جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
مواضع متناقض آمریکا درباره همه پرسی کردستان عراق

وزیر خارجه آمریکا: همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سخنگوی وزارت خارجه: روابط واشنگتن با کُردها تغییر نمی‌کند و ما دوست کردها هستیم

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 553491
در حالیکه وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن نتایج همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که تغییری در روابط آمریکا و کُردها ایجاد نمی شود
وزیر خارجه آمریکا: همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم/ سخنگوی وزارت خارجه: روابط واشنگتن با کُردها تغییر نمی‌کند و ما دوست کردها هستیم
گروه بین الملل جهان نيوز: در حالیکه وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن نتایج همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که تغییری در روابط آمریکا و کُردها ایجاد نمی شود.

به گزارش جهان نيوز، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش همه‌پرسی «یک‌جانبه» برای استقلال اقلیم کردستان عراق را «به رسمیت نمی‌شناسد» و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد به «گفت‌وگو روی بیاورند» و خویشتن‌داری کنند.

تیلرسون گفت: «همه‌پرسی و نتایج آن فاقد وجاهت قانونی بودند و ما به حمایت از عراقی یکپارچه، متحد، دموکراتیک و شکوفا ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «واشنگتن از تمامی طرف‌ها از جمله همسایگان عراق می‌خواهد از هرگونه اقدامات یک‌جانبه و یا استفاده از زور خودداری کنند.»

وی همچنین نگرانی شدید خود را از «پیامدهای احتمالی منفی این اقدام یک‌جانبه» ابراز کرد و گفت: «مقام‌های دولت اقلیم کردستان را ترغیب می‌کنیم تا به دولت مرکزی عراق که براساس قانون اساسی از مشروعیت برخوردار است، احترام بگذارند... همچنین از دولت مرکزی عراق می‌خواهیم از تهدید یا حتی اشاره به استفاده احتمالی از زور خودداری کند.»

وزیر خارجه آمریکا از تمامی طرف‌های فعال خواست به مبارزه با داعش «تمرکز» کنند.

اما از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه تغییری در روابط آمریکا و کُردها ایجاد نمی شود، از آمادگی واشنگتن برای تسهیل گفتگو بین دولت عراق و کُردها خبر داد.
 
 «هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن، با اشاره به همه‌پرسی جدایی در اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: ما مقامات اقلیم کردستان و بغداد را به آرامش دعوت می کنیم. ایالات متحده تمایل ندارد دست به اقدامی بزند که به موجب افزایش تنش شود.

وی با تاکید بر اینکه واشنگتن معتقد است که همه‌پرسی منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد، افزود: در صورتی‌که تقاضا شود ایالات متحده آماده است برای تسهیل گفتگو میان بغداد و دولت اقلیم کُرد در اربیل، کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درخصوص درخواست از ایالات متحده برای بستن کنسولگری خود در اربیل، گفت که چنین چیزی را نشنیده است و تاکید کرد: از منظر ما، روابط ما با کُردها تغییر نخواهد کرد.
نائورت در پایان تصریح کرد که ما دوست کُردها هستیم. ما همچنین با دولت مرکزی عراق دوستیم و خواهان عراقی باثبات و یکپارچه هستیم.
 
گفتنی است چند روز قبل، مقام‌های اقلیم خودگردان کردستان عراق همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق را برگزار کردند.

دولت و پارلمان عراق مخالف برگزاری این همه‌پرسی بودند و آن را براساس قانون اساسی این کشور «غیرقانونی» اعلام کردند.

دولت مرکزی عراق هم‌اینک اقدامات تنبیهی علیه اقلیم کردستان آغاز کرده است. با دستور «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق پروازهای بین‌المللی از فرودگاه اربیل از روز گذشته متوقف شده است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *