پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تشکیل شورای عالی ایمنی حمل‌ونقل

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 552984
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: براساس مستندات ارائه شده و همچنین بررسی‌های صورت گرفته توسط اعضا، گزارشی تهیه شد که بر این اساس هفته آینده به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد.
تشکیل شورای عالی ایمنی حمل‌ونقل
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اظهارداشت: ما این حادثه را در کارگروه ویژه این حادثه، از زوایا و ابعاد مختلف از جمله فنی و جاده‌ای بررسی کردیم. *ارائه گزارش واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی هفته آینده به هیأت رئیسه
وی افزود: براساس مستندات ارائه شده و همچنین بررسی‌های صورت گرفته توسط اعضای کمیسیون عمران، گزارشی تهیه شد که بر این اساس هفته آینده به هیأت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: پس از ارائه گزارش به هیأت رئیسه منتظر خواهیم بود تا زمانی برای بررسی این گزارش اختصاص دهد و ما موارد مختلف این گزارش را در آن جلسه مطرح کنیم و پس از آن برای ارائه و قرائت به صحن علنی مجلس آماده شود.
*آموزش‌وپرورش هرمزگان زمان بسیار بدی را برای بازگشت اتوبوس انتخاب کرده بود
رضایی کوچی ادامه داد: آنچه که در واژگونی اتوبوس و از دست دادن دانش‌آموزان هرمزگانی مهم است این است که متاسفانه آموزش و پرورش این استان زمان بسیار بدی را برای حرکت و بازگشت دانش‌آموزان انتخاب کرده بود.
وی همچنین یادآور شد: طبیعی است که بیشترین تصادفات به زمان شب باز می‌گردد لذا نباید چنین زمانی را انتخاب می‌کردند و زمان کافی برای حرکت داشتند همچنین اینها به سراغ راننده‌ای رفتند که به صورت پاره‌وقتی کار می‌کرده یعنی یک جوان سی و چندساله که طبیعی است تعدادی دختر جوان را به یک راننده 32 ساله کم تجربه‌ای که به صورت پاره‌وقت رانندگی می‌کند کار صحیحی نیست که متأسفانه چنین اشتباهی صورت گرفته است.
*راننده اتوبوس جوان 32 ساله‌ای بوده که به صورت پاره وقت رانندگی می‌کرده است
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیگر نتایج بررسی حادثه مذکور عنوان کرد: موضوع دیگری هم در بررسی‌های ما دریافتیم و آن اینکه جاده‌ای که حادثه در آن اتفاق افتاده است دوطرفه بوده و طبیعی است که نور ماشین مقابل می‌تواند چشم راننده را خسته کند و در آن جاده شلوغ راننده‌ای باید باشد که هم آن جاده را بشناسد و هم تجربه رانندگی در شب را داشته باشد که متاسفانه راننده این اتوبوس این شرایط لازم را نداشته است.
رضایی کوچی بر همین اساس اضافه کرد: اگر مسافران و سرنشینان کمربند ایمنی را هم می‌بستند طبیعی است که حتی این تعداد مصدومین و تلفات را کمتر داشتیم.
*سرنشینان کمربند ایمنی را نبسته بودند
«ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که پس از این بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که چگونه این شرکت‌های اتوبوس‌رانی را نظارت و کنترل کنیم، شرکت‌هایی که رانندگان سالمی (چه به لحاظ جسمی و روانی) داشته باشند برای نظارت دقیق‌تری در این زمینه در شرکت‌های حمل و نقلی صورت گیرد و رانندگان به لحاظ سلامت بیشتر کنترل شوند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ما از سال 92 شیبی در زمینه کاهش تصادفات داشتیم یعنی از 20 هزار تلفات به 16 هزار رسیدیم اما با شرایط موجود و روالی که در حال طی شدن است پیش‌بینی می‌کنیم از سال آینده این نمودار برعکس شود و به سمت بالا رفتن تعداد تلفات برویم که باید به لحاظ فرهنگی، آموزشی، بالا بردن کیفیت خودروها، انتخاب راننده، حضور و نظارت پلیس راه و ایمنی جاده‌ها توجه بیشتری صورت گیرد.
*پیش‌بینی می‌شود نمودار تصادفات در چند سال آینده بالاتر برود
رضایی کوچی با اشاره به اینکه عدم کارایی همه سیستم‌ها باعث شده که بیش از 16 هزار فوتی در تصادفات جاده‌ای داشته باشیم، گفت: 3 برابر این تعداد هم مجروح، مصدوم و از کار افتاده داریم که هزینه فوق‌العاده سنگینی را به کشور وارد می‌کند. جالب است که هیچ جنگی چنین هزینه سنگینی را به کشور متحمل نمی‌کند.
وی تاکید کرد که ما در کمیسیون عمران به شدت و به صورت جدی پیگیری این موضوع هستیم چرا که برای ما مهم است و از همه دستگاه‌ها خواستیم که با جدیت در این زمینه ورود پیدا کنند.
* شورای عالی ایمنی حمل و نقل تشکیل می‌شود
رضایی کوچی در رابطه با نواقص موجود در بحث جاده‌ای عنوان کرد: در بحث تصادفات هم باید گفت صرفاً وزارت راه نمی‌تواند پاسخگو باشد چرا که ما کمیته ایمنی راه‌ها را داریم و این به تنهایی جواب نمی‌دهد بنابراین به دنبال این هستیم که شورای عالی ایمنی حمل و نقل را تشکیل دهیم که فراتر از وزارت راه باشد البته لایحه‌ای در این زمینه در مجلس مطرح شد ولی متأسفانه دولت آن را ارجاع داد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آن لایحه ما سطح رئیس این شورا (شورای عالی ایمنی حمل و نقل) را معاون اول تعریف کرده بودیم که دستگاه‌های دیگر تبعیت کنند که احتمالاً به مذاق برخی‌ها خوش نیامده و این لایحه‌ را بازگرداندند.
* لایحه شورای عالی ایمنی حمل و نقل به مذاق برخی دولتی‌ها خوش نیامد
وی در خاتمه اظهار داشت: ما برای کنترل ایمنی و کاهش تصادفات به شورایی نیاز داریم که رأس و شأن آن معاون اول باشد تا بتواند هماهنگی بیشتری در این زمینه صورت دهد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *