جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۷

کیهان: فراموش کرده‌اید که چگونه به جای آمریکا تضمین می‌دادید؟!

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۶
کد مطلب: 558969
کیهان: فراموش کرده‌اید که چگونه به جای آمریکا تضمین می‌دادید؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: وزیر خارجه می‌گوید توافق برجام براساس اعتماد به آمریکا نبود. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز و در پاسخ به سؤالی در خصوص مخالفت رهبری با توافق و بی‌اعتمادی رهبری به آمریکا از ابتدای مذاکرات گفت: رهبر معظم انقلاب از توافق حمایت کردند، اما هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند.ما نیز هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردیم. هیچ یک از ما هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نداشتیم. این توافق مبتنی بر اعتماد نیست. توافق هسته‌ای مبتنی بر عدم اعتماد دوجانبه است. ما اقداماتی که باید انجام می‌دادیم را خیلی شفاف تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: هیچ کس در این توافق آن قدر ساده‌لوح نبوده که به طرف مقابل اعتماد کند. چرا که ما در گذشته بارها شاهد بدقولی و بدعهدی آمریکا بوده‌ایم. فراموش نکنید من اهل کشوری هستم که دولت منتخب مردم آن در کودتایی که آمریکا مهندسی کرده بود ساقط شد. من از کشوری می‌آیم که مردمش در جنگ با دشمنی که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد و آمریکا پشتیبان آن بود کشته شدند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که به آمریکا اعتماد داشته باشیم. لذا ما این توافق را بر اساس بی‌اعتمادی متقابل بنا کردیم و من تصور می‌کنم این از نقاط قوت این توافق است. این اصلاً نکته منفی‌ای نیست. این نقطه قوت برجام است که برمبنای بی‌اعتمادی دوجانبه بنا شده است.

خبرنگار سی‌بی‌اس از ظریف پرسید چرا تلفن را برنمی‌دارد و در تماس با تیلرسون،‌همتای آمریکایی خود، با او در مورد طرحی جامع برای پایان دادن به نزاع و درگیری در منطقه صحبت نمی‌کند؟

ظریف پاسخ داد: بگذارید همین قراردادی که بسته‌ایم را اجرا کنیم تا ببینیم بعد از آن چه پیش می‌آید. چرا که اگر قرار باشد باز هم دو سال و نیم، یا بهتر بگویم 13 سال، وقت خود را صرف بستن یک قرارداد کنیم، و دولت بعدی آمریکا روی کار بیاید و بگوید «این قرارداد را دولت قبلی آمریکا منعقد کرده و آن دولت منافع ایالات متحده را در نظر نگرفته است»، آن وقت دیگر چه کسی حاضر می‌شود با آمریکا مذاکره کند؟ مذاکره بر مبنای حسن نیت نیازمند طرف مذاکره‌ای است که به حسن نیت پایبند باشد. من چنین چیزی (در آمریکا) نمی‌بینم.

سخنان آقای ظریف مبنی بر عدم اعتماد به آمریکا در حالی است که آقای عراقچی معاون ظریف صراحتاً گفته بود «امضای کری تضمین است». همچنین مرحوم هاشمی رفسنجانی براساس توجیهی که شده بود می‌گفت «جان کری به وزیر خارجه ما قول داده که نقض برجام و عدم لغو تحریم‌ها را جبران کند». مقامات وزارت خارجه بارها در مقابل هشدار منتقدان و کارشناسان درباره بدعهد بودن آمریکا می‌گفتند «برای اعتبار و حیثیت آمریکا بد می‌شود و بنابراین چنین امکانی وجود ندارد».

آقای روحانی در بازگشت از اولین سفر به نیویورک و پس از مکالمه 15 دقیقه‌ای با باراک اوباما گفت من او را «بسیار مؤدب» و باهوش یافتم.

اما آنچه نقض سخنان آقای ظریف را پیش از هر چیز دیگری نمایان می‌سازد، نوع تنظیم برجام است که از نوعی خوش‌خیالی و خوش‌گمانی یک طرفه حکایت می‌کند. چرا که در این توافق، نه مانند هر قرارداد دیگری، اصل توازن تعهدات رعایت شده و نه اصل همزمانی اجرای تعهدات و امکان بازگشت‌پذیری آنها، در واقع تیم مذاکره‌کننده در اثر فشارهای سنگین شخص آقای روحانی امتیازات نقد را یکجا و ظرف 3 ماه واگذار کرد و وعده‌های نسیه‌ای را گرفت که پس از 22 ماه نه تنها عملی نشده بلکه تحریم‌ها شدت هم گرفته است.

تیم مذاکره‌کننده در زمینه مکانیسم داوری (اصول 36 و 37 برجام) نیز عملاً سنگینی کفه طرف آمریکایی را پذیرفت، ضمن اینکه هیچ تضمینی از طرف بدعهد آمریکایی نگرفت و از چگونگی جبران خسارت در صورت طرف آمریکایی نیز غافل ماند. اشتیاق به توافق به هر قیمت، علت اصلی این آشفتگی‌ها در نگارش و اجرای برجام بود.اما در طرف مقابل همواره تأکید بر این بود که به ایران اعتماد نداریم و عدم توافق بهتر از توافق بد است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روش مذاکره وپذیرش برجام وامضا یک سویه ی ان واجرای یکطرفه امری اشتباه بود و خطای بزرگتر پافشاری بر همین رویه وعدم اعتراف به اشتباه و دل بستن به نوچه های کدخداست جهت گره گشایی مشکلات مملکت راه حل نگاه به داخل وتوانمندی نیروهای داخلی واجرای اقتصاد مقاومتی در عمل نه در شعار های عوام فریبانه است ولا غیر
Iran, Islamic Republic of
زور مخالفان داخلی از موافقان دولت بیشتر است والا غیر
هومن
Iran, Islamic Republic of
ظریف دیپلمات بسیار ضعیفیست و مثل آب خوردن ... می گوید.
Iran, Islamic Republic of
ایشان از سیاست غربی فقط ظاهرش را «مثلا زبان بدن» آموخته، مکر و خدعه بماند ولی کاش ...نبود.
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، ظاهرا همه چیز می خواهد سر عمه من خالی شود.
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف ، شما در مذاکرات نقش مظروف را بازی کردید؛ و با اعتمادی که جان کری کردید؛ هر چه خواست بر سر شما آورد! هنوز 2 سال از آن ماجراها بیشترنگذشته ؛ هنوز لبخندهای شما به دشمن یادمان نرفته!! هنوز رگ گردن لک کردنهای شما برای دلسوزان نطام فراموش نشده.
Iran, Islamic Republic of
قهرمان دپلماسی کجاست
کی قهرمان دیپلماسی شد
نتیجه بردبرد چی شد
با برجام مشکل اب را حل می کنیم را کی گفت
Iran, Islamic Republic of
کمی از دورتر نگاه کنید اصلا این قرارداد سادلوحانه و بشدت بر علیه منافع ملی را روحانی و ظریف و تیم مذاکره کننده و 4 تا جاسوس تا حالا مگر میشه ندونسته باشند چی را امضا میکنند . ظریف سابقش مشخصه و حسن فریدون که بدتر .برید یک تحقیقی بکنید میفهمید چه خبره
Iran, Islamic Republic of
روحانی۹۴:تحریم باید از بین برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود/
روحانی ۹۶:نگفتم کلید مشکلات حل موضوع هسته‌ای است
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای ظریف اگر مذاکره با امریکا بر اساس اعتماد شما نبود پس چگونه جنابعالی و به تبع رئیس جمهور محترم و حتی مرحوم اقای هاشمی رفسنجانی به قول شفاهی و تلفنی جان کری اعتماد کردید و ان را هم به صورت رسانه ای اعلام کردید؟ اینگونه اعتمادها و خوش باوریهای ساده لوحانه یا ... با کدام قواعد و فنون دیپلماسی قابل فهم است ؟ایا پرونده و پروژه ای به این سنگینی و اهمیت که سرنوشت اقتصادی و سیاسی و امنیتی یک کشور و یک انقلاب تا حدود زیادی به ان بستگی دارد را میشود به قول شفاهی جان کری مستند کرد؟ این گونه برخورد در مسائل سیاست خارجی از ساده لوحی شماست یا از عدم اطلاع از قواعد و بازی دیپلماسی یا بی تجربگی یا ... ؟ایا اگر خدای ناکرده مسائل و بحرانهای شدیدتر اقتصادی و یا امنیتی حاصل از برجام نافرجام برای کشور پیش بیاید شما و تیمتان مسئول نیستید ؟ یادتان هست که چگونه دلواپسان و دغدغه داران را بیسواد و... وحواله به جهنم میکردید ؟ ان دلواپسان و دغدغه داران به تبع رهبری و متکی بر تجربه نسبت به سیاستها و عملکرد مکارانه وسیاه امریکا کما بیش این روزهای تلخ را پیش بینی میکردند.
سروش
Iran, Islamic Republic of
عجب تیتری «فراموش کرده‌اید که چگونه به جای آمریکا تضمین می‌دادید؟!» خوشحالم که اصولگرایان یا ... بجای مرگ بر امریکا گفتن و بهشت و جهنم گفتن ظرافت های استدلالی هم می دانند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آقای شریعتمداری در روزنامه کیهان سالهای سال است که استدلال می آورند اما کسی گوشش بدهکار نیست
amir
Iran, Islamic Republic of
معلومه تو عمرت یه بار هم کیهان نخوندی.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
خیلی هم خوندم. سال 88 که تمامی حرکات فتنه گران رو پیش بینی کرده بود، بعد از اون هم در خصوص برجام نافرجام و هزاران اشکالات دیگر با استدلال مطلب می نوشت. شما خواب تشریف داشتید؟؟؟ خوار چشم دشمنان کیهان است، نکند که شما هم ؟؟!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم دشمنان و وطن فروشان مزدور : مرگبر آمریکا - مرگبر اسرائیل و مرگبر ضد ولایت فقیه
م.ا.ا.
Iran, Islamic Republic of
... ساده لوحان که به شیطان بزرگ و دشمن اصلی ایران و اسلام اعتماد میکنند . ما ملت شهادت طلبی هستیم و از مرگ هراسی نداریم . هرچند دولتمردانمان ضعیف النفس هستند حداقل به ملت تکیه کنند..
Iran, Islamic Republic of
یکی از ... مسئولین کشورهای جهان این اقای ... است
یادش رفته چگونه با جان کری قدم می زد و چه کیفی می کرد که وزیر خارجه امریکا فرعون زمان قدم میزند
افتخار روحانی و دولتش بوس بوس کردن با امریکایی هاو اروپاییها ست یادشان رفته
اگر مسئولین ساده لوح فراموش کارند مردم فراموش کار نیستند
amir
Iran, Islamic Republic of
مجید جان! دلبندم! "موس موس" درسته نه "بوس بوس"!
کاظم
Iran, Islamic Republic of
راستی کسی از ابوموسی اشعری خبرداره. نکنه تو تیم مذاکره کننده بوده؟!
شاید هم الان داخل باغ برجام داره سیب وگلابی میخوره.!
باغ
Iran, Islamic Republic of
نه عزیزم...اون خر بلعم باعوراست که در باغ گلابی روحانی داره گلابی میخوره!
حالا خوب شد گلابیش تو بازار نیومد و الا روحانی حدیث" پیاز عکه" را به " گلابی برجام" گره می زد که " یا ایها الناس هرکس یک عدد گلابی برجام بخرد، یک جریب از بهشت را مالک است و هر کس یک جعبه بخرد، قصرها با حوریهای مولوند مثل موگیرنی و چشم آبی مثل مرکل به بخشند!"
یادمون نرفته وقتی روحانی برجام را " کار خدا" دانست و با تهمت به خدا، کدخدایش را قایم کرد که نگوید کار او بوده است!
آفتاب را خجلت زده کرد وقتی گفت برجام آفتاب تابان است بطوریکه در سواحل کارایب ، جزایر هاوایی و قناری، توریست ها در صف آفتاب برجام ساعت های ایستاده بودند!
چرا بعضی مسئولین اینقدر کم هوش و معاشرشان نم کشیده که گمان میکنند عهد معاویه و بنی امیه و بنی عباس است که هر چه جعل حدیث و تفسیر به رای کردند، خلق الله باید بپذیرد؟!
بخدا پناه می بریم از شر ابوموسی هایی که در مذاکره با عمرعاص ها، قافیه را نبازند!
Iran, Islamic Republic of
خوب به ریش مردم می خندی بخند
... را هم ساده فرض کرده
علی
Iran, Islamic Republic of
اونها که تضمین می دادند ژنهای شیطان صفت بودند نه این ادمهای پاک و مومن از خدا بی خبر
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف راست میگه ایشان به آمریکا اعتماد نداشته و ندارد و فقط امضای کری را قبول دارد
Iran, Islamic Republic of
برجام برد برد بود ولی برد که برد و دیگه برنگشت
Iran, Islamic Republic of
با این برجامشان گند زدن چقدر لاف میزدن که تحریمها یکدفعه برداشته میشود هی خندیدن وهی قمپز در کردن حالا روزنامهای زنجیره ای که هی امریکا را بزک میکردن ونوکر ومزدو ر انها بودن همگی خفه شدن
Iran, Islamic Republic of
تنها راه روشن شدن موضوع حضور تیم مذاکره کننده قبلی و فعلی در برنامه زنده وارائه توضیح مستنداست.به نظر بنده باید به صورت یک مطالبه عمومی مطزح شود
صندوق بهار ۶۰۳۷۹۹۱۷۵۰۴۵۴۷۵۷
Iran, Islamic Republic of
می خواهند سر افراد مومن را ببرند