جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۲۱
هتک حرمت به گردشگران ایرانی همچنان ادامه دارد

تکرار یک اتفاق تلخ در فرودگاه تفلیس/ بی حجاب کردن زن ایرانی و بازرسی بدنی

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۷
کد مطلب: 552741
در این گیت بازرسی (در سمت چپ) دو اتاقک کوچک وجود داشت که باید زنان محجبه را به آنجا می‌بردند و به صورت خصوصی بازرسی بدنی می‌کردند اما پلیس فرودگاه گرجستان فقط تعداد انگشت‌شماری از بانوان ایرانی را که مسن بودند و حجاب چادر داشتند به آن اتاق‌ها می‌بردند و خانم‌هایی را که حجاب روسری و مانتو داشتند در مقابل چشم همه، به زور روسری‌ و مانتوی آن‌ها را در می‌آوردند و زن مسلمان محجبه‌ ایرانی را در مقابل چشم همه بی‌حجاب می‌کردند و مورد بازرسی بدنی قرار می‌دادند.
تکرار یک اتفاق تلخ در فرودگاه تفلیس/ بی حجاب کردن زن ایرانی و بازرسی بدنی
گروه سیاسی جهان نيوز، میلاد نور: اوایل سال جاری اتفاقی در فرودگاه تفلیس برای مسافران ایرانی رخ داد که باعث واکنش‌های فراوانی در عالی‌ترین سطوح دو کشور شد. ماجرایی که با عنوان هتک حرمت زنان ایرانی در فرودگاه تفلیس رسانه‌ای شد. این اتفاق که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و چون بیم آن می‌رفت که رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد و در روند انتخابات تاثیرگذار باشد با تکذیب گسترده از طرف مقامات وزارت امور خارجه روبه‌رو شد و بعد در کوران رقابت‌های انتخاباتی به دست فراموشی سپرده شد؛ اما طبق گزارش‌های رسیده، این اتفاق تلخ بار دیگر در فرودگاه تفلیس برای بانوان مسلمان ایرانی مساله‌ساز شده است.
 
سایت میزان، به نقل از سیتنا در این رابطه نوشت: شاهدان عینی که از گرجستان به ایران بازگشتند اشاره کرده‌اند که هنگام خروج از فرودگاه تفلیس از زنان خواسته می‌شود شال و مانتو بلند دکمه‌دار را که برای مقامات محلی گرجی در فرودگاه این کشور حکم بارانی و شال گردن دارد درآورده و روی دستگاه ایکس‌ری قرار دهند.

این درخواست در حالی که زنان محجبه از قبل آمادگی و اطلاع لازم در رابطه با قوانین این کشور را در فرودگاه ندارند، قطعاً با شرایط نامناسبی رو به رو خواهند شد.

چند روز بعد از این حواشی، نخست وزیر گرجستان همراه هیاتی به ایران سفر کرد تا مشخص شود موضوع فرودگاه تفلیس قرار نیست تاثیری در روابط دو کشور بگذارد. چرا که اگر بنا بود این رابطه با حواشی به وجود آمده در فرودگاه تفلیس به هم بخورد نخست وزیر گرجستان به فاصله چند روز از سفر ظریف به ایران نمی‌آمد.

اما پس از همه‌ این کش و قوس‌ها و تائید و تکذیب‌های مختلف، گزارش‌ها و روایت‌های شاهدان عینی بیانگر تکرار این حادثه تلخ در فرودگاه تفلیس برای زنان مسلمان ایرانی است.

یک شاهد عینی که به تازگی از سفر تفلیس به ایران بازگشته، از تکرار این اتفاق تلخ خبر داده و ماجرا را اینگونه شرح می‌دهد:

برای روزهای پایانی تعطیلات تابستان به تفلیس پایتخت گرجستان سفر کردیم. در طول اقامت در گرجستان، همه‌چیز خوب بود و گرجی‌ها مردمانی آرام بودند و رفتار مناسبی داشتند؛ اما هنگام برگشت، در فرودگاه تفلیس اتفاقی افتاد که این سفر را در کام‌ ما تلخ کرد.

روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۶ باید با پرواز ساعت ۲۰ تفلیس به تهران هواپیمایی زاگرس برمی‌گشتیم که بعد از مراجعه به فرودگاه و تحویل بار و دریافت کارت پرواز هنگام عبور از آخرین گیت بازرسی پلیس فرودگاه تفلیس، شاهد رفتار بسیار زشت پلیس گرجستان با زنان ایرانی بودیم.

در این گیت بازرسی (در سمت چپ) دو اتاقک کوچک وجود داشت که باید زنان محجبه را به آنجا می‌بردند و به صورت خصوصی بازرسی بدنی می‌کردند اما پلیس فرودگاه گرجستان فقط تعداد انگشت‌شماری از بانوان ایرانی را  که مسن بودند و حجاب چادر داشتند به آن اتاق‌ها می‌بردند و خانم‌هایی را  که حجاب روسری و مانتو داشتند در مقابل چشم همه، به زور روسری‌ و مانتوی آن‌ها را در می‌آوردند و زن مسلمان محجبه‌ ایرانی را در مقابل چشم همه بی‌حجاب می‌کردند و مورد بازرسی بدنی قرار می‌دادند.

من پس از مشاهده‌ این رفتار قصد اعتراض داشتم که یک افسر پلیس من را از آن محل دور کرد. این رفتار پلیس فرودگاه گرجستان مورد اعتراض چند بانوی محجبه قرار گرفت اما پلیس فرودگاه اهمیتی به این مساله نشان نمی‌داد.

جالب است که در حین این اتفاق، دو نفر که به نظر می‌رسید از اعضای کادر سفارت ایران در گرجستان بودند نیز برای بدرقه‌ یکی از مقامات آنجا حضور داشتند اما هیچ واکنشی نسبت به این اتفاق تلخ و هتک حرمت زنان مسلمان ایرانی نداشتند.

سؤال من از مسوولان وزارت امور خارجه و سفارت ایران درگرجستان این است که اگر وظیفه شما رسیدگی به این حداقل حقوق بانوان ایرانی نیست، پس وظیفه شما چیست؟ چه کسی باید حافظ منافع اتباع ایران در کشور بیگانه باشد؟ اگر این اتفاق تلخ برای یکی از بستگان خودتان هم می‌افتاد، به همین سادگی از کنار آن می‌گذشتید؟ این اتفاق تلخ که چند ماه پیش هم در فرودگاه تفلیس رخ داد و حتی رسانه‌ای شد، چرا باید بار دیگر اتفاق بیافتد؟

آیا سفیر ایران، رایزن فرهنگی و دیگر اعضای سفارت ایران در گرجستان به جز دریافت حق مأموریت وظیفه دیگری ندارند؟ بار گذشته که این اتفاق افتاد، در هیاهوی جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراموش و حتی تکذیب شد اما آقایان حالا چه جوابی برای تکرار این اتفاق دارند؟
 
مرجع : صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابوذر
Iran, Islamic Republic of
بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی همینه. عجب عزتی.
از طلاگشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس نما
علی
Iran, Islamic Republic of
از شما که خودتان را رسانه ارزشی می دونین بعیده !زمانی که این اتفاق در بحبوحه انتخابات روی داد . ظریف گرجستان بود و به مقامات گرجستان تذکر داد ! از خدا بترسین
Iran, Islamic Republic of
مسلئه اول انکه خودم دوست ندارم خانواده ام بدون حجاب بیرون بیایند. مسئله دوم نیمه خالی لیوان، ما خودمان در ایران زنان خارجی رو با زور با حجاب میکنیم حال این زور کجا وبی حجابی زورکی در خارج کجا؟ چرا از این زاویه نیم نگاهی به بازخورد ورود خارجیان و حجاب اجباری آنها نمی اندازیم.شاید آنها هم میخواهند تلافی کنند
Iran, Islamic Republic of
میدانید توافق ژنو یعنی چه؟ نمیدانید چون اگر میدانستید دیگر گرجستان نمیرفتین...
استاد دانشگاه از سمنان
Iran, Islamic Republic of
سلام جهان نیوز عزیز
دوستی از دانشگاه مازندران همین مساله را برایمان تعریف کرد و گفت که ماموران وقتی با ممانعت ایشان از کشف حجاب همسرشان مواجه شدند، از موضوع صرف نظر کرده و مساله را ختم کردند.
جان کلام این که اگر برادران مسوول حاضر در آن جا به مساله وارد می شدند (و بشوند) مشکل حل می شود.
Iran, Islamic Republic of
ملتی سیب زمینی انتخاب می کنه نباید توقع چیز دیگه داشته باشه.
برید خدارو شکر کنید نتونستن جلو مدافعای حرمو بگیرن و الا الان داعش تو تهران گیت بازرسی زنان گذاشته بود
Iran, Islamic Republic of
کدوم سیب زمینی .....
طرفدارهای رنگ بنفش تحویل بگیرند
با حجاب زورکی
Iran, Islamic Republic of
هر کشور قوانین خودش را داره ، در ایران همه زنها مجبورند حجاب داشته باشند و حتی زنان خارجی که وارد ایران می شوند باید حجاب داشته باشند کشورهای دیگر هم باید به قوانینشون پایبند بود اگر نمی خواهید حجاب از سرتون بیرون بیاد ، به این کشورها نروید .
محمد
Iran, Islamic Republic of
شما دوست عزیز !!
مثل اینکه اصلا متوجه موضوع نشده اید . و انگار درک صحیحی و آشنایی به قوانین نداشته و دو موضوع مختلف را خلط مبحث کرده اید.
دوست عزیز !! در اینجا بحث بازرسی است که طبق قوانین و مقررات در فرودگاه گرجستان انجام آنرا میدهند . اما این دلیل نمی شود که ازادی فردی و و حقوقی مسافر پایمال گردد. بحث احترام به قوانین کشورها حرف درستی است و باید به قوانین هر کشوری احترام گذاشت و آن را اجرا کرد.
اما بحث اساسی این است که کشف حجاب زنان محجبه در بازرسی و در
برابر دیدگان مردم حجاب زنان را به زور بردارند و به صرف بازرسی این خلاف قانون بین الملل و حقوق اشخاص و زنان است و این تخلف کشور گرجستان جزو قوانین محسوب نمی شود .
در پست بازرسی می توانند باجه های مخصوص بازرسی جهت این گونه بازرسی ها و کارها ایجاد کنند تا حقوق مسافر و گردشگر از این بابت حفظ گردد.
یعنی منطقت منو هلاک کرده!!!!
گل پسر (یا گل دختر) ایران هم نمیاد به خارجی ها بگه برقع و روبنده بپوشید میگه حداقلیات رو رعایت کن !
یعنی اونها نمیتونن از مامورای زن رو خود لباس برای بازرسی استفاده کنن یا مثلا یک فضای دور از چشم عموم زن ایرانی رو بدون حجاب بگردن؟!!!
حالا فقطم زن ایرانی نیست که زن های عرب و مسلمانم کم نداریم
برو برو استاد همه چی دون!!!!
حسین
Netherlands
تنها با نتیجه نظر شما موافقم. ایران بقدر کافی بزرگ است.
کارگرزاده
Iran, Islamic Republic of
واقعا از انفعال این دولت ضعیف و تیم دپلماتیک وزارت خارجه متنفرم
Iran, Islamic Republic of
آدم یاد دولتهای زمان قجر میفته!
Iran, Islamic Republic of
دولت اگر دولت بود، گرجستان را سر جایش مینشاند.
این کار، اصلا سخت نیست. نمیخواهند. چون ناموس خودشان هم برایشان مهم نیست.
اگر کسی ذره ای به ناموسش، علاقه و توجه داشته باشد، هر جای بی ناموسی اتفاق بیفته، خونش به جوش میاد.
Iran, Islamic Republic of
دولت اگر دولت بود، گرجستان را سر جایش مینشاند.
این کار، اصلا سخت نیست. نمیخواهند. چون ناموس خودشان هم برایشان مهم نیست.
اگر کسی ذره ای به ناموسش، علاقه و توجه داشته باشد، هر جای بی ناموسی اتفاق بیفته، خونش به جوش میاد.
امین
Georgia
سلام
این اتفاق امروز هم تکرار شد و با اعتراض همه هم مواجه شد ولی از روند این توهین چیزی کم نشد. واقعا متاسفم که وزارت خارجه ضعیف ما قدرت حمایت از ایرانی ها را نداره
زن ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام باید مثل همون دوتا خواهرا مقابله میکردند
و اجازه نمیدادند اینا خیلی راحت کنار اومدند هر کی میاد تو کشور ما از نظر حجاب اینقدر راحت .بازم میگم خودشون باید دفاع میکردند
Germany
...
Iran, Islamic Republic of
بقدري براي بيگانگان كوتاه اومدن ما مردها هم بريم خارج تو فرودگاه لازمه جوانب احتيا طو رعايت كنيم!!!!!!!!
محمد غیاثی
Iran, Islamic Republic of
یکی از افتخارات ما حفظ فرهنگ و آداب سنن ما است که متاسفانه مسئولین دیپلماسی کشور ما آن را در درجه دوم میدانندیعنی عزت و افتخار ما به پیروی از مولای متقیان امام علی است .
من ایرانیم اسوه ام حیدر است همانکس که در شهر علم او در است . همان کس که فاتح خیبر است همان کس که ضربت شمشیر او در روز خندق برتر است از عبادت جن و انس ا ز دستگاه دیپلماسی میخواهیم که با درایت عمل نمایند.
Iran, Islamic Republic of
حالا دیگر هر بی ارزشی برای ایرانی و زن ایرانی عرض اندام می کند ما با بالاترین مناببع و ثروتها مرغ همسایه های گدا برایمان غاز شده است چه لزومی دارد به کشور گدای گرچستان سفر کنید