دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱
۱

استعفای یواشکی برجامیان از ستاد برجام

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 554377
مردم هنوز به یاد دارند که سریع‌القلم در بحبوحه تقلّای دولت برای مذاکره با غرب می‌گفت: آمریکا دیگر قصد براندازی ایران را ندارد، خودکفایی بی‌معنیست و آمریکا از ناکارآمدی اقتصادی ما جلوگیری کرده است!
استعفای یواشکی برجامیان از ستاد برجام
به گزارش جهان نيوز؛ محمود سریع‌القلم، از استادان اصلاح‌طلب و فردی که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور روحانی است، به تازگی طی مقاله‌ای که سایت جماران آنرا بازنشر داد، نوشته است:

«دایره اختلافات ایران و آمریکا به مراتب بزرگتر از موضوع هسته­ ای و برجام است. چه برجام بماند و چه نماند، این اختلافات پابرجا هستند. انتظارات عدالت­ خواهانه ما تحقق پیدا نخواهد کرد. از منظر تاریخی، ایرانی­ها ۱۷۰ سال است در پی روابط عادلانه با سه قدرت جهانی بوده ­اند که عموماً به ناکامی انجامیده است. امروز، گفتار درمانی دستگاه دیپلماسی تأثیر چندانی بر محاسبات و انتخاب­‌های طرف مقابل نخواهد گذاشت.»[۱]

*آقای سریع‌القلم صحبت‌های کاملاً درستی را مطرح کرده است. فی‌الواقع هم اختلافات ایران و آمریکا حل ناشدنی هستند و هم گفتاردرمانی تیم دیپلماسی دولت آقای روحانی تأثیری بر محاسبات طرف مقابل ندارد.

اما نکته اینجاست که این حرف‌های درست اما دیرهنگام را کسی مطرح می‌کند که خود در زمره مروّجین بزرگ برجامِ آقای روحانی به شمار می‌رود و هم او بود که زمانی برای تبلیغ برجام و در اعتراض به عزت‌خواهی مردم در مقابل برخی عبورهای برجامیان از خطوط قرمز گفته بود: راننده تاکسی یا یک لبوفروش دانشی درباره مسائل کشور ندارند![۲]

مردم هنوز به یاد دارند که سریع‌القلم در بحبوحه تقلّای دولت برای مذاکره با غرب می‌گفت: آمریکا دیگر قصد براندازی ایران را ندارد، خودکفایی بی‌معنیست و آمریکا از ناکارآمدی اقتصادی ما جلوگیری کرده است![۳]

به سخن دیگر اینکه اتفاقا بایستی آقای سریع‌القلم را یکی از ستادی‌های برجام به حساب آورد که نقشی مبنایی در تبیین شعارهای رئیس‌جمهور روحانی و البته ترویج لزوم توافق با غرب را داشته است و لذا اظهارات اخیر وی در انتقاد از دولت، انتقاد از گفتاردرمانی بی‌حاصل تیم دیپلماسی و بهانه بودن مسئله هسته‌ای نمی‌تواند و نبایستی برای کسی مسموع باشد.

در واقع می‌توان اینطور نتیجه گرفت که حرف‌های اخیر سریع‌القلم مصداق ضرب‌المثل ایرانی «کی بود، کی بود، من نبودم!» است.

گفتنیست، از اواسط سال گذشته و پس از مسجّل شدن بی‌دستاوردی برجام روحانی، چهره‌های مروّج این توافق یکی یکی در حال دست شستن از گذشته برجامی خود و توّاب نشان دادن خود نسبت به برجام روحانی هستند[۴] و روزگار به جایی رسیده است که آقایان ظریف و صالحی نیز درباره روزگار پساشکست برجام صحبت می‌کنند.

واضح و مبرهن است که این دودوزه‌بازی‌های و توبه‌های یواشکی و بی‌اسلوب می‌تواند به آسیب‌های بزرگی همچون شکل‌گیری شبکه شبه‌موسویان‌ها، جعل تاریخ و جلوگیری از عبرت گرفتن مردم از یک اشتباه بزرگ دولت، زمینه‌سازی برای طرح شوم نسبت دادن برجام و بی‌دستاوردی‌هایش به رهبری نظام و امکان تسرّی «محاسبه غلط» به ذهن مردم و مسئولان شود.

برخی تحلیلگران معتقدند «شکست رسمی» سرنوشت محتوم برجام روحانی است و این توافق پر غلط، منطقا میرا خواهد بود و امکان مانایی ندارد.

۱_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-755603
۲_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920923000423
۳_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941111000309
۴_mshrgh.ir/755691
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برجام آوران باید هزینه آوردن برنامه جامع اقدام یک طرفه(برجای) که باعث تحقیر ایران شد را بپردازند؛در دنیای سیاست این هزینه استعفا نام دارد.امروز حفظ جسم بی جان برجام از سوی امریکا خاصیتی برای ایران ندارد.تهدید و تحریم و...برایمان باقی ماند،فقط صنعت هسته ای کشور را تعطیل کردیم.آیا این وضعیت برای برجام آوران قابل پیش بینی نبود؟!