سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

بازخوانی ۸ سال جنگ تحمیلی به روایت لاریجانی

پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 553184
مجموعا در جنگ تحمیلی ۷۹۶ هزار نفر از ملت ایران شهید یا جانباز و یا اسیر شده‌اند و حدود یک میلیون نفر از رزمندگان اسلام مجروح شدند که ۱۳۰ هزار نفر آن‌ها ناشی از سلاح‌های شیمیایی بوده است.
بازخوانی ۸ سال جنگ تحمیلی به روایت لاریجانی
به گزارش جهان نيوز، علی لاریجانی روز  یکشنبه 30 شهریور 93 در نطق پیش از دستور خود با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: این ایام یادآور شجاعت رزمندگان اسلام و ملت سربلند ایران است. یاد شهدای عظیم الشان دفاع مقدس را گرامی می داریم و بر ارواح مطهر آنها درود می فرستیم. آغاز هفته دفاع مقدس مصادف است با آغاز سال تحصیلی در کشور ما و به تعبیری سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها با مدرسه دفاع مقدس و کلاس عشق به میهن شروع می شود و امیدواریم اساتید محترم و معلمان گرانقدر و دانشجویان و دانش آموزان عزیز عشق به علم و تربیت را با تعشق مجاهدت در راه اسلام درآمیزند که کلید سرفراز زیستن در این صراط مستقیم است و از رهبر معظم انقلاب که سیاست‌های کلی علم و فن آوری را ابلاغ فرمودند تشکر می کنیم و قطعا این سیاست ها در قانون گذاری و برنامه ریزی این بخش مبنا قرار خواهد گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بازخوانی 8 سال جنگ تحمیلی، گفت: جنگی که رژیم بعثی عراق با حمایت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران تحمیل نمود از مهمترین جنگ های معاصر در خاورمیانه بود که در یک بستر بین المللی شکل گرفت؛ به طوری که پشتیبانی قدرتهای بزرگ و اکثر کشورهای عربی در طول جنگ همراه رژیم صدام بود و یکی از کم سابقه ترین رویدادها در عصر جهان دو قطبی در این جنگ بروز نمود و آن جبهه واحد دو قطب همسو با رژیم بعثی بود که با فراز و نشیب هایی در طول جنگ هشت ساله وجود داشت و اکثر کشورهای عربی نیز رژیم عراق را با کمک های وسیع مالی مورد حمایت قرار دادند.
علی لاریجانی در تکمیل سخنان خود گفت: بعد از ظهر دوشنبه 31 شهریور سال 1359 ارتش رژیم صدام حمله سراسری خود را به خاک ایران آغاز نمود و در دو ماه نخست جنگ بیش از 15 هزار کیلومترمربع از خاک ایران را اشغال کرد. این مقطع آزمون بزرگی برای ملت ایران بود. بزرگ اندیشی، عزت نفس و غیرت ملی ملتها در شرایط سخت قابل ارزیابی است. جوانان ایرانی، مردم و نیروهای مسلح ایران با مقاومتی بی نظیر بر شرایط سخت تفوق یافتند و دشمن را ناکام گذاشتند.
وی گفت:‌ با اینکه عراق حمله تهاجمی و غافلگیرانه خود را در همه ابعاد گسترش داد، یعنی علاوه بر نبردهای گسترده زمینی و بمباران‌های هوایی از موشک های زمین به زمین برای حمله به مردم غیرنظامی و نیز سلاح های شیمیایی استفاده کرد اما ملت ایران با نیروی ایمان و رهبری حکیمانه امام خمینی (قدس) و ابداع شیوه های نوین جنگ با اجرای حدود 100 عملیات بزرگ و متوسط تمام قوا و نیروهای ارتش متجاوز بعثی را از خاک ایران بیرون راند.
رئیس مجلس گفت: این جنگ خونین صدها هزار نفر از مردم شریف ایران را زخمی و مصدوم و هزاران خانه و کاشانه را ویران کرد. صدها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد آورد و یک دهه تحولات سیاسی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داد. اما همت بلند ملت ایران در حماسه دفاع مقدس،استقلال و عزتمند زیستن را در کشور تثبت نمود.
علی لاریجانی گفت: در 200 سال گذشته این جنگ تحمیلی، تنها جنگی بود که ایران توانست تمام سرزمین های خود را تنها با تکیه بر ملت و قوای مسلح خود در شرایط تحریم تسلیحاتی از دشمن بازپس گیرد و حیثیت ملی و اسلامی خود را حفظ کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یکی از نکات مهم در تاریخ دفاع مقدس نقش آمریکا در معرکه جنگ تحمیلی است. آمریکا که در دوران شاه از ایران به عنوان پایگاه اصلی کنترل منطقه بهره می‌گرفت به طوریکه ایران را مرکز اصلی پشتیبانی نیروهای آمریکایی مستقر بین T.T.Tیعنی توکیو، تهران و تلاویو قرار داده بود با حضور بیش از 40 هزار مستشار آمریکایی عملا مغز و قدرت فکری ارتش ایران را در اختیار داشت و تنها هیکل و اندام آن در اختیار رژیم شاهنشاهی بود. با هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1357 آمریکا فروش 16 فروند هواپیماهای RF4E، 7 فروند هواپیماهای آواکس، 160 فروند هواپیمای F16، 170 موشک فونیکس، 174 موشک تورپیدو، 60 موشک ضد سطحی هارپون، 66 موشک هارپون هوا به سطح و 83 موشک هارپون از نوع RGMبه ایران لغو کرد.
لاریجانی درتکمیل سخنان خود گفت:‌ برخی کشورهای هم‌پیمان آمریکا نیز نظیر این اقدامات را انجام دادند؛ به طور مثال آلمان قرارداد ساخت زیردریایی با ایران را لغو کرد. دولت انگلیس اجازه انتقال تانک های چیفتن خریداری شده از این کشور را به ایران نداد. ایتالیا را واگذاری بالگردهای بزرگ و نیروبر شینوک امتناع کرد. این درحالی بود که پول اکثر این تسلیحات را دریافت کرده بودند و فقط آمریکا 12 میلیارد دلار از این بابت به ایران بدهکار است که هنوز نپرداخته است.
وی همچنین گفت:‌ نوع دیگر اقدامات آمریکا کمک به جریان های تروریستی بود که بعد از گرفتن لانه جاسوسی اسناد آن منتشر شد در اکثر قائله های تجزیه طلبی یا تروریستی ابتدای انقلاب ردپای آمریکا و عراق را مشاهده می کنیم. حتی در طراحی کودتای نقاب موسوم به نوژه در 19 تیرماه سال 1359، یعنی تنها دو ماه قبل از شروع رسمی جنگ آمریکا و عراق نقشی جدی داشتند.
به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، نوع دیگری از اقدامات آمریکا که نشانه دشمنی آشکار آنها بود در 19 فروردین سال 1359 رخ داد که رابطه سیاسی خود را با ایران قطع نمود و تحریم ها علیه ایران را تشدید کرد.
لاریجانی تصریح کرد: آمریکا اموال ایران را بلوکه نمود، حساب‌های بانکی ایران را بست و ارتباط مستقیم بانکی با ایران را ممنوع کرد و از این تاریخ تحریم اقتصادی ایران به ویژه در حوزه مالی و مبادلات بانکی آغاز شد. البته امام (ره) پاسخ درخوری به این اقدام کارتر داد و در پیامی فرمود اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت به پاخواسته برای رهایی از چنگال چپاول گران بین المللی، با یک چپاول گرعالم خوار همیشه به ضرر مظلوم و به نفع چپاول گر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم، چون این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از اقدامات دیگر آمریکا اعزام معاون وزیر خارجه خود برای دیدار با صدام و تحریک او به جنگ با ایران بود که در این ملاقات که قبل از جنگ انجام گرفت به استناد گزارش مسئول اطلاعات ارتش عراق، آمریکا به صدام قول داد همکاری های مختلف من الجمله در زمینه اطلاعات به نیروهای مسلح عراق بنماید و این کار از طرق گوناگون من الجمله هواپیماهای آواکس انجام پذیرفت و در طول 8 سال جنگ ادامه داشت.
وی گفت: علاوه بر همه این‌ها با اشاره آمریکا، سلاح های مختلف توسط کشورهای غربی در اختیار صدام قرار گرفت ؛ به طوریکه فرانسوی ها به شکلی استثنایی هواپیماهای سوپراتاندارد را به عراق اجاره دادند، هواپیماهای میراژ در اختیار عراق قرار گرفت. برخی شرکت های آلمانی سلاح های شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند به طوریکه در جریان جنگ هواپیماهای عراقی 400 هزار پرواز جنگی علیه ایران داشتند و عراق 530 موشک به سمت شهرهای ایران شلیک نمود. اطلاعات نظامی را برای جنگ نفت کش ها در اختیار رژیم صدام قرار دادند،به طوریکه در دو سال اول جنگ نفت کش ها در دو روز یک کشتی مورد حمله قرار می گرفت و در یک سال و نیم آخر جنگ به طور متوسط هر روز یک نفت کش مورد اصابت واقع می شد.
لاریجانی گفت: ‌در دفاع مقدس 172 هزار نفر از فرزندان این ملت به شهادت رسیدند و 17 هزار نفر در اقدامات تروریستی شهید شدند، 23 هزار نفر در اقدامات تجزیه طلبانه به قائله های ابتدای انقلاب به شهادت رسیدند که 10 هزار نفر از شهدای جنگ مربوط به استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی بوده است. مجموعا در جنگ تحمیلی 796 هزار نفر از ملت ایران شهید یا جانباز و یا اسیر شده اند و حدود یک میلیون نفر از رزمندگان اسلام مجروح شدند که 130 هزار نفر آنها ناشی از سلاح های شیمیایی بوده است. براساس بررسی رسمی کارشناسان جمع خسارات وارده به ایران در جنگ تحمیلی معادل هزار میلیارد دلار برآورد شده است.
وی گفت: ملت ایران هزینه سنگینی برای استقلال و عزت خود داده است. آیا آمریکا امروز هم نباید این واقعیت را بفهمد؟ آیا این توقع زیادی است که در مقابل عظمت ملتی که در راه انقلاب خود حدود 200 هزار شهید داده است، آمریکا بعد از حدود سه دهه حداقل بفهمد که به چه جنایتی علیه ملت ایران دست زده است.
رئیس مجلس گفت: ما به پاکی خون شهدای خود ایمان داریم، ما به وعده الهی اطمینان داریم و همانطور که رژیم صدام با ذلت از بین رفت؛ اعتبار آمریکا در منطقه زائل خواهد شد. امر مضحک این است که با این کارنامه سیاه آمریکا امروز در راه مبارزه با تروریسم غش کرده است.
به گزارش خانه ملت، لاریجانی گفت: اصولا ساختار قدرت طلبی آمریکا با پدیده تروریسم گره خورده است .چه در افغانستان چه در عراق و سوریه به همین جهت به خوبی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (حفظ الله) پس از رفع نقاهت در بیمارستان فرمودند که در بیمارستان تفریحی داشتیم و آن عبارت بود از مبارزه با تروریسم توسط آمریکا و فرمودند ما اعتمادی به آمریکا نداریم و مشارکت در چنین امری نخواهیم داشت که موضعی بسیار دقیق و حکیمانه بود. شیطنت آمیزتر برخی اظهارات مسئولان آمریکا در مسئله هسته ای ایران است، اینکه در آستانه مذاکرات با حرفهای نسنجیده و کودکانه قصد انحراف در بحث هسته ای را دارند روحیه دیگر خوی استکباری آمریکا است که وقتی در مبارزه با ایران عاجز شدند و در مذاکرات هم نتوانستند تحمیلی ایجاد نمایند و ضمنا به قدرت التزام بخش و امنیت ساز ایران در منطقه وقوف یافتند که در اصلاح گفتار وزیر امور خارجه آمریکا در شورای امنیت تا حدی دیده شد به بایدها و نبایدهای غیرمنطقی در حد و اندازه فعالیت های هسته ای ایران روی آورده اند و خط و نشان کشیده اند.
وی گفت: اگر این اقدامات را به عنوان مانور روانی انجام می‌دهند باید این امر را فهم کرده باشند که ایران در مذاکرات هسته ای پایبند منطق است و علاقه ای به کرشمه های بی خاصیت آمریکا ندارد که اتلاف وقت است. اگر آنها واقعا معتقد به این خط و نشان کشیدن ها هستند چرا دنبال مذاکره می گردند؟ این چه مذاکره ای است که نتیجه آن از قبل با خط و نشان مشخص می شود و این تصور اشتباهی است اگر فکر می کنند با این گونه شلوغ کاری مذاکره ایران محدودیت اتمی را به دست خود به گردن می نهد؟ مذاکرات هسته ای صرفا پایه مقرارت بین المللی که برای همه کشورهای دنیا یکسان است ، مفهوم دارد نه با گردن کشی و گران فروشی.
رئیس مجلس گفت:‌ جالب این است که در حالی که خود اذعان می کند که به نفوذ و قدرت ایران در منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت نیاز دارد سخنان سبک در باید و نباید نتیجه مذاکرات بر زبان می رانند، این هم یک نوع کلاهبرداری مدرن است، البته ایرانیان صبورند و صحنه را می پایند و همت خود را مصروف بهبود اقتصاد درونی کشور می کنند که امروز پیشبرد اهداف انقلاب در گرو مجاهدت در پیشرفت و آبادانی و رفع فقر در کشور است و انشاءالله ملت ایران در این مقطع از مبارزات خود موفق خواهد شد.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *