شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
دلالي و سود كلان مالي، پشت پرده اصرار براي كشت تراريخته‌ها است

مسئول محيط زيست يا وارداتچي تراريخته؟!

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب: 552474
در حالي كه مدال طلا به فعالان بنياد راكفلر از سوي رئيس فعلي محيط‌زيست اعطا شده بازي با سلامت ايرانيان هم فداي سودهاي كلان مالي شده است
مسئول محيط زيست يا وارداتچي تراريخته؟!
به گزارش جهان نيوز، به‌رغم سفسطه طرفداران تراريخته‌ها در كشور و سياسي كردن ماجراي هشدار درباره سلامت يا بيماري‌زا بودن اين محصولات بيوتكنولوژي و درست در شرايطي كه در هيچ جاي دنيا اتفاق نظري درباره سلامت محصولات دستكاري شده ژنتيك وجود ندارد، تنها بازي‌خواني رفتار طرفداران تراريخته را اثبات مي‌كند. در پس پرده محصولات تراريخته ماجراهاي پنهاني وجود دارد كه آنها از مواجهه با منتقدان اينگونه پرهيز مي‌كنند. 
تاكنون در حوزه كشاورزي ايران، سه مدال طلا اعطا شده است. گيرندگان اين مدال‌هاي طلا سه نفر از متخصصان بنياد راكفلر امريكا بوده‌اند كه مدالشان را از دست آقايان عيسي كلانتري و حجتي، وزير اسبق و اخير كشاورزي ايران دريافت كرده‌اند. 
 
حالا آقاي كلانتري به سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده و معصومه ابتكار به عنوان يكي از مخالفان كشت تراريخته به معاونت زنان و خانواده منتقل شده است؛ ‌جايگاهي كه بي‌ترديد حق اظهار‌نظر درباره تراريخته‌ها را نخواهد داشت. در عوض چهره‌هايي همچون بهزاد قره‌ياضي، مدعي توليد برنج تراريخته ايراني و  اعظم خوش‌خلق سيما، جانشين قره‌ياضي در پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي همگي در سازمان حفاظت محيط‌زيست جمع شده‌اند و كارشناسان قبلي اين سازمان همچون داوود حيات غيب كه همواره به عنوان چهره منتقد تراريخته‌ها شناخته مي‌شد، بايكوت شده‌اند و ديگر با رسانه‌ها صحبت نمي‌كنند، اما اين تمام ماجرا نيست. 
   
پرخاشگري به جاي پاسخگويي
رفتارهاي عجيب و پرخاشگري طرفداران تراريخته‌ها بارها در مراسم‌هاي رسمي و حتي در برابر دوربين‌هاي تلويزيون تكرار شده و از پوشاندن نقطه ضعفي بزرگ به جاي استدلال علمي و پاسخگويي روشن حكايت دارد. آخرين نمونه چنين رفتاري كمتر از يك‌ماه پيش در برنامه مناظره‌اي در برابر دوربين شبكه خبر رخ داد وقتي نماینده سازمان محیط زیست در برابر استدلال علمي كارشناس مخالف تراريخته‌ها قرار گرفت، آنچنان عصباني شد كه با فراموش كردن پخش زنده برنامه فرياد زد: «به من نارو زديد، نگفته بوديد اين آقا هم روي خط مي‌آيد!»
واكنش‌هاي عصبي و «نارو» ‌دانستن دعوت از كارشناس مخالف تراريخته به جاي اقناع و پاسخ علمي جهت پيش بردن مباحثه علمي و تنوير افكار عمومي هم هر چند بخشي از ماجراي مشكوك تراريخته‌هاست، اما اين حكايت به همين‌جا ختم نمي‌شود. 
   
ماجراي 120 تن برنج تراريخته
براي بررسي بيشتر ماجراي ورود تراريخته‌ها به كشور و معرفي آنها به عنوان پروژه‌اي علمي و محصول زيست‌فناوري بد نيست كمي به عقب برگرديم. دوراني كه عيسي كلانتري، وزير كشاورزي دولت اصلاحات بود و گزارشي كه از يك جلسه خصوصي بيرون آمده روشن مي‌كند برنج تراريخته‌اي كه ادعا مي‌شود محصول سال‌ها كار و تحقيقات دانشمندان ايراني است از كجا آمده است. 
 
در اين گزارش كه سال 89 در سايت آفتاب منتشر شده آمده است: «نشست تخصصي ارزيابي وضعيت مهندسي ژنتيك كشاورزي در دهه گذشته در ايران و جهان در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد. سالن همايش آفتاب در مركز تحقيقات استراتژيك ديروز ميزبان متخصصان رشته‌هاي مختلف ژنتيك كشاورزي بود.»
 
اين نشست كه بنا به تصريح گزارش مذكور «با وجود دعوت از مسئولان دولتي ايمني‌زيستي كشور» بدون حضور هيچ يك از اين مسئولان و به صورت دورهمي مسئولان وزارت جهاد كشاورزي تشكيل شده حواشي جالبي داشته است؛ ‌حواشي‌اي از جنس دعواهاي طرفداران تراريخته كه اتفاقاً اين‌بار ميان خودشان بوده و بخشي از واقعيت‌ها درباره اين پروژه را روشن مي‌كند. خبرنگار آفتاب اين حواشي را اينگونه روايت كرده است: «دكتر عيسي كلانتري، وزير كشاورزي دولت خاتمي كه در نشست حضور داشت در اعتراض به يكي از گزارش‌ها گفت: برنج‌هاي وارداتي تراريخته را در زمان آقاي خاتمي توقيف كردند؛ نه زمان آقاي احمدي‌نژاد. در همين حال دكتر بهزاد قره‌ياضي، رئيس انجمن ايمني‌زيستي به ايشان گفت كه اينگونه نبوده و در زمان خاتمي قفلي به انبارهاي برنج وارداتي نزده‌اند. او به كلانتري گفت: دكتر! برنج‌ها مال بنده بوده؛ من كه بهتر مي‌دانم و دكتر كلانتري در پاسخ ايشان گفت: اما پولش را من داده بودم و مال من بود!»
 
بر همين اساس يكي از حضار در آن جلسه مي‌گويد: «هيچ‌وقت قيافه قره‌ياضي را وقتي خبرنگار بعد از جلسه خودش را معرفي كرد، يادم نمي‌رود؛ داشت سكته مي‌كرد بنده خدا!»
 
اين 120 تن برنج تراريخته، بخشي از همان برنج‌هاي تراريخته است كه بهزاد قره‌ياضي دهها نوبت نسبت به «توليد ملي» بودن آن و همچنين پلمب شدن و معدوم شدن آنها اعتراض كرده است.  اسناد ديگري نيز نشان مي‌دهد بر‌خلاف ادعاي قره‌ياضي منبع اين بذر از كانال واردات تأمين شده است. جالب‌تر از همه اينجاست كه تاكنون هيچ برنج تراريخته‌اي در دنيا (و در ايران) مجوز كشت نگرفته است، اما اسناد منتشره توسط جريان‌هاي مدافع تراريخته نشان مي‌دهد برنج تراريخته خارجي، در سطح چند هزار هكتار در ايران كشت و رهاسازي شده است. 
اما حالا حضور كلانتري در رأس سازمان حفاظت محيط‌زيست، ‌مهر تأييد وزارت بهداشت بر برنج‌هاي تراريخته و كوچ طرفداران تراريخته به سازمان حفاظت محيط‌زيست ابعاد تازه‌تري پيدا مي‌كند.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *