چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱
محمد بن سلمان، 49 شاهزاده و وزیر سابق را بازداشت کرد و همزمان موشک انصارالله در ریاض فرود آمد

موشک يمني دربزم شاهزاده‌کشي سعودي

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۲
کد مطلب: 563309
روز گذشته در حالی كه جنگ شاهزادگان سعودی با بازداشت دهها شاهزاده و مقام سعودی در حال رسیدن به نقطه اوج بود...
موشک يمني دربزم شاهزاده‌کشي سعودي
به گزارش جهان نيوز؛ روز گذشته در حالی كه جنگ شاهزادگان سعودی با بازداشت دهها شاهزاده و مقام سعودی در حال رسیدن به نقطه اوج بود، انصار‌الله یمن وعده‌های مكرر خود را عملی كرد و با شلیك دو موشک ریاض و نجران را هدف قرار داد تا تزلزل حكومت عربستان در هر دو سطح داخلی و خارجی بیش از پیش نمایان شود. موشك‌های یمنی تشویش را به خیابان‌های ریاض برد تا بزم سیاسی محمد بن‌سلمان را به‌هم بزند؛ بزمی كه از چند ماه قبل با اصلاحات اقتصادی بن سلمان كلید خود، با قبضه قدرت ادامه یافت و با تصفیه سیاسی مخالفان به سمت تكمیل شدن گام بر‌داشت. 
 
عربستان سعودی با حکم کمیته جدید‌التأسیس‌ مبارزه با فساد ، جمعی از شاهزادگان این كشور را بازداشت كرد. یک منبع سعودی موثق روز یك‌شنبه اعلام کرد تعدادی از افرادی که در پی اتهام فساد بازداشت شده‌اند، در برخی از هتل‌های ریاض، پایتخت عربستان سعودی در حبس به سر می‌برند. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، این منبع گفت که به افراد بازداشت شده اجازه داده نمی‌شود تا زمان تکمیل بازجویی‌ها، با کسی تماس بگیرند. ولیعهد عربستان همچنین دستوری مبنی بر این امر صادر کرده است که به هواپیمای شخصی اجازه خروج از عربستان داده نشود و سالن‌های هواپیمای شخصی بسته شود. هتل ریتز کارلتون كه محل بازجویی شاهزادگان سعودی است، دیروز از مهمانان خود خواست تا هر چه سریعتر این هتل را تخلیه کنند. در پیام این هتل به مهمانان آمده است:«باتوجه به شرایطی که خارج از اراده ماست، باید به اطلاع شما برسانیم که براساس دستورات از بالا ناگزیر به انجام این کار هستیم. ما متاسفانه نمی‌توانیم هیچ درخواستی را برای تمدید اقامت در این هتل به دلیل تدابیر شدید امنیتی اعمال شده از سوی دستگاه‌های امنیتی عالی رتبه بپذیریم». تعداد شخصیت‌های برجسته‌ای که کمیته عالی مبارزه با فساد عربستان آنها را بازداشت کرده ۴۹ نفر است که برخی از آنها شاهزادگان، وزرای کنونی و سابق و مسئولان و تجار عربستانی هستند.
 
به گزارش شبكه العربیه، از چهره‌های شناخته شده در میان بازداشتی‌ها می‌توان به متعب بن عبدالله پسر شاه سابق عربستان و وزیر پیشین گارد ملی این کشور و ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی اشاره کرد.  بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی ساعاتی پس از آن انجام شد كه سلمان بن عبدالعزیز،‌‌شنبه شب در حکمی دستور تشکیل «شورای مبارزه با مفاسد اقتصادی» را صادر کرد. این شورا به ریاست محمد بن سلمان تشکیل و بر اساس اعلام مقامات سعودی با پدیده فساد مالی و رشوه‌‌گیری در این کشور مبارزه خواهد کرد. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، برخی محافل داخل خاندان حاکم نسبت به بهره‌برداری از دستور شتابزده پادشاهی در جهت تسویه حساب‌‌ با دشمنان و رقبای محمد بن سلمان نگران هستند. پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد، موج بازداشت شاهزادگان سعودی، دومین كودتای سیاسی پادشاه عربستان به شمار می‌رود.  محمد بن سلمان که موج جدیدی از اصلاحات در این کشور را به اجرا گذاشته است، چندی پیش تأکید کرده بود که بازگشت کشورش به اسلام میانه‌رو رمز گذار کشورش به مدرنیسم است. او وعده داده بود که به زودی ریشه افراطی‌گرایی را می‌خشکاند. ادعای بن سلمان در حالی است كه عربستان پدرخوانده افراط گرایی در دنیا است و بزرگ‌ترین حامی گروه‌های تروریستی است. 
   
از بین بردن رقبا 
اگرچه این بازداشت‌ها به نام مبارزه با فساد انجام شده اما به گفته تحلیلگران این اقدام بیشتر وسیله‌ای برای حذف مخالفان و رقبای سیاسی بوده است تا به این ترتیب شرایط برای پادشاهی ولیعهد جوان در آینده آماده شود. پیش از این در ماه سپتامبر نیز دهها نفر از جمله شماری از روحانیون بانفوذ عربستان كه با سیاست‌های بن سلمان در مقابل بحران قطر و اصلاحات اقتصادی مخالف بودند، دستگیر شدند. برخی رسانه‌های غربی اخیراً گزارش داده‌اند محمد بن سلمان احتمالاً تا آخر سال جاری میلادی به عنوان پادشاه جدید معرفی خواهد شد. واگذاری بسیاری از اختیارات و قدرت پادشاهی به بن‌سلمان در ماه‌های اخیر نیز حاكی از این است كه زمان برای به تخت نشستن ولیعهد نزدیك شده است. بازداشت شاهزادگان بن سلمان درحالی است كه در ماه سپتامبر پادشاه عربستان طی فرمانی برخی آزادی‌های مدنی برای زنان این كشور را اعطا كرد كه به گفته ناظران در راستای پیشبرد سند چشم‌انداز 2030 بن سلمان انجام شده است تا وجهه عربستان در افكار عمومی جهان را تغییر دهد.  همزمان با دستگیری شاهزادگان سعودی، پادشاه عربستان در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریكا گفت‌وگو كرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ملك سلمان در این تماس تلفنی گفت عربستان حامی اقداماتی است که امریکا برای مقابله با تروریسم و حفظ امنیت ملی خود اتخاذ می‌کند. ترامپ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از نقش عربستان در «‌اشاعه میانه‌روی و مبارزه با افراط‌گرایی‌» قدردانی کرد. 
   
سیطره بر اموال شاهزادگان 
هرچند مقامات ریاض بازداشت شاهزادگان را به اتهام فساد مالی توجیه می‌كنند اما در پی این اقدام اهداف دیگری نهفته است. «مجتهد» فعال توئیتری و افشاگر اخبار خاندان آل‌سعود روز یك‌شنبه در صفحه توئیتر خود بازداشت شاهزاده‌های سعودی را تلاش محمد بن سلمان برای پُر کردن حساب‌های شخصی خود به وسیله دارایی‌های این افراد توصیف کرده است. روزنامه هافینگتن پست هم در گزارشی نوشت:‌« ولیعهد عربستان در عملیاتی که برای رویارویی با فساد آغاز کرده بر 2تریلیون ریال از اموال شاهزادگان و وابستگان دولتی سیطره خواهد یافت. ‌» این گزارش‌ها در حالی است كه عربستان در سال‌های گذشته به دلیل كاهش قیمت نفت و درگیر شدن این كشور در جنگ یمن، دچار كسری بودجه شده است و سلطه بر دارایی‌های شاهزادگان سعودی می‌تواند بن سلمان را در تحقق اهداف سند 2030 مورد نظر خود كمك كند. 
 
***
سیلی موشكی انصار‌الله به عربستان
منابع نظامی یمنی اعلام کردند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موشک بالستیکی را به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کردند. در پی شلیک این موشک‌ها فعالیت این فرودگاه مختل شد. در پی این قدرت‌نمایی یمنی‌ها امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها سریع وارد صحنه شدند و در حمایت از آل‌سعود موضع گرفتند تا به نوکران‌شان دلگرمی داده باشند. رئیس‌جمهور امریکا البته دوباره این حرف غیرمسئولانه را به زبان آورد که ایران مسئول حملات موشکی یمن است.  بعد از آنکه منابع نظامی یمنی اعلام کردند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موشک بالستیک برکان اچ 2 را به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کردند، سازمان هواپیمایی عربستان اعتراف کرد موشک بالستیک یمنی در محوطه فرودگاه مذکور فرود آمده است.  با این حال سایر منابع رسمی در عربستان می‌گویند که این موشک را در آسمان منهدم کرده‌اند.  در پی این حمله موشکی تمام پرواز‌ها در فرودگاه ملک خالد به تأخیر افتادند.  در همین راستا، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن گفت: ما بار‌ها تأکید کردیم که در واکنش به ادامه بمباران غیرنظامیان بی‌گناه پایتخت‌های کشورهای متجاوز را با موشک‌های بالستیک هدف قرار خواهیم داد. پیش‌تر،  سخنگوی انصارالله در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه الجزیره به هدف قرار دادن عمق عربستان و شهر‌هایی که جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی از آنجا می‌آیند، تهدید کرده بود.  وی گفته بود که هدف قرار دادن ابوظبی یکی از اولویت‌های اصلی ارتش و کمیته‌های مردمی در دوره آتی است.  همچنین نیروهای ارتش یمن و انصارالله روزیک‌شنبه یک فروند موشک «زلزال2» را به سمت مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در منطقه «الخضرا» در منطقه نجران شلیک کردند.  در همین حال رسانه‌های سعودی اعلام کردند که ائتلاف عربی روز ‌‌شنبه حملاتی را به پادگان ارتش یمن در جبل عطان در غرب صنعا و مجتمع وزارت دفاع یمن در مرکز صنعا انجام داد.  به گفته منابع، این حمله در واکنش به شلیک موشک از جانب انصارالله به ریاض بوده است. 
دونالد ترامپ که در سفری 11 روزه با محوریت رویارویی با مسائل امنیتی این حوزه به خصوص بحران اتمی و موشکی کره‌شمالی به شرق دور رفته است در توکیو گفت: مسئولیت موشک‌‌هایی که انصارالله به سمت عربستان شلیک می‌کند برعهده ایران است.  وزیر خارجه انگلیس هم که نقش کشورش در کاشتن بنیاد وهابیت در عربستان و حمایت از آن بر کسی پوشیده نیست، ضمن محکوم کردن تلاش برای حمله موشکی به عربستان گفت لندن برای حفاظت از عربستان متعهد است.  به نوشته سایت وزارت خارجه انگلیس، جانسون گفت از تلاش برای حمله موشکی به ریاض شوکه و وحشت‌زده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شاید شما اصرار داشته باشید که این اقدام را تصفیه سیاسی بدانید ولی واقعیت امر این است که بن سلمان برای اجرای برنامه اقتصادی و توسعه ای 2030 گام های اساسی برداشته و مهمترین آن مبارزه با فساد است که این اقدام متهورانه را به انجام رسانده است . اقدامی که متأسفانه در کشور ما یک آرزوست و عدم شفافیت نهادها و رسانه های رسمی رواج شایعات فراوان را سبب شده است .