-۴/۵۵۸۵۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینها که دین ندارند هرچه خواستند به برکت دولت امید می نویسند اینها که خدارا نمی شناسند
Iran, Islamic Republic of
هنوز برای این حرفها زود است باید کارشناسان بررسی کنند آنوقت مقاله بنویسید
Canada
دو کشته در مسکن مهر احمدی نژاد (زلزله کرمانشاه) در مقایسه با 26000 کشته در زمان خاتمی (زلزله ارگ بم) !!!
واقعا چرا احمدی نژاد محاکمه نمیشود؟
Iran, Islamic Republic of
بامزه بود. مرسي
برو شیر باش ای دغل/// میانداز خود را چو روباه شل
Germany
کاملا درست است .
چرا کسی گریبان خاتمی در زلزله بم و یا گریبان هاشمی در زلزله رودبار را نگرفت. خدا می داند اگر مسکن مهر نبود چه قدر از هموطنان کشته می شدند.
درباره دولت حسن فریدون هم چیزی نمی گویم ، چون بنده خدا هیچ دستاوردی نداره و فقط می گرده دنبال این باشه دولت قبل را محکوم کنه!!!
وقتی این رفتارهای سخیف( طعنه به مسکن مهر و سهام عدالت و اشتغال و آمار تورم و فقر و برجام و لبخند و....) را از دولت میبینم یاد این شعر معروف می افتم که:
برو شیـــــــــــر باش ای دغل/// میانداز خود را چو روبـــــــــــاه شل
Iran, Islamic Republic of
شما که خدا را می شناسی چرا از کسی که ناظر پروژهها بودند دفاع می کنید ورا ه خلاف های آتی را باز می گذارید اگر شخص از هر جناح سیاسی باشد فرقی نمی کند
چرا شما فکر می کنید اگر این ناظر از جناح شما بوده باید از ایشان طرفداری کنید ویا بالعکس
جهان نیوز محترم این عمر کوتاه چند روزه با طعم شیرین سیاست هم یک روزی تمام می شود خدا را را هم در نظر بگیرید .
مردم در این وادی سیاست زدگی که ساخت وساز خانه را در بر گرفته چه گناهی دارند
ضمنا؛ مطمئن باشید اگر این دولت هم این پروژه را در دست می گرفت بهتر از قبلی انجامش نمی داد .
نگر شها در جامعه باید به راستی وصداقت تمایل پیدا کنند وبس .
منتظر
Iran, Islamic Republic of
جه کسانی در اولین لحظات ، زلزله کرمانشاه را سیاسی کردند؟!
پای دفاع از حق ومقابله با لجن پراکنی دولت... که به میان میاد سریع داعیه دار مردم میشید که الآن وقت سیاسی بازی نیست چرا این موضع را مقابل روحانی وجهانگیری وآخوندی وروزنامه های زنجیره ای نمیگیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
من میگم اصلاً فروشگاههای زنجیره ای رو هم ببندیم! نظرت چیه؟ :))))
علی علی
Iran, Islamic Republic of
بردار کشته شده ها بیشتر در بافت های روستایی و مناطق نزدیک تر به مرکز زلزله بوده اند در تصاویر مشهود که خانه های شخصی ساز در این منطقه سال مانده و مسکن مهر متلاشی شده اند محل مسکن مهر با مرکز زلزله فاصله داشته لطفا توجیه نفرمایید.
شریف
Iran, Islamic Republic of
بدون شک ناجوانمردترین دولت تاریخ ایران دولت تدبیر و امید است،در نظام اسلامی؛ به یاد نداریم دولتی اینچنین دستاوردهای دولت قبلی را ، آنهم بر خلاف واقع و با شیوه های موذیانه زیر سوال ببرد و تخریب کند..... اگر دین ندارید ، حداقل آزادمرد باشید .
Iran, Islamic Republic of
دولت بی تدبیری و تا امیدی هیچی نداره از عملکرد خودش بگه فقط از دولت قبل انتقاد میکنه آخر ۸ سال فقط با یک جمله دولت قبل از عمر ایران را فنا کردید آن شا الله فنا بشید
amir
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
میخواهید ثابت کنید که مسکن مهر خوبه و مشکل حادی نداره
Iran, Islamic Republic of
نه میخواهیم ثابت کنیم عده ای نانجیب وجود دارند که فقط به دلیل تنگ نظری‌های سیاسی حاضرند هر خیانتی در حق مردم خود بکنند
Iran, Islamic Republic of
و این نا نجیبی را با خط کشی که معیارش افکار سیاست زدن خودتان هست میخواهید انجام دهید یا ملاکتان اجرای قانون بصورت مساوی برای همه مردم هست
Iran, Islamic Republic of
نه می خوایم ثابت کنیم که اینها انصاف ندارند
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
نه! منظور اینه که انصاف داشته باشیم.
خیرخواه
Iran, Islamic Republic of
قبل از اینکه ما بخواهیم ثابت کنیم که مسکن مهر خوبه دوستان شما ادعا کردن که مسکن مهر بَده- هیچ کار و شخصی بی عیب نیست اما انصاف چیز خوبیه- این که آمار روابط عمومی اداره راه و شهرستان همین دولته که میگه فقط دو نفر در مسکن مهر جونشونو از دست دادن - با یک حساب سرانگشتی معلوم میشه اگر میخواست تعداد کشته شدگان مسکن مهر با متوسط کشته شدگان شهر متناسب باشه باید حدود 20 نفر از بین می رفتن - حساب کنید : جمعیت شهر حدود 90000 نفر - تلفات کل شهر 317 نفر - ساکنین مسکن مهرِ شهر : حدود 5000 نفر - تلفات مسکن مهر : 2 نفر - یادمون باشه برای تک تک جملاتون باید حساب پس بدیم
Iran, Islamic Republic of
ببین، ساختمان های کناریش نشون دهنده تبلیغاتی بودن ساخت این مسکن هاست، فرقی نمیکنه دولت احمدی نژاد یا هر آدم ... دیگه ای، مهم اینه که از نیاز مردم استفاده تبلیغاتی کردن درست نبوده.
تقبیه این کار بهتر از تمجیدش هست تا هیچ دولتی جرات نکنه دیگه با مردم نیازمند این کار رو کنه
...
ف.ع
Iran, Islamic Republic of
من خودم از کسانی هستند که در گلبهار مشهد مسکن مهر ثبت نام کردم و پول هم دادم، ولی اینقدر بی ارزش هست این خونه ها که حتی نمیصرفه بخوام تحویل بگیرم...
Iran, Islamic Republic of
من هم از تحویل گیرندگان مسکن مهر هستم با مبلغ ناچیزی مسکن دار شدم و از کیفیت متوسط به بالایی برخورداره و خیلی بهتر از پولی است که بابتش پرداخت کرده ام دستشان درد نکنه .
خدا ترس
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همین طوره - مشکلات داره اما مشکل حاد نداره - آمار تلفات ساکنین این مجموعه ها نسبت به کل آمار جان باختگان گویای همین موضوعه
Iran, Islamic Republic of
با دو کشته ثابت شده است، نیاز به ثابت کردن نیست،
Iran, Islamic Republic of
نه کسی نمیخواد ثابت کنه مسکن مهر خوب بود ولی خودت ببین ۳ تا ساختمون که کاملم تخریب نشده طبقات بالایی پا برجاست چرا نمیخواید قبول کنید بیشتر کشته ها مربوط به بافتهای فرسوده بودند نه مسکن مهر
Iran, Islamic Republic of
از عجایبه ....
خونه های احمدی نژاد مثل خودشه استخون بندیش درسته اما بلد نیست واسه ظاهر از اجناس خوب استفاده کنه !!!!
Iran, Islamic Republic of
این رویه کار و هم تو همین دولت تزویر و کلید ساختند که ریخته
احمدی نژاد مرد بود و هست و خدا حفظش کنه
با اینچنین برهانی...
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر ازین مردا زیاد نداریم.....
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
عیب نقاش می کنی هشدار
Iran, Islamic Republic of
خدای توجیه
Iran, Islamic Republic of
اخه بی انصاف ستون های مرکز مهر زو با بیکیفیت ترین مصالح ساختن بیا خودت کرمانشاه ببین لامصب ادم جرات نمیکنه توش بره اونوقت میگی استخون بندیش خوبه .
Iran, Islamic Republic of
نما سازی این خونه ها در زمان روحانی تکمیل شد و به مردم داده شد
جشن هم واسش گرفتن
Iran, Islamic Republic of
چرا هیچ خبری از بیمارستانی که در دولت روحانی با شتاب افتتاح شد و از افتخارات روحانی بود و کمتر از یک سال از ساختش، سقفش پایین آمد و تعدادی کشته گرفت نیست؟!
United States
چند ماه پیش در مکزیک زلزله ۷.۱ ریشتری بود. در این زلزله ساختمانهای بتونی بلند با خاک یکسان شدند اما در هیچ منبع خبری صحبت از کی مسئول ساختن ساختمانها است نبود. همه بفکر کمک به زلزله زدگان بودند. چندین سال پیش در کالیفرنیا زلزله ۶ ریشتری امد که باعث خرابی پلهای هوائی اتوبان و آپارتمانهای چند طبقه که با خاک یکسان شدند بود. در اینجا هم همه تلاشها برای کمک و باز سازی بود نه برای گرفتن پوئن سیاسی. ولی فقط در ایران یک طیف وطن فروش و رذل از چنین موقعیتی استفاده کرده که عقده های سیاسی‌شان را خالی کنند. شرمتان باد.
Iran, Islamic Republic of
سلام
به نظرم باید معاون اول رییس جمهور و سایر مسولینی که در این خصوص باعث تشویش اذهان شده اند پاسخگو باشند جهانگیری به آخوندی دستور بده چرا طی این ۵ سال یه باب خانه در سرپل ذهاب ساخته نشده که مردم تو خونه های قدیمی جان بدن
وزیر راه رو باید استیضاح کرد رییس جمهور هم خام این فرد شد و قولاش رو فبول کرد کسی که عملکردش فقط مفالات سیاسی با هدف تخریب دیگران بوده تنها،نمیدونم چرا دوباره وزیر میشه
Iran, Islamic Republic of
تمام سرنخها برای جوسازی و تخریبها را توسط کانال آمدنیوز به رسانه های داخلی داده میشود,باید ریشه آمدنیوز ه قطعا در داخل است را پیدا کرد و خشگاند
یزدی
Iran, Islamic Republic of
طرح مسکن مهر کاری خوبی بود ولی افرادی که در بکارگیری مصالح خیانت کردند باید جوبگو باشند ضمنا ضمنا این آخوندی دارد از آب گل آلود ماهی میگیرد
Iran, Islamic Republic of
این صدا و سیما هم حاصر نشد اندک حق گزاری در این مورد بکنه
بدون مسکن مهر شرایط مثل سال 83 و فاجعه بم میشد
درود بر مرد خدا احمدی نژاد دلاور
Iran, Islamic Republic of
حق خواهی پیش کش خودش داره به مساله مسکن مهر دامن میزنه
ali
Iran, Islamic Republic of
به والله خجالت نمی کشید کسی که مسکن مهر خریداری می کند می دونین از چه طبقه ای بوده است شما انتظار داشتین کل ساحتمان برسر مردم اوار شود تعدا کشته ها به 2000نفر برسد اونوقت شما قبول کنید که طراحی و ساخت مسکن مهر ایراد دارد
متنبه شدم!
Iran, Islamic Republic of
شرمنده ام
الان میرم توبه می کنیم از اینکه گفتیم مسکن مهر در مقابل زلزله ی بیش از 7 ریشتر خوب استقامت کرده

و میرم پا بوسی آخوندی که بیمارستانی رو که کمتر از یک سال است ساخته و افتتاح کرده سر مردم خراب شده!
محمد
Iran, Islamic Republic of
نمی‌دونم کینه اینها از احمدی‌نژاد کی تموم می‌شه؟؟؟؟
با اینکه خیلی از حرکت‌های دو سال آخر احمدی‌نژاد رو قبول ندارم، ولی وقتی می‌بینم اینها بعد از گذشت پنج سال هنوز از هر موضوع کوچک با ربط و بی‌ربطی برای تخریبش استفاده می‌کنن، می‌گم نکنه واقعاً اون راه رو درست می‌رفته؟؟؟
مخصوصاً وقتی می‌بینم حتی برای رسیدن به هدفشون از بازدید شاه و فرح ملعون از حادثه زلزله طبس هم سوءاستفاده می‌کنن....
واقعاً که به جای دولت تدبیر و امید باید بگیم: دولت ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در زمانه ای که همه ما باید یک دل و یکصدا هم حکومت و هم مردم تمام هم و غممان زلزله زدگان باشد این زلزله باز بهانه ای شده برای دعواهای جناحی.ولی قبول کنیم که ( در دو زلزله با شدت مشابه در بم و منجیل ده‌ها برابر حادثه اخیر تلفات انسانی داشتیم. آیا نباید از این جهت سپاسگزار مجموعه آدم‌هایی بود که با پیشگیری و ایمن‌سازی بناها از میزان فاجعه کم کردند؟") و تمام دولتها در این کم کردن فاجعه سهم داشتن
Iran, Islamic Republic of
اگه احمدی نژاد مثل دولتهای دیگر مسکن را رها کرده بود و کاری در این حوزه برای مردم انجام نداده بود و تمامی ساکنان مسکن مهر در خانه های فرسوده دور از جان، جان باخته بودند الان همه چیز گل و بلبل بود؟ هیچ کس هیچ نمی گفت . فقط نمی دونم دولت فریبکار روحانی برای انحراف افکار عمومی از چه سوژه ای استفاده می کرد؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه سایت شما و سایر سایتهای معروف به اصولگرا نیز با ... تمام در همین زمین بازی کردید. از خودتان خجالت بکشید. به جای آنکه مرهمی بر دل مردم داغ دیده باشید هر دو جناح سیاسی باز اصلاح طلب و اصولگرا(که معلوم نیست به چه اصولی پایبندند و یا چه چیزی را می خواهند اصلاح کنند) به گیردادن سیاسی به یکدیگر پرداختید. شرم بر هر دویتان باد
سعید
Iran, Islamic Republic of
تمام ظریف کاری ها ونه اسکلت هاازسال 94به بعد انجام شده یعنی دولت یازده ودوازهم
محمدصادق
United Arab Emirates
دولت دکتر روحانی مصداق بارز مفهومی به اسم (خون بازی) هستش

یعنی اینکه حاضره حتی وقتی مردم در حال جون دادن هستن بهره برداری سیاسیش رو از خون مردم بکنه
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
چه وضعی شده درکشورما پریروز مجری برنامه فرمول یک تاشروع به اجرای برنامه کرد حرفای زشت وچاله میدانی زد که اصلا درقهوه خانه ها نمیزنند حمله به مسکن مهر ودراخرهم وصل میکنه به رهبری این چه وضعشه چرامکروحیله همه جاروگرفته زلزله چه ربطی به مسکن مهرداره رفتار صداوسیما خیلی بدشده وگویا جناب عسگری کنترل لازم روازدست داده
Iran, Islamic Republic of
فعلا آب سر بالا میره اون مجری هم ابوعطا خونده.
Iran, Islamic Republic of
مجری فرمول یک کیه ؟ علی ضیاء؟