جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
صفاری نطنزی مطرح کرد؛

همه‌پرسی اقلیم،بخشی ازطرح خاورمیانه بزرگ است

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 552980
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همه‌پرسی اقلیم بخشی از طرح «خاورمیانه بزرگ» است، تاکید کرد: در صورت چالش برانگیر شدن ماجرا، ملت کرد اولین قربانیان ماجرا خواهند بود.
همه‌پرسی اقلیم،بخشی ازطرح خاورمیانه بزرگ است
به گزارش جهان نيوز، مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به همه پرسی اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: کردها یک قوم اصیل در منطقه هستند و در طول تاریخ گذشته شان بعضا تحت فشار و تبعیض بوده اند.
وی افزود: در عراق صدام خیلی با اینها بدرفتاری کرد و در ترکیه هم سالهاست که آنها را به عنوان کرد نمی شناسند و از آنها به عنوان ترک های کوهستانی یاد می کنند.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس تصریح کرد: این فشارها قدری آنها را تحریک کرده است که به دنبال تقویت و استقلال خودشان بروند و برگزاری این رفراندوم هم خارج از این مشکلات نبوده است. اما اینکه این همه پرسی در شرایط فعلی و در وضعیتی که مشکل داعش در حال جمع شدن است، مطرح شده، تردیدهایی را درباره پشت پرده همه پرسی ایجاد کرده است.
صفاری نطنزی ادامه داد: از یک طرف با مشکلات منطقه روبرو هستیم و از طرف دیگر دخالت ها و شرارت های امریکا و صهیونیست ها در منطقه و پیگیری موضوع «خاورمیانه بزرگ» را شاهد هستیم که دنبال ایجاد انشقاق و چند پارگی کشورهای منطقه هستند.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی نباید اجازه دهیم که دیگران تحولات منطقه را مدیریت کنند؛ به گونه ای که منافع خود مردم در اینجا قربانی شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کاری که در حال حاضر انجام می شود، حتما می تواند منجر به قربانی کردن ملت کرد شود؛ شرایط به گونه ای نیست که اینها بتوانند با رفراندوم به استقلال برسند.
دست قدرت های خارجی پشت همه پرسی اقلیم مشهود است
صفاری نطنزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منطقه ملتهب است و کردها قطعا چالش جدی با این قضیه خواهند داشت؛ چراکه چهار برابر جمعیت ساکن اقلیم کردستان، کردهای ساکن ترکیه هستند و بنابراین همه پرسی اقلیم کردستان قطعا امنیت ترکیه و سوریه را هم تهدید خواهد کرد.
وی در  چنین شرایطی که هنوز زخم های داعش و جنگ های تحمیل شده از طرف امریکا در منطقه التیام پیدا نکرده است، شروع یک بازی این چنینی که قطعا پشت آن دست قدرت های خارجی مشهود است، پذیرفتنی نیست.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت رژیم صهیونیستی از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: این همه پرسی می تواند بخشی از طرح خاورمیانه بزرگ باشد که بر اساس آن، هم کشورهای بزرگ منطقه را تکه تکه و تجزیه کنند و قدرت آنها بکاهد و هم به امنیت رژیم صهیونیستی کمک کند.
رژیم صهیونیستی بدنبال بهره برداری از منابع نفتی و انرژی اقلیم کردستان است
صفاری نطنزی ادامه داد: رژیم صهیونیستی از موضوع همه پرسی و استقلال اقلیم کردستان و تجزیه کشورهای منطقه خیلی می تواند نفع ببرد که یکی از راه های آن بهره برداری از منابع نفتی و انرژی کردستان عراق است.
وی با بیان اینکه هیچ کشوری این همه پرسی را نمی پذیرد، خاطرنشان کرد: به هر حال اگر کردستان عراق بخواهد با رفراندوم خودش را به عنوان یک کشور مستقل اعلام کند، حداقل باید دو سوم اعضای سازمان ملل متحد آن را به رسمیت بشناسند، در حالی که این اتفاق نیفتاده و نمی افتد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سیاست آینده جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئولان اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: ما خصومت شخصی با کسی نداریم، ولی این سیاست آینده درستی را برای منطقه متصور نمی کند و حتی برای خود ملت کرد چالش برانگیز خواهد شد.
صفاری نطنزی تاکید کرد: اگر قرار باشد مسئله استقلال کردستان چالش برانگیز شود و مشکل ایجاد شود، قطعا ملت کرد اولین قربانیان این چالش خواهند بود.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *