جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جمع آوری کودکان کار تاکنون ۳۰ بار اجرا شده است

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب: 553285
به گفته ریس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تا امروز موفق نبوده است، چرا که با وجود 30 بار اجرای این طرح طی 35 سال گذشته، کودکان بارها و بارها به خیابان‌ها بازگشته‌اند و هیچ گزارشی در خصوص اثربخشی این طرح در جایی منتشر نشده است.
جمع آوری کودکان کار تاکنون ۳۰ بار اجرا شده است
به گزارش جهان نيوز، طبق آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی، متولی اصلی طرح جمع‌آوری کودکان بهزیستی است، اما در هفته‌های اخیر این طرح براساس مصوبه شورای اجتماعی استان تهران اجرا شده‌است و فرمانداری در راس این تصمیم‌گیری است و طبق گفته مسئولان بهزیستی، فرمانداری در سیاست‌گذاری و اجرای طرح نقشی اساسی دارد.

مفاد مصوبه شورای اجتماعی استان اطلاع‌رسانی نشده است؛ این در حالی است که شهروندان واجد حقوق شهروندی محق هستند که در جریان مفاد مصوبه قرار گیرند. در آغاز این طرح 16 ون شهرداری تهران عملیات جذب کودکان کار و متکدی را در هفته اول در دستور کار خود قرار داد، یک روز پس از اجرای این طرح فعالان حقوق کودک نسبت به این اقدام واکنش‌های بسیاری نشان دادند که در نهایت به برگزاری جلساتی با حضور برخی اعضای شورای شهر، فرمانداری، فعالان حقوق کودک و مسئولان بهزیستی منجر شد.

طی این جلسه قرار شد از هر تشکل غیردولتی یک نفر با مددکار شهرداری همراهی کند تا براساس آخرین استانداردهای مددکاری، کودکان جذب شوند، اما این راهکار نیز موثر واقع نشد تا جایی که روزبه کردونی؛  مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه اجتماعی پس از بازدید از یکی از مراکز نگهداری این کودکان پس از جمع‌آوری، به صراحت بر ضرورت خروج کودکان کار و خیابان از شمول طرح فعلی جمع‌آوری متکدیان تاکید کرد و گفت: شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان کار و خیابان باید توسط سازمان بهزیستی و با همکاری موسسات خیریه و تشکل‌های غیردولتی انجام شود.

زهرا نژادبهرام (عضو شورای اسلامی شهر تهران) در این رابطه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «اعضای شورای شهر به شهرداری تذکر داده است که شهردای در این طرح مشارکت نکند.»

نژادبهرام تاکید می‌کند که طی تذکری در جلسه اخیر علنی شورای شهر از شهرداری درخواست شد که ون‌های شهرداری را در اختیار دستگاه‌هایی که اقدام به جمع آوری کودکان می‌کنند، قرار ندهد.

مطهره ناظری (ریس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان) در رابطه با اجرای طرح کودکان کار و خیابان به آماری در این زمینه اشاره کرد و گفت: «طرح جمع‌آوری کودکان تا امروز موفق نبوده است، چرا که با وجود 30 بار اجرای این طرح طی 35 سال گذشته، کودکان بارها و بارها به خیابان‌ها بازگشته‌اند و هیچ گزارشی در خصوص اثربخشی این طرح در جایی منتشر نشده است.»

ناظری تاکید می‌کند که مشاهدات نشان می‌دهد که جمع‌آوری کودکان کار یک طرح شکست خورده‌ و در واقع این کار یک دور باطل است.
      
در حالی که فرمانداری تهران و شهرداری تهران مبنای اجرای این طرح ضربتی را آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی می‌دانند، اما شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان باید مطابق آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی (حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان) انجام گیرد. طبق این آیین‌نامه، باید شناسایی کودک خیابانی توسط مددکار اجتماعی و جذب این کودکان پس از ارتباط تقویت یافته با کودک و جلب اعتماد وی با تاکید بر آگاه کردن کودک خیابانی از منابع و خدماتی که می‌تواند در اختیار او قرار گیرد، انجام شود، چرا که غیر این صورت به جای آنکه نتیجه طرح، سامان دادن به زندگی کودکان و خانواده شان باشد، آنان را دچار نوعی نابسامانی می‌کند.

منبع: ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *