جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

كردستان در نگاه سينماي ايران/ «چ» براي اين روز‌ها ساخته شده است

پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۳۳
کد مطلب: 553039
در روزهاي پاياني هفته دفاع مقدس و در حالي كه عراق اين روز‌ها درگير مسئله مهمي به نام تجزيه‌طلبي شده‌است...
كردستان در نگاه سينماي ايران/ «چ» براي اين روز‌ها ساخته شده است
گروه فرهنگ و هنر جهان نيوز، محمدصادق عابديني: در روزهاي پاياني هفته دفاع مقدس و در حالي كه عراق اين روز‌ها درگير مسئله مهمي به نام تجزيه‌طلبي شده‌است، جا دارد تلويزيون سراغ يكي از معدود آثار ارزشمند توليد‌شده درباره دفاع از يكپارچگي كشور پيش از آغاز جنگ تحميلي  برود. 
 
ابراهيم حاتمي‌كيا فيلم «چ» را بر اساس 48 ساعت حضور دكتر چمران در كردستان ساخت. اوايل سال 58، كردستان ايران به دليل فعاليت شديد گروهك‌هاي ضد انقلاب دچار التهاب بود و با حمايت دولت بعث عراق، ضد انقلاب مي‌خواست كردستان را از ايران جدا كند.

حضور دكتر چمران و پيام تاريخي امام خميني(ره) آزادسازي شهر پاوه، نقطه عطفي در تاريخ ايران بعد از انقلاب است؛ جايي كه مردم كردستان دوشادوش نيروهاي نظامي كشور، گروهك‌هاي مسلح ضد انقلاب را شكست دادند.

تنها اثر قابل‌تأمل سينماي ايران درباره مبارزه جمهوري اسلامي با بحث تجزيه‌طلبي و حمايت مردم كردستان از يكپارچگي كشور، فيلم «چ» است. ابراهيم حاتمي‌كيا در «چ» به خوبي تمايز ميان نيروهاي ضد انقلاب را كه در ظاهر براي دفاع از مردم كردستان و در باطن براي ضربه‌زدن به اتحاد ملي كشور و خدمت به دشمن دست به اسلحه برده بودند، به تصوير كشيده است.

دفاع مردم محلي پاوه در مقابل هجوم نيروهاي ضد انقلاب و حمايت از نيروهاي نظامي كشور در نبرد با نيروهاي تجزيه‌طلب، در اين فيلم به خوبي به نمايش گذاشته شده است.
 
«چ» نشان مي‌دهد كه اگر مقاومت و ايثار امثال شهيدان اصغر وصالي، مصطفي چمران و تيمسار فلاحي نبود، ممكن بود امروز سرنوشت كردستان ايران چيزي شبيه اتفاقات بالكان در دهه 90 ميلادي شود؛ اتفاقاتي كه گفته مي‌شود رژيم‌صهيونیستي و غرب به دنبال پياده‌سازي آن در كردستان عراق است.

موضوعاتي مانند اتفاقات ابتداي پيروزي انقلاب و التهاب‌هاي سياسي در مناطق كردنشين ايران، بسيار محدود و سربسته در توليدات هنري و به خصوص در سينما ديده شده‌اند. حتي پرداختن به جنگ در غرب كشور، در سينماي دفاع مقدس كمرنگ‌تر از پرداختن به عمليات‌هاي جنگي در جنوب و خطه خوزستان بوده‌است.

در سال‌هاي اخير به غير از فيلم «اشك سرما» كه نگاهي انساني به جنگ دارد، فيلم‌هاي «شورشيرين»، «ايستاده در غبار» و «چ» از فيلم‌هايي هستند كه به نحوي به مبحث تجزيه‌طلبي ضد انقلاب در غرب كشور پرداخته‌اند.
 
 اهميت دادن به چنين آثاري مي‌تواند براي نسل امروز جامعه كه كمتر از وقايع سال‌هاي ابتدايي استقرار جمهوري اسلامي با‌خبر است، به خنثي‌سازي برخي تبليغات دروغين درباره واقعيت‌هاي كردستان كمك كند.
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *