سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

به درد مردم برسید نه حاشیه سازی

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 565431
در حادثه پلاسکو که بر خلاف زلزله، عامل انسانی نقش پررنگ‌تری در بروز حادثه یا رعایت نکردن نکات ایمنی ایفا کرده بود، رهبرانقلاب مسئله مقصریابی در ابتدای کار را بشدت تقبیح کرده بودند.
به درد مردم برسید نه حاشیه سازی
به گزارش جهان نيوز، در پی حادثه تأسفبار زلزله ۳/۷ ریشتری یکشنبه شب در مرزهای غربی کشور، آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که مسئول رسیدگی به زلزله استان کرمانشاه شده است ـ با وجود پیام رهبر انقلاب و تأکید ایشان بر تمرکز در اولویت کمک رسانی سریع و بدون فوت وقت به زلزله زدگان ـ در اظهارنظری عجیب انگشت اتهام تلفات جانی حادثه را به سمت مسکن مهر و دولت‌های نهم و دهم نشانه رفته است.

آقای جهانگیری به ظاهر فراموش کرده است که مسئولیت اصلی‌اش برای مناطق زلزله زده چیست؟ هماهنگ کردن ستادهای مدیریت بحران در منطقه به منظور تسریع آواربرداری و نجات جان افراد مجروح زیر آوار، تأمین فوری مایحتاج مجروحان و بی خانمان‌ها و صدور دستورهایی از بالا که نیاز به هماهنگی با تهران را برای اتخاذ برخی تصمیمات برطرف کند.

در حادثه پلاسکو ـ که بر خلاف زلزله، عامل انسانی نقش پررنگ تری در بروز حادثه یا رعایت نکردن نکات ایمنی ایفا کرده بود ـ رهبرانقلاب باز هم در پیام خود، مسئله مقصریابی در ابتدای کار را بشدت تقبیح کرده و اولویت را به کمک رسانی داده بودند: «در حال حاضر همه تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسئله بعدی است. از همه مسئولان می‌خواهم همان گونه که در این چند ساعت، تلاش کرده‌اند کار مجاهدانه خود را ادامه دهند و وظیفه فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند».حال اینکه در بلایای طبیعی چون زلزله ـ که نقش انسانی چندان پررنگ نیست و مدیریت بحران مهم‌تر است ـ بازهم عده‌ای بخواهند در بدو امر عقده گشایی سیاسی کنند بسیار زننده و دور از شأن نظام و خارج از مطالبه مردم حادثه دیده است. برفرض که بیشترین آسیب‌ها در مناطقی رخ داده باشد که مسکن مهر ساخته شده‌است، آیا نباید نکات و احتمالات ذیل را با نگاه کارشناسی دید و بعد اظهارنظر کرد:

۱- تا پایان عملیات امداد و نجات و تعیین آمار نهایی قربانیان، نمی‌توان به طور دقیق از میزان تلفات و تراکم آن در مناطق مختلف خبر داد. بسیاری از مناطق روستایی، آسیب صد درصد دیده و تلفات انسانی زیادی متحمل شده‌اند که آمار آن‌ها هنوز لحاظ نشده است؛ همچنین کار کارشناسی برای دستیابی به علل میزان تلفات در مناطق مختلف زمان بر است و نتیجه آن البته برای همه قابل قبول خواهد بود.

۲- تکمیل واحدهای مسکن مهر در مناطق سرپل ذهاب و دیگر مناطق در استان کرمانشاه و تحویل آن‌ها به مردم در دولت یازدهم اتفاق افتاده است و چنانچه دولت ـ که مخالفتش با هر اقدام دولت گذشته نیازی به اثبات ندارد ـ از عدم استحکام لازم در سازه‌های اولیه یا طراحی آن‌ها اطمینان داشت باید نسبت به مقاوم سازی آن‌ها اقدام یا در صورت عدم امکان ایجاد ایمنی لازم از تحویل آن واحدها به مردم با بیان مستندات خودداری و به نحوی جبران مافات می‌کرد.

۳- همچنان که مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفته، گسل اصلی فعال شده در این زلزله از نزدیکی این مناطق عبور کرده و نه تنها مسکن مهر که سایر ساختمان‌ها از جمله ادارات آن محل نیز آسیب جدی دیده و تخریب شده‌اند.

۴- به طور طبیعی در مناطق آپارتمانی تراکم جمعیت بیشتر است و با توجه به شدت زلزله بالای هفت ریشتر، بسیاری از آپارتمان‌ها چه در مسکن مهر و چه غیر آن تخریب شده‌اند که تراکم جمعیت محل، تراکم تلفات را نیز به دنبال خواهد داشت. در حالی که خبر می‌رسد در برخی مناطق زلزله زده هنوز آب آشامیدنی سالم به درستی و به میزان مورد نیاز توزیع نشده است و برخی ناهماهنگی‌ها میان اعضای دولتی ستاد مدیریت بحران کار خدمات رسانی را به کندی کشانده است، آیا می‌توان جز فرافکنی و سیاسی کاری نام دیگری بر این اظهارات ناپخته جناب جهانگیری گذاشت؟

آقای جهانگیری یا همچنان در حال و هوای انتخابات دوازدهم است یا در حال گرم کردن خود برای انتخابات آینده ریاست جمهوری است که باید گفت برادر من! «ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیکَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین».

*مالک شریعتی

منبع: قدس آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *