جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دلار از مبادلات نفت اوپک حذف می‌شود

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب: 556998
راشا تودی اعلام کرد: در راستای حذف دلار، چین، عربستان را مجبور می‌کند تا فروش نفت خود را با یوآن انجام دهد،که در این صورت سایر اعضای اوپک هم همراهی خواهند کرد، چین بزرگترین واردکننده نفت از روسیه است.
دلار از مبادلات نفت اوپک حذف می‌شود
به گزارش جهان نيوز، کارل‌ویمبرگ، اقتصاد دان ارشد و  مدیرعامل یک مؤسسه اقتصادی اعلام کرد؛ چین عربستان را مجبور می‌کند که فروش نفت خود را با یوآن انجام دهد در این صورت، دیگر اعضای کشور اوپک نیز از این مسئله تبعیت خواهند کرد. در صورتی که این تصمیم عملی شود، دلار آمریکا به شدت آسیب خواهد دید. 
ویمبرگ در مصاحبه اختصاصی با سی‌ان‌بی‌سی گفت: چین از زمانی که در میزان واردات نفت خام از آمریکا سبقت گرفته، به عنوان بازیگردان کلیدی بازار جهانی نفت تبدیل شده است. 
ویمبرگ اعلام کرد: عربستان سعودی مجبور است که به مسئله مبادله و فروش نفت به غیر از دلار، توجه کند، چرا که حدود دو سالی است میزان واردات نفت چین افزایش یافته و به عنوان بزرگترین واردکننده محسوب می‌شود. 
در سال 1974 براساس توافقی بین ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و فیصل شاه عربستان قرار شده است تمام صادرات نفت عربستان به دلار انجام شود. 
به هر روی، اخیراً کشورهایی نظیر چین و روسیه به دنبال این هستند که دلار را از مبادله دوجانبه حذف کنند. روسیه و عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به چین محسوب می‌شوند. 
همچنین چین گفته است که می‌خواهد قراردادهای آتی خرید نفت را به یوآن و قابل تبدیل به طلا انجام دهد. 
جیم راجرز سرمایه‌گذار حوزه نفتی به راشاتودی اعلام کرد که کشورها درباره مبادلات تجاری با دلار بسیار نگران هستند چرا که اگر خشم آمریکا بر آنها برانگیخته شود، می‌تواند فشار زیادی به آنها وارد و تجارت آنها را با مشکل مواجه کند. 
راجرز همچنین تصریح کرد که چین، روسیه و دیگر کشورها این مسئله را به خوبی درک می‌کنند و آنها هم به دنبال این هستند که دلار را از مبادلات جهانی حذف کنند. 
در ماه جولای، روسیه و چین سرمایه‌گذاری 68 میلیارد یوآن به ارزش 10 میلیارد دلار امضا کردند که توافق شده است با ارزهای روبل و یوآن صورت گیرد. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *