سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱
آیت الله بطحائی

تحقق همه پرسی‌ کردستان عراق بدتر از اشغال فلسطین است

فردا به هرقیمتی که شده باید آتش این حادثه را خاموش کنیم
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 552102
عضو خبرگان رهبری گفت: باید این اتفاق در نطفه خفه شود و نیروهای ایرانی، ترکیه و عراق آماده باشند تا در صورت درگیری با هزینه کمتر از وقوع آن جلوگیری کنند، می‌بایست فردا به هرقیمتی که شده آتش این حادثه را خاموش کنند.
تحقق همه پرسی‌ کردستان عراق بدتر از اشغال فلسطین است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تهران نیوز؛ آیت الله دکتر بطحائی گلپایگانی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در خصوص همه پرسی کردستان عراق گفت: بارزانی زمانی که از دست صدام فرار کرد به کرج ایران پناه آورد و مرهون ملت ایران است بعید می‌دانم این شخص آنقدر بی عقل باشد که میان اقیانوس یک جزیره دستی درست کند و این تنها نقشه صهیونیسم و آمریکا است که بعد از شکست داعش با تمام هزینه‌های مالی، انسانی، سیاسی و غیره به فکر نقشه این نقشه افتادند..
آیت الله بطحائی رفراندوم کردستان عراق را خطرناک‌تر از داعش برشمرد و افزود: در حقیقت باز کردند پای اسرائیل، انگلیس و آمریکایی‌ها در منطقه هدف اصلی همه پرسی کردستان عراق است که در صورت تحقق این امر که بدتر از اشغال فلسطین است، باید فاتحه ایران، ترکیه، سوریه و عراق را خواند.

وی اظهار کرد: اگر مسئله از طریق گفتمان سیاسی حل نشود و بخواهند مغرضانه این کار را انجام دهند ناگزیر به انجام اقدامات نظامی کشیده می‌شود و آن وقت بارزانی و اقلیت که این اقدام را انجام دادند پیامدهای ناشی از آن را باید بپذیرند.
عضو خبرگان رهبری در مورد مخالفت اروپاییان و آمریکا از همه پرسی کردستان عراق بیان کرد: آنان باطنن دنبال همه پرسی هستند اما در ظاهر مخالفت می‌کنند و تنها به این منظور که اگر ناموفق شد اعلام کنند که ما هم مخالفت کرده بودیم و اگر به نتیجه رسید آن را به رسمیت بشناسند.
آیت الله بطحائی با اشاره به اینکه در صورت وقوع این اتفاق وضعیت ایران از زمان جنگ تحمیلی بدتر می‌گردد، تصریح کرد: نه تنها ایران بلکه ترکیه، عراق و سوریه با وقوع این حادثه دچار وضعیت بدتری می‌شوند به همین خاطر باید علاج واقعه را قبل از فاجعه انجام داد.
وی اضافه کرد: باید این اتفاق در نطفه خفه شود و باید نیروهای ایرانی، ترکیه و عراق آماده باشند تا در صورت درگیری با هزینه کمتر از وقوع آن جلوگیری کنند، می‌بایست فردا به قیمتی که شده باید آتش این حادثه را خاموش کنند.
نماینده مردم تهران در خبرگان رهبری اذعان داشت: فردا می‌توان با یک لیوان آب آتش تازه روشن شده را خاموش کرد اما اگر زبانه کشید شاید با یک تانکر آب هم نتوان آن را خاموش کرد و اهمیت موضوع از این جهت است که حیات ایران، عراق، ترکیه و سوریه در خطر است.
آیت الله بطحائی یکی از اهداف فرعی این اقدام را ایجاد کردستان مستقل از کردستان عراق، ایران، ترکیه و سوریه عنوان کرد و گفت: بحث بارزانی نیست بلکه باز شدن پای اسرائیل، آمریکا و انگلیس در منطقه است و سکوت در قبال آن گناه کبیره است.

حاشیه‌های همه پرسی اقلیم کردستان
با نزدیک شدن به همه پرسی کردستان عراق، تلاش کشورهای منطقه برای جلوگیری از این اتفاق بی ثمر ماند و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق فردا را آغاز رای گیری اعلام کرده است.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن در مصاحبه با یک مجله آمریکایی فارن پالیسی گفت که انجام همه پرسی برای استقلال، حق مسلم و قانونی مردم کردستان است. او گفت من به حیدر عبادی گفتم که بعد از اعلام نتایج همه پرسی خواهان مذاکره مسالمت آمیز برای استقلال هستیم. او گفت هدف از این همه پرسی اعلام استقلال است و همه پرسی مورد تأیید اغلب مردم کردستان است.
این اقدام واکنش‌ کشورهای همسایه به خصوص ترکیه را در پی داشت تا جایی که اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد در صورت برگزاری همه پرسی در اربیل تمام گزینه‌ها روی میز است.
همچنین شورای امنیت ملی ترکیه شب گذشته در بیانه‌ای اعلام کرد: «در صورت اجرای همه پرسی باوجود همه هشدارهای ما، آنکارا حق طبیعی خود ناشی از توافقنامه‌های بین المللی و دوجانبه را برای خودش محفوظ می‌داند.»
در همین زمینه، روزنامه عربستانی «الشرق الاوسط» در مطلبی کنش های رفتاری ایران و ترکیه و تلاش این دو کشور برای متقاعد کردن بارزانی جهت لغو همه پرسی را بررسی کرده است. در این مطلب آمده است؛
شورای امنیت ملی ترکیه به بارزانی در مورد برگزاری رفراندوم هشدار داده است . بارزانی نیز گفته است که کردستان همانطور که در ۲۵ سال گذشته نشان داد، برای همسایگانش تهدید محسوب نمی شود؛ اما پیشمرگه اجازه تعدی هیچ کسی به اقلیم را نمی دهد.
با وجود مخالفت سازمان ملل از برگزاری این رفراندوم باز بارزانی به این خواسته تن نداد و با جدیت به برگزاری هم پرسی در عراق تاکید دارد. خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات بلندپایه گفت که سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به کردستان رفته و با چندین مقام کرد دیدار کرده است. این منبع گفت که سلیمانی در سلیمانیه بوده و قرار است در ادامه به اربیل سفر کند.
این خبرگزاری آورده است: این آخرین سفر سردار سلیمانی به اقلیم کردستان  قبل از برگزاری همه پرسی است. سلیمانی به مقامات کرد هشدار داده است که ایران به طور جدی به برگزاری همه پرسی مخالف است و با آن مقابله خواهد کرد.
 
این مقام آگاه در ادامه مدعی شد که قاسم سلیمانی طی دیدارهای اخیر خود با مقامات کرد گفته است که ایران به دولت عراق فشار وارد می کند تا خواسته های اقلیم کردستان را پذیرفته و مسائل مربوط به بودجه، حقوق پیشمرگه ها و مناطق مورد اختلاف را حل کند.
از سوی دیگر، یکی از مقامات نیروهای حشدالشعبی در استان صلاح الدین گفته است که اجازه برگزاری همه پرسی را به اقلیم نخواهد داد و با آن مقابله خواهند کرد. وی گفت: در حالی که رهبران سیاسی در حال آرام کردن جو متشنج موجود هستند اما ما آماده مبارزه تا سرحد مرگ برای حفظ تمامیت ارضی عراق هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید این طرح در نطفه خفه شود و الا شرش دامن گیر دها کشور می شود