پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱۴

شادی کردهای ایران از همه پرسی موضوعی اجتماعی نه سیاسی

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۸
کد مطلب: 552770
شاید این سؤال مطرح می‌شود که چرا برخی از شهرهای کردنشین کشورما برای این موضوع شادی کرده‌اند؟ پاسخ این است که این نوع رفتار، اجتماعی است و با رفتارهای سیاسی فرق دارد.
شادی کردهای ایران از همه پرسی موضوعی اجتماعی  نه سیاسی
گروه سیاسی جهان نيوز:برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق که سوم مهرماه برگزار شد، از موضوعاتی است که تحلیلگران معتقدند، سبب ایجاد تنش قومی و طایفه‌ای در منطقه و بر افروختن آتش جنگ در خاورمیانه خواهد شد.
 
 نمایندگان کُرد مجلس شورای اسلامی که پیش از این با صدور بیانیه‌ای برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق را محکوم کردند، در خصوص پیامد وعواقب همه پرسی با روزنامه صبح نو به گفت وگو پرداخته‌اند.

*حسینی کیا: بارزانی آلت دست سرویس‌های جاسوسی است

آقای سید جواد حسینی کیا، نماینده استان کرمانشاه  درخصوص استقلال کردستان عراق گفت: قصه کردستان عراق ریشه در تمایلات استکباری و تروریست‌ها برای اختلال افکنی میان امت‌ها دارد.

 نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استکبار همیشه تلاش می‌کند جایی را به عنوان محل اختلاف در مناطق مختلف قاره آسیا ایجاد کند؛ بین هند و پاکستان کشور بنگلادش، بین ایران و کشورهای عربی بر سر تنب کوچک و بزرگ و امروز نیز بین ترکیه و عراق و ایران و کردستان.

 این نماینده کرد مجلس اظهار داشت: رژیم صهیونیستی زمانی که یقین یافت طومار داعش به دست نیروهای مردمی عراق و جمهوری اسلامی پیچیده شده است، به دنبال غائله جدیدی بود که این غائله جدید به دنبال استقلال عراق است.

 وی با تاکید اینکه عراق تنها با حفظ تمامیت ارضی خود خواهد توانست به پیشرفت دست یابد، گفت: در زمان جنگ تحمیلی با وحدت ترک و عرب و لر و کرد، ملت ایران توانستند پیروز شوند؛ در جنگ با داعش نیز با وحدت همه اقوام در عراق، ملت عراق توانستند پیروز شوند.

 نماینده مردم استان کرمانشاه تاکید کرد: زمانی طول نخواهد کشید که دشمن از استقلال کردستان عبور می‌کند و بعد از تأمین منافع خود، بارزانی را کنار می‌گذارد.
حسینی کیا اظهار داشت: بارزانی امروز آلت دست سرویس‌های جاسوسی است.

فلاحت پیشه: شادی کردهای ایران از همه پرسی موضوعی اجتماعی است نه سیاسی

آقای حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب با اشاره به اینکه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تبعات اقتصادی برای آن به دنبال خواهد داشت، گفت: راهبردهای کنونی منطقه که در برابر همه پرسی اقلیم کردستان صورت گرفته، سیاسی است و حوزه نظامی در آن وجود ندارد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نباید به این موضوع قهر آمیز و نظامی نگاه کرد، افزود: من با این دیدگاهی که اکنون ترکیه در برابر  همه پرسی گرفته  موافق نیستم چرا که معتقدم امکان بازگشت به دیپلماسی را ضعیف می‌کند. راه دیپلماسی و مذاکره برای حل مساله بسته نشده و این بهترین راه است.  

این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: به کار بردن سطوح امنیتی و نظامی حتماً پل‌های ارتباطی را از بین می‌برد و بهترین راهکار، مذاکره و گفتمان دیپلماسی است.

فلاحت پیشه در پاسخ به اینکه با این اتفاق آیا شکاف‌های قومیتی در منطقه بیشتر خواهد شد یا خیر، گفت: شکاف‌های قومیتی، موضوعی پیچیده در منطقه است و نوع رابطه کردها در ایران، تاریخ و فرهنگ، موضوع خیلی متفاوتی با کردهای ترکیه است.

وی افزود: شاید این سؤال مطرح می‌شود که چرا برخی از شهرهای کردنشین کشورما برای این موضوع شادی کرده‌اند؟ پاسخ این است که این نوع رفتار، اجتماعی است و با رفتارهای سیاسی فرق دارد. در ایران چنین زمینه‌ای برای این امر وجود ندارد. کردهای ایران برای دفاع از مرز و بوم خود شهدای زیادی تقدیم کرده‌اند و برای حفظ مرزها، خون جوانان کردی ریخته شده است.

نقوی حسینی: همه پرسی شادی کوتاه مدت کردهاست

همچنین، برای ارزیابی پیامدهای برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان، مصاحبه‌ای داشتیم با آقای سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی. وی در خصوص پیامدهای همه پرسی و استقلال کردستان گفت: منفی‌ترین پیامد این همه پرسی می‌تواند برای خود کردها باشد؛ بالاخره کردهای سایر کشورها دچار مشکل خواهند شد که آیا همگرایی با کردستان داشته باشند یا در کشورهایی که هزاران سال در آن زندگی کردند، ادامه زندگی بدهند.

وی با اشاره به اینکه مناسبات منطقه اقلیم یکی دیگر از پیامدهای همه پرسی است، افزود: منطقه اقلیم از سایر کشورها هم تحت فشار قرار می‌گیرد چرا که اقدام آنها چالشی را منجر شده است که منازعات قومی را گسترش می‌دهد و این به ضرر کردها خواهد شد. شاید در کوتاه مدت، احساس شادی و موقت داشته باشند ولی از واقعیت‌های فردا که چه اتفاقی برای آنها در پیش است، بی خبرند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، تصریح کرد: زمانی که یک فرزند متولد می‌شود، همه از وجودش احساس خوشحالی می‌کنند و کیک و شیرینی است که برای آن می‌دهند اما از فردای آن و امکاناتی که برای بزرگ کردن آن نیاز است هم باید با خبر بود. به نظر من افزایش منازعات قومی و تزلزل تمامیت ارضی کشورها را در این باره نمی‌توان نادیده‌گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: بسیاری از کشورهای اروپایی هم از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق ابراز ناخرسندی کردند چرا که آنها هم دارای این گونه قومیت‌ها هستند و می‌تواند منازعات شدیدی در کشورهای آنها از سوی قومیت‌های خودشان رخ دهد. جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی اگر این امر را مدیریت نکنند، شاهد پیامدهای ناگوار آن خواهند بود. از این روست که هیچ کشوری از این همه پرسی حمایت نکرده است.

نقوی حسینی در پاسخ به این سؤال که چرا رژیم صهیونیستی از همه پرسی اقلیم حمایت کرده است، گفت: رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات را مطرح کرده است و اعتقادی به عراق بزرگ و یکپارچه ندارد و به دنبال تجزیه آن است تا بتواند به راحتی از اراضی آن عبور کند. صهیونیست‌ها خوشحالند که عراق بزرگ را ببلعند اما نمی‌توانند. از این روست که به بلعیدن کردستان فکر می‌کنند تا با تقسیم عراق، راحت‌تر آن را ببلعند؛ نه حمایت از مردم و یا اقوام کردستان. صهیونیست‌ها اگر حامی اقلیم کردستان هستند، علم و تکنولوژی به آنها هدیه بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


افشین
Iran, Islamic Republic of
کاشکی می شد یک مقاله نوشت و توجیه کرد که چرا نباید از خوشحالی مردمی که سالها در جهت استقلال خود مبارزه کرده اند خوشحال شدم نباید آنرا تایید کرد چرا رسیدن به استقلال و آزادی برای بقیه بد است برای ما خوب است واقعا این پارادوکس ذهن بسیاری را آزار میدهد . موقعی که ما انقلاب کردیم و سرمست خوشحال از این انقلاب بودیم چرا بسیار ی از کشورها ناخرسند بودند از این خوشحالی ما .لطفا مقاله بنویسید و شرح ماجرا بدهید تا سوالات بسیار زیاد که ذهن بسیاری از جوانان ما را اشغال کرده است را روشن نمایید
امید
Iran, Islamic Republic of
سلام، آقا افشین ماجرا از آنجایی شروع می شود که برای ملت ها مرز تعیین شد. بعد از آن این مرزها نیز مطلوب زیاده خواهان نبود چون وقتی کوچک تر می شدند در دسترس تر هستند و بله قربان گویان بهتر، پس چه لزومی داشت که بزرگ باشند و مستقل، کوچک باشند ولی وابسته.
این ماجرا را برای ملت افغان و پاکستان و هند و بحرین و ایران و عراق دوست دارند و با وجود من و شما بهتر هم اجرا می کنند.
افشین
Iran, Islamic Republic of
آقای حسین اتفاقا بزنگاه تاریخی خوبی است حال که اعراب در فکر و توسعه ایالات متحده عربی هستند اروپا اروپای واحد شده است و در فکر توسعه خود است چرا ما دست بکار نشویم کشورهای فارس زبان در اطراف خود بسیار داریم ما هم فکر خود را بسط دهیم و ایالات متحده مثلا پارسی تشکیل دهیم تا هم قدرت بیشتری داشته باشیم هم بتوانیم امور اقتصادی خود را به جلو تر ببریم
محمد
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی ایران، به دنبال تکرار اشتباهات دیگران و تجاوز و اشغال نیست. ما، انقلاب نکردیم که به اسم منافع ملی، منافع دیگران را پایمال کنیم و فقط ادعای اسلام کنیم.
لذا، پیشنهاد سوء استفاده از وضعیت بلبشوی منطقه و ایجاد ایالات پارسی! به اسم دفاع از منافع ملی، همان گرگ صفتی آمریکا و اذنابش است که باعث بی آبرویی جمهوری اسلامی ایران، و عذاب الهی، خواهد شد.
این قبیل پیشنهادات، نشانه ای از یک طرز تفکر خطرناک منفعت طلبانه مادی و غیر الهی است.
والسلام
Iran, Islamic Republic of
راه حلش عدم تبعیض بین اقلیت هاست . مخصوصا توهین های نژادی که صبح تا شب در فضای مجازی میشه
حسین
Netherlands
اگر حرف شما صحییح است ، چرا کبک در کانادا و بارسلونا در اسپانیا و براباند در بلژیک نمی توانند مستقل شوند؟ چرا اروپا = اروپای متحد و آمریکا=ایالات متحده؟ غزیزم سیاست کامل دشمن نه تنها اتحاد خودشان است بلکه تجزیه شما هم هستم.
افشین
Iran, Islamic Republic of
ما نباید خود را در معرض طوفان تجزیه قرار بدهیم باید از استانهای مرز نیشینمان حمایت و پشتیبانی بیشتری داشته باشیم و در طرح های توسعه رفاه اجتماعی کشور نگاه عمیق تری داشته باشیم آنها را در بازی قدرت داخل کنیم که تحریکات بیرونی اثری بر آنها نداشته باشد وقتی هموطن کرد من بداند میتواند رییس کشور اسلامی شود میتواند در سایه ایران و ایرانی پیشرفت و منزلت. داشته باشد حتی بخود فکر جدایی هم نمی دهد بلکه باعث میشود که آن طرف مرزیها تمایل داشته باشند جذب ما شوند در هر صورت دولت مرکزی باید ابن اتحاد را با اجرایی صحیح قانون جاری سازد و اتحاد کشور حفظ شود چه در مرزهای زمینی و چه دریایی
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
حفظ حقوق اقلیت ها، ضروریست و جزء اصول قانون اساسی. اما حقوق هر گروه، با گروه دیگر یکسان نیست. بر اساس مصالح اسلامی، رییس جمهوری اسلامی ایران، بابد مسلمان و شیعه باشد. اعتقاد به مذهبی رسمی کشور و اهداف عالیه نظام، جزء حقوق حکومت اسلامی است. لذا، هر اقلیتی که به این حق، اعتقاد ندارد، حقی بر ریاست ندارد و لذا، ریاست جمهوری، حق نیست. شرایطی است که باید کسب شود.
حقوق یکسان همه ایرانیان، عبارتست از حق زندگی، کار، ازدواج، و سایر حقوق انسانی که نیاز به کسب شرایط ندارند، نه پست های حساسی که برای تحقق اهداف خاصی، به وجود آمده اند.
بنابراین شما، حقوق اولیه زندگی را با شرایط احراز پست ها، یکسان گرفته و هر دو را، حقوق نامیده اید و در نتیجه، عدم دادن پست های خاص به افراد غیر معتقد به آن پست را، خلاف حقوق! مغلطه شما برادر گرامی‌، در اینجاست که بیان کردم.
والسلام
Singapore
جناب افشین دیدیم تو عراق اینهمه دولت مرکزی به کردها قدرت داد نتیجه اش چی شد الان داره چوب همون قدرو دادنش و میخوره
Iran, Islamic Republic of
برعکس مردم کبک رای به ماندن در کانادا گرفتند همینطور اسکاتلند
Iran, Islamic Republic of
افاضات مسخره ای بود..مگه خلق عرب چی میگن؟ بلوچ ها و کردها و ترکمن ها و اذری ها و بقیه اقلیت های قومی هم مستقل شن ..اون وقت تو میمونی و تهران ! تازه مگه همه حق دارند دولت مستقل داشته باشند؟ مگه دولتی داشتند که ازشون گرفته شده باشه؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب افشین
اگر میدانید و خودتان را به ندانستن میزنید که هیچ. پذیرشی از شما نمیخواهم.
اما اگر واقعا به دنبال حقیقتید، جواب کوتاه و کافی میدهم.
کوچک شدن مرزها یعنی تضعیف کشور. اگر ایران، عراق، سودان، مصر، و...، به چند کشور تبدیل شوند، در برابر کشورهایی چون آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، کانادا، آلمان، و...، به راحتی آسیب پذیر میشوند، چرا که نیروی نظامیشان، تعداد مردمشان، مقدار منابع طبیعی شان، وسعت سرزمینشان، تعداد نخبگانشان، و سایر منابعشان، نصف یا کوچکتر میشود.
پسراه حل مشکلات یک گروه، جدایی طلبی نیست. چه شهرها و استان های خودمان که به جای حل مشکل، تبدیل به استان شده و سپس، دو استان میشوند، چه کشورهای دیگر.
بنابراین، مخالفت ایران و سایر کشورها با این جدایی طلبی ها، به خاطر حق است که موظفیم از آن، دفاع کنیم.
اما اینکه ما انقلاب کردیم و دیگران مخالفت کردند! این مشابه همه پرسی جداییه؟! ما، استقلال مرزی پیدا نکردیم که حق حکومت مرکزی را بخوریم و قدرت او را، بشکنیم. ما استقلال فکری و فرهنگی پیدا کردیم و حکومت مرکزی که در اختیار پادوهای آمریکا بود را، به خودمان بازگرداندیم. ما یک وجب هم، از خاک کسی را غصب نکردیم که دلیلی برای مخالفت بر حق با ما باشد.
پس، همه چیز بستگی دارد به حق. چه موافقت ها، چه مخالفت ها. اما قطعا، جدایی کشورهای اسلامی و مقاوم، باعث ضعیف شدن آتی همه تکه های جداشده خواهد شد و این، به نفع کیست؟ رژیم صهیونیستی و آمریکا.
بدانید اگر کردهای عراق، جدا شوند که ان شاء الله، این اتفاق نخواهد افتاد، رنگ استقلال را نخواهند دید و به نوکرهایی در حد میانمار، تبدیل خواهند شد. تا جایی که با چکمه، روی سر همدیگر خواهند پرید.
یا حق
Iran, Islamic Republic of
ممنون از جوابتون. خیلی دقیق و منطقی بود
Iran, Islamic Republic of
چراکالفرنیا نمی تواند تو مهد دمکراسی امریکا مستقل شود!!؟؟؟؟؟؟چرا جنگ های داخلی امریکا انجام شد چون که جنوبی ها علیه بهره برداری ظالمانه شمالی ها ی امریکا خسته شدند وطغیان کردند ولی متاسفانه شکست خوردند...