پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۲۳
وقتی زیباکلام مدافع تجزیه طلبی می شود

چرا برخی در ایران از استقلال کردستان دفاع می کنند؟

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 552654
بسیار ساده لوحانه است که اگر نخبگان یا کسانی که خود را روشنفکر می نامند، تحولات کشورهای اطراف ایران را تنها محدود به آن منطقه بدانند، تحولاتی که بسیار گسترده هستند و لاجرم تاثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای دارند.
چرا برخی در ایران از استقلال کردستان دفاع می کنند؟
به گزارش سرویس بین الملل-جهان نيوز؛ همزمان با همه پرسی منطقه خودمختار کردستان عراق و لجاجت مصطفی بارزانی در اجرای آن؛ برخی از فعالین سیاسی کشور با ارائه دیدگاه ها و تحلیل هایی باعث تعجب ناظران منطقه ای و سیاسی شدند. در این میان فعالین سیاسی اصلاح طلب، پیشروتر از همه دست به چنین اظهارات خطرناک و شاذی زده اند که در رسانه های معاند جمهوری اسلامی و محلی کرد انعکاس بسیاری داشته است.

زیباکلام در مصاحبه ای با یکی از سایت های ضد انقلاب درباره همه پرسی و استقلال کردها گفته است:" . معتقدم علی رغم اعتراضاتی که ترکیه، عراق و ایران خواهند کرد در نهایت مجبور می‌شوند به دلیل ملاحظات ژئوپلتیک یک رابطه حداقلی داشته باشند. اما نکته آخر این که هیچکس جز کردها حق دخالت در سرنوشت مردم کردستان عراق را ندارند. نه ایران نه ترکیه و نه حتی عراق." در آن سوی دیگر رمضانزاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از محکومان فتنه 88 نیز در توئیتی، استقلال کردها را برای کشور خطرناک ندانسته است:" حمایت کردهای ایران از رفراندم کردستان عراق طبیعی است و هیچ ضرری برای منافع ملی ندارد، کردها همیشه مرزدار ایران و در راه تمامیت ارضی آن می جنگند."

همچنین در شبکه های اجتماعی، جدای از عناصری مشکوک و حامی تجزیه استان هایی از کشور، فعالین رسانه ای و برخی از کسانی که آنسوی مرزها به عنوان کارشناس مسائل سیاسی و منطقه ای در رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی حضور می یابند نیز بحث هایی مانند حق انتخاب سرنوشت و لزوم حمایت از ایجاد کشور کردستان را ساماندهی کرده اند. در همین چارچوب، هیجانات محدود و اندک، برخی از شهرهای کردنشین ایران با عناوینی مانند جشن و شادمانی گسترده کردهای ایران از همه پرسی کردستان عراق منعکس می شود.

دسته بندی این حرکت ها و اقدامات می تواند از چند جنبه صورت گیرد. از یکسو کسانی که خود را مدافع حقوق بشر می دانند ولی به صورت گزینشی دست به حمایت از تحولات می زنند.

برای نمونه، زیباکلام حمایت از حقوق کردها و حتی یهودیان را در دستورکار خود قرار داده ولی مسلمانان میانمار هیچ جایگاهی در جهانبینی این فرد ندارند و یا بسیار حاشیه ای و تنها برای خالی نبودن عریضه! در سوی دیگر عناصر مشکوک و تجزیه طلب قرار دارند که ازهر فرصتی برای تخطئه این تحولات برای مخالفت با نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور بهره برداری می کنند.

با این حال برکسی پوشیده نیست که تحرکات کردستان عراق برای استقلال به عنوان بخشی از طرح خاورمیانه بزرگ است که بالکانیزه کردن منطقه را مورد هدف قرار داده است. طرحی که مورد حمایت نئوکان ها و لابی های قدرتمند صهیونیسم است تا با تجزیه کشورهای منطقه خاورمیانه به هر وسیله ای حتی به کمک نئوتروریست های داعشی، مناطق ذره ای و پیرامونی ضعیفی حول کشور اسرائیل شکل بگیرد و امنیت این رژیم غاصب بیش از پیش تضمین شده باشد. نفوذ در کشورهای کوچک و ضعیف و استفاده از منابع مادی آنها بسیار ساده تر از سوی غرب و اسرائیل دنبال می شود تا وجود کشورهای بزرگ و قدرتمند با منابع سرشار و متمرکز.

همچنین در برهه های از زمان تاریخی به اثبات رسیده زمانیکه حکومت مرکزی در ایران روبه تضعیف نهاده است، عناصر تجزیه طلب با کمک کشورهای خارجی، تحریکات جدایی طلبانه خود را با جدیت بیشتری پیگیری کرده و حتی با ارتش یا سپاه وارد درگیری شده اند. فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری جعفر پیشه وری و تشکیل جمهوری مهاباد به رهبری قاضی محمد، از جمله اقداماتی بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم و با کمک شوروی شکل گرفت. همچنین در اوایل انقلاب اسلامی نیز غائله کردستان از سنندج تا پاوه به گمان ضعف حکومت تازه کار انقلابی از سوی عناصر و احزاب تجزیه طلب کرد پیگیری شد. حزب دموکرات کردستان که سال 1323 و در زمان اشغال ایران توسط متفقین و با پشتیبانی شوروی اعلام موجودیت کرده بود، پس از خروج اشغالگران از هم پاشید. این حزب پس از سه دهه سکوت در 24بهمن1357 که تنها دو روز از پیروزی انقلاب گذشته بود، به پشتوانه حمایت بیگانگان و بخصوص آمریکا ادعای خود مختاری و جدایی‌طلبی کرد.  این سوابق تاریخی نشان می دهد، خوشبینی تام داشتن به حوادث جدایی طلبی در کشورهای همسایه، یا از روی ساده انگاری یا براساس مزدوری و خیانت به ملت و کشور است.

هرچند تمامی اقوام و مذاهب ایرانی در قرن های گذشته، پاسدار خاک و ناموس کشور بوده اند و خود را زیر پرچم ایران تعریف می کنند ولی نباید از طرح های خائنانه دشمنان و رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای غافل بود. تحریک، شانتاژ و به کارگیری عناصر و گروه های تجزیه طلب براساس طرح هایی چون خاورمیانه بزرگ همواره در حال پیگیری هستند و در پازل خاورمیانه هر قطعه ای با قطعه ای دیگر در ارتباط مستقیم قرار می گیرد.

امثال کسانی چون صادق زیباکلام نیز همیشه برای متفاوت بودن، حتی به بهای به خطر انداختن منافع ملی کشور، مدافع و حامی اقداماتی در کشور و منطقه می شوند که هیچ نشانی از تدبیر و آینده نگری در آن دیده نمی شود و برای دیده و شنیده شدن برخلاف جریان آب حرکت می کنند.
 
https://jahannews.com/vdcenw8nejh8npi.b9bj.html
jahannews.com/vdcenw8nejh8npi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زیباکلام رو هم بخای جدی نگیری ی حرفهایی میزنه ک مورد سواستفاده بقیه قرار میگیره. میگن ی دیونه سنگ میندازه تو چاه ک هزارتاه عاقل نمی تونن در بیارن
Iran, Islamic Republic of
این سئوال پیش میاد که چرا تا داعش درحال تارومارشدن و نابودیه قضیه استقلال کردستان مطرح شده؟
یعنی اوناییکه خودشون رو نخبه سیاسی میدونند ازدرک این اتفاق عاجزند؟!
Iran, Islamic Republic of
اقایان اینها که از طرح آمریکایی تجزیه عراق حمایت می کنند همان تفکر آمریکایی از جرات نمی کنند که عامل آنهایند
Iran, Islamic Republic of
قسمت آخر کاملا درسته. زیباکلام یه بیماری داره به اسم "خود خاص پنداری"!!! خدا شفاش بده
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم در مورد ارتباطات پینوکیو و پری مهربون هم زیبا کلام یک چیزایی گفته باشه
United States
در ابتدای انقلاب دموکراتها و کومله با زور اسلحه برای جدایی قیام نمودند و امروز رفقایشان با همفکریو نقشه استعمار گران و شرکای کرد همسایه اشان در زمان حساس و بسیار ناجور در عراق با روش نو و امروزی یعنی رفراندوم انرا اجرا نمودند .اگر این فتنه در ان منطقه مهار نشود فردا نوبت ایران و سوریه و ترکیه خواهد بود . شاهرگ بستن این توطئه در درجه اول بستن شیر نفت کرکوک توسط ترکیه است تا خون / ارز به انها نرسد . بعد هم محاصره اقتصادی کامل توسط ایران و ترکیه . مماشات و سهل انگاری در این خصوص باعث مهار نشدن این فتنه در اینده خواهد شد .
شهروند کورد
Iran, Islamic Republic of
پاسخ من به شما اینه به عنوان یک کورد .چرا فارس حق داره تو مدرسه به زبان فارسی بخونه بنویسه و حرف بزنه ولی یه کورد حتی تو شهر خودش با زبان کوردی حق خوندن و نوشتن و حتی حرف زدن نداره .خیلی اتفاق افتاده که بچه هامون تو مدرسه سر کوردی حرف زدن کتک خوردن.جواب این کارو بدید و دوم چطور یه کورد از امکان زندگی سالم و خوب باید محروم باشه تمام شهرهای کورد نشین تو فقرن و برای یه زندگی نه تنها خوب بلکه معمولی راهی شهرهای مرکزی میشن و سوم بعد از جنگ ایران و عراق خیلی از شهرها به ویژه اسلام آباد و سنندج منطقه جنگی به حساب نیومد و از بازسازی محروم شد و چهارم کوردها خودمختاری نمیخوان دولت محلی زیر نظر دولت مرکزی نه جدایی کامل .اونم فقط برای اینکه دولت تو هر زمان به حقوق کورد احترام بذاره و فقط یه دوره ی کم نباشه.ودر آخر ماایرانییم اما به دلیل کورد بودن بین ما تبعیض قایل میشه
علی
Iran, Islamic Republic of
بیماری کسانی دارند که فقط خودشان را صاحب حق می دانند
Iran, Islamic Republic of
درود به شرفت جوابشونو ۱۴۰۰ محکمتر میدیم انشالا هر کسی یک مظری داره شما هم که فقط فحاشی بلدین
Iran, Islamic Republic of
به راستی که اصلاح طلبان جاده صاف کن غرب واستعمار هستند حالا هر چقدر هم بخواهید پزروشنفکری بدهید تو38سالی که تاامروز انقلاب دیدم این گروه عمدا خودشونوبه کوچه علی چپ زدندوشدند پیاده نظام نتان یابو وهیلاری واوبامای مودب !!وترامپ دهن پاره !!
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام و امثالش....یا واقعا نادانن یا خائن نمیشه باورکرد اینا طرح تجزیه ایران و طمع بارزانی به خاک ایران و نمیدونن منظور از طمع مناطق کردنشین نیست اگه مناطق کردنشین و میخواست میگفتیم خب میخوان کشور تاسیس کنن مساله اینه که به خرمشهر به سبک صدام میگن محمره و فقط دنبال گرفتن مناطق کردنشین ایران نیستن درضمن جناب زیباکلام در مورد آشوریها چه نظری داره آشوریها قبلا هم توسط ‌کردها قتل عام شدن و الان به برکت وجود داعش پیشمرگه ها زمینهاشون اشغال کردن و زمینهای اونها رو هم بخشی از کردستان میدونن که آشوریها بهش اعتراض دارن در مورد ترکمنها ‌که همه میدونیم به دلیل دشمنی با ترکها ترکمنها دارن چوب میخورن از پیشمرگه ها
Romania
...
amir
Iran, Islamic Republic of
همه آدمهای دنیا میمیرند برای ذره ای از محبت مادر، اونوقت این بدبخت کسی است که بخاطر عقاید پلیدش، از مهر و محبت مادر محروم گردیده و مادر با بصیرتش به همین دلیل قید او را کاملا زده است.
همین یک بدبختی برای تمام دنیا و آخرتش کافیست.
Iran, Islamic Republic of
بابا این صادق زیبا کلام ... است
حامد
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام همان کسی است که بارها در مناظرات و برنامه های دانشجویی از رضاخان حمایت تمام عیار کرده. و اتفاقا یکی از مهمترین دلایلی که از او حمایت کرده این است که ادعا می کند رضا خان قیام های تجزیه طلبانه در آذربایجان و شمال و ... را سرکوب کرده و کشور را یکپارچه کرده ! و در سخنانی بی شرمانه و گزاف میرزاکوچک را نیز تجزیه طلب معرفی کرده است.
حال چه شده که از جدایی کردهای عراق حمایت کرده؟ او که مخالف تجزیه طلبی بود!
شریف
Iran, Islamic Republic of
زیبا کلام را خیلی جدی نگیرید پیریه و هزار درد بی درمون!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه چون یک مطلب جدی در مورد کردستان ندیدم، نظرم را ذیل این مطلب که چندان مناسب هم نیست درج میکنم.
خداوند رحمت کند حضرت امام را. دید وسیع ایشان که بعضا بر خلاف دیدگاه اکثریت نیز بود واقعا ستودنیست.
سالها پیش در یک جایی که به خاطر ندارم ولی مطمنا قابل بازیابیست از آن حضرت شنیدم که لعنت میکردند کسانی را که باعث فروپاشی امپراتوری عثمانی شدند و در ادامه توضیح میدادند که با گذشت زمان و نیز تغییر در راس، امپراتوری عثمانی قابل اصلاح و بعنوان یک امپراتوری واحد اسلامی قابل پذیرش بود.
شاید امام این روزها را میدید. این سخن امام چنان مهجور مانده که کمتر کسی آنرا بخاطر می آورد. در عوض شاهدیم که علیرغم اینهمه حدیث و آیات قرآنی در مورد وحدت مسلمین، با استناد به معدود احادیث در مورد مقبولیت وطنپرستی و بدون توجه به اولویت و ابعاد آن از نظر معصوم، فرهنگ مسلمانان و خصوصا ایرانیان بصورت غیر قابل باوری از وحدت منحرف و به سمت وطنپرستی بعضا افراطی سوق داده شده است.
آسیب های این نوع وطنپرستی که این حقیر ریشه اش را در فرهنگ غرب و با توطئه فراماسون میدانم، بر امنیت و پیشرفت مسلمانان کاملا مشهود است. استقلال کردستان و مشکلاتی که میتواند ایجاد کند اولین مورد نیست و باید منتظر آسیب های بیشتری نیز باشیم.
متاسفانه وطنپرستی افراطی به شکل تابو و آنهم فقط در لفظ درآمده و مطمئنا همین چند خط انتقاد نیز مورد هجمه قرار خواهد گرفت.
راستی چند در صد وطنپرستان ما به پیشنهاد اعطای شهروندی کشورهای غربی پاسخ منفی میدهند؟
علیرغم تمام مشکلات پیش رو، حکومت واحد اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد. اینکه دیدن نتایجش چند نسل طول میکشد نباید مسئله امروز ما باشد.
حسین
Netherlands
اگر ما در ایران اشتباه لپی نکنیم ، بی تردید چنین آینده ای ( آنچنان که وعده اسلام است) دور نیست و اگر اشتباه شود این آینده به این زودیها نخواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
اگه به شما باشه باید اسم ایرانو از این مملکت پاک کرد.....!!!
Iran, Islamic Republic of
این آقا واقعا عقل سیاسی واجتماعی خودش را از دست داده است
Iran, Islamic Republic of
آقا وجدانا چرا بیشتر افراد بخلاف فامیلشون رفتار می کنند
روحانی؛ با اون افاضاتش در مورد درس مذاکره از عاشورا کلا همه آنچ روحانیت شیعه به اون اعتقاد داره رو انکار کرد
خاتمی؛ با مردم سالاری (بدون دینی) که همش فریاد میزنه اصلا جوهره رسالت و پذیرفتن دین خدا بر اساس فطرت و عقل رو اصلا قبول نداره
موسوی؛ کاری کرد که منکران اصلی موسی کلیم (صهیونیست ها) حامیش شدند
کروبی؛ اینقدر لجاجت و خودسری کرد. در حالیکه کروبیان آسمان مهمترین شاخصه شون پذیرش و اطاعت از امر حضرت حقه و این درحالیه که امر خدا در مورد بندگانش عمل به میثاقه و در انتخابات میثاق پذیرش نتیجه است.
احمدی نژاد شده کوروشی نژاد

زیبا کلام هم که عملا شده زشت کلام
Netherlands
بعضی اصلاح طلبا دیگه مسخره اش و درآوردن نه کشور حالیشونه نه دوست و دشمن
روزنامه ینی شفق جزئیات یک جلسه محرمانه کردها با حضور مسئولان آمریکایی و فرانسوی در منزل هوشیار زیباری را فاش کرده‌اند؛ جلسه‌ای که در آن برای “بزرگ‌تر کردن کردستان” تصمیم‌گیری شده است. این جلسه محرمانه که گفته می‌شود پیش از برگزاری رفراندوم برگزار شده، تصمیمات جدی به همراه داشته است. در این جلسه کرکوک به عنوان “پایتخت” کردستان انتخاب شده و ایجاد یک ارتش مشترک با یگان‌های مدافع خلق سوریه که آنکارا آن را شاخه سوری پ‌.ک‌.ک می‌داند در نظر گرفته شده است.
ینی‌شفق مدعی است، در این جلسه تاکید شده است که باید نقشه کردستان از وضعیت کنونی بزرگتر شود، گذرگاه‌های مرزی کردستان عراق و سوریه برداشته شده و از یک شناسنامه و پاسپورت مشترک برای شهروندان استفاده شود.
به نوشته این روزنامه، بارزانی که با وجود تمام هشدارها رفراندوم را برگزار کرد تاکنون چندین جلسه با نمایندگان عالی اسرائیل، فرانسه، انگلیس و آمریکا داشته است.
بنا بر این گزارش، همچنین در جلسه محرمانه مذکور وعده داده شده است که در مرحله بعد موصل نیز به کردستان مستقل بپیوندد.
ینی شفق می‌نویسد: در این جلسه‌ پیتر وودارد گلبریس، دیپلمات آمریکایی، زلمای خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در عراق و برنارد کوشنر، وزیر خارجه پیشین فرانسه در خانه هوشیار زیباری، از رهبران سیاسی اقلیم و وزیر خارجه پیشین عراق گرد هم آمده‌اند و دستورات لازم را به بارزانی داده‌اند.
بر اساس این گزارش، کردهای سوریه قرار است در ژانویه ۲۰۱۸ در مناطق تحت کنترل خود مانند منبج رای گیری‌هایی درباره استقلال انجام دهند و در اواسط سال ۲۰۱۸ ارتش مشترک تشکیل خواهد شد و بدین ترتیب پیوستن کردستان سوریه و عراق به یکدیگر به پایان خواهد رسید.
در این جلسه درباره تاثیر منابع نفتی و گازی موجود در مناطق رقه، دیرالزور در سوریه و کرکوک موصل در عراق بر آینده دولت کردستان مستقل گفت‌وگو شده است.
بعد از سوریه و عراق نوبت کجاست خوش غیرتهای اصلاح طلب
.
Iran, Islamic Republic of
.....