جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آشنایی گام به گام با خرید سهام در بورس تهران

يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب: 552210
بورس اوراق بهادار، بازار خاصی است که در آن داد و ستد اوراق بهادار، توسط کارگزاران بورس طبق قانون مصوب صورت می گیرد و بسیاری از افراد شاید به سبب ناآشنایی با شیوه ورود به این عرصه، از آن دور مانده اند.
آشنایی گام به گام با خرید سهام در بورس تهران
به گزارش جهان نيوز، بر پایه قوانین تاسیس بورس اوراق بهادار (مصوب اردیبهشت 1345) اوراق بهادار، عبارت است از سهام شرکت‌های سهامی، واریزنامه‌های صادراتی و اوراق مشارکت و اوراق قرضه صادر شده از طرف شرکت‌ها و شهرداری‌ها و موسسه های وابسته به دولت و خزانه‌داری کل که قابل معامله و نقل و انتقال باشد.
کارگزاران بورس نیز شغل داد و ستدی اوراق بهادار را بر عهده دارند و معاملات در بورس فقط توسط این اشخاص انجام می گیرد.
معامله‏های بورس با معامله‏ های سهام آغاز می‌شود و سپس معامله‏های اوراق قرضه و مشارکت را نیز در برمی‌گیرد.
بر پایه ماده چهارم آیین‌نامه معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، این معامله‏ها، به طریقه حراج یا قیمت مقطوع انجام می‌شود و کارگزاران پیشنهادهای خرید و فروش خود را با توجه به دستورهای خریداران و فروشندگان، با ذکر تعداد سهام یا مبلغ اسمی اوراق قرضه و مشارکت و قیمت آنها عنوان می کنند.
البته بر اساس مقررات، انجام معامله سهام شرکت­ های پذیرفته شده در بورس در خارج از سیستم معاملات بورس ممنوع است.
بنابراین اکنون بورس اوراق بهادار تهران، یکی از مسیرهای اصلی سرمایه‌گذاری از طریق کارگزاران است.
آنگونه که پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشته، روش­های ارتباط سرمایه‌ گذاران با شرکت­ های کارگزاری برحسب موقعیت آنها عبارت است از:
* مراجعه حضوری به دفاتر شرکت­ های کارگزاری یا شعبه های آنها در نقاط مختلف کشور
* مراجعه به سایت شرکت کارگزاری
* سیستم پیام کوتاه شرکت­ های کارگزاری
سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند از روش اینترنتی یا از طریق ارسال پیام کوتاه در بورس سرمایه‌گذاری کنند می­توانند به سایت اینترنتی شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند.

** چگونگی خرید سهام
همه کارگزاران به انجام وظایف خود در چهارچوب قوانین و مقررات موجود ملزمند و سرمایه‌ گذار می‌تواند برای خرید اوراق بهادار، کارگزار خود را با توجه به معیارهایی از قبیل انجام به موقع سفارش، دادوستد سهام با مناسب‌ترین قیمت و ارائه خدمات جانبی انتخاب کند.

** سرمایه‌گذاران در شرکت‌های کارگزاری باید اقدامات زیر را انجام دهند:
* افتتاح حساب یا دریافت کد معاملاتی
از آن‌جا که دادوستد اوراق بهادار با استفاده از سامانه معاملات الکترونیکی انجام می‌شود، لازم است همه خریداران و فروشند‌گان دارای شماره (کد) منحصر به خود باشند تا کارگزار بتواند براساس آن به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازد.
بنابراین هر سرمایه‌گذار باید یک بار اقدام به دریافت کد سهامداری کند.
کد معاملاتی، شناسه‌ای هشت بخشی است که براساس مشخصات و اطلاعات فردی سرمایه‌گذار – از جمله کد ملی وی – و به صورت ترکیبی از حرف و عدد تعیین می‌شود.
این کد در واقع از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عددی تصادفی پنج رقمی، تشکیل شده است.
کد معاملاتی سرمایه‌گذار منحصر به فرد است و هر سرمایه‌گذار یک کد معاملاتی دارد.
دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزار و با ارائه مدارک شناسایی(کپی شناسنامه و شماره ملی) میسر است.
دریافت کد سهامداری یک بار به صورت رایگان و حداکثر ظرف 48 ساعت توسط کارگزار صورت می گیرد.
* واریز وجه به حساب کارگزار
پس از آنکه کارگزار برای سرمایه‌گذار کد سهامداری ایجاد کرد سرمایه‌گذار باید وجهی را که تمایل به سرمایه‌گذاری دارد به حساب بانکی شرکت کارگزاری واریز کند.
* تکمیل فرم سفارش خرید سهام
فرآیند خرید سهام بعد از انتخاب و مراجعه به کارگزار با تکمیل فرم درخواست خرید اوراق بهادار آغاز می‌شود.
در این فرم اطلاعات مورد نیاز اعم از مشخصات شرکت کارگزاری، مشخصات سرمایه‌گذار و نام شرکتی که سرمایه‌ گذار می‌خواهد سهام آن را خریداری کند، قید می‌شود.
بر اساس ماده 23 آیین‌نامه معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، کارگزاران موظفند همواره دستورهای مشتریان خود را هر چه زودتر اجرا کنند.

** دستورهای مشتریان به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود:
(الف) دستور خریدهای به قیمت باز باید در اولین جلسه‌‏ای که اوراق مورد تقاضا برای فروش عرضه می شود، به اجرا درآید.
(ب) دستور خرید با قیمت محدود، نسبت به دستور خرید با نرخ پایین‏تر از حداقل محدوده یاد شده، حق تقدم دارد و کارگزار مجری دستور، به هیچ وجه، اجازه ندارد مادام که نرخ معامله‌ها در محدوده تعیین شده می‌باشد، از خرید اوراق بهادار به حساب مشتری خودداری کند و تا آنجا که دستور خرید این مشتری تامین نشده است نباید مهلت دهد در محدوده قیمت‏های تعیین شده، کارگزاران دیگر به خرید اوراق اقدام کنند.
(ج) در صورتی که کارگزاری دستورهای متفاوتی، در قیمت‏های باز، محدود و معین داشته باشد، موظف است به ترتیب زیر، دستورهای خود را به اجرا درآورد:
(1) در هر مورد، حق تقدم تقاضاها به ترتیب تاریخ دستورهای مشتریان تعیین می‌شود.
(2) حق تقدم تاریخ دستور مشتریان مادام که قیمت مورد معامله در محدوده قیمت تعیین شده از طرف مشتری باشد، محفوظ خواهد ماند.
در صورتی که قیمت معامله، از قیمت تعیین شده از طرف هر مشتری که از نظر تاریخ دارای حق تقدم است، فراتر رود، سهام به مشتریان بعدی که در محدوده نرخ مورد معامله قرار می‌گیرند، تعلق می‌گیرد.
به همین ترتیب، با دستورهایی که با نرخ باز داده شده‌اند، عمل می شود و در هر مورد، حق تقدم زمانی دستورها با افزایش قیمت‏ها از بین می‌رود و دستورهای مشتریان دیگری که قیمت تعیین شده آنها از قیمت مورد معامله بیشتر نشود، از حق تقدم خرید اوراق استفاده می‌کنند.
(3) در مورد اوراق قرضه و مشارکت، همواره حق تقدم برای خریداران با بازده کمتر یا قیمت بالاتر و با توجه به تاریخ دستور خرید محفوظ می ماند و کارگزار موظف است این اوراق را برای مشتری یا مشتریانی که دستور خرید خود را در پایین‏ترین بازده به وی داده‌اند، خریداری کند.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *