چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
ترامپ مخالف برجام و حامیِ فتنه‌‌گران؛

عصبانیت رسانه‌‌های اصلاح‌‌طلب از عدم ترجمه‌‌ کامل سخنان ترامپ

يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 552006
ظاهرا بر خلاف پرونده هسته‌‌ای، در مورد پرونده‌‌ی فتنه، بین ترامپ و بسیاری از اصلاح طلبان و از جمله علی مطهری که همّ و غمّ خویش را آزادی فتنه گران قرار داده اند توافق کاملی وجود دارد.
عصبانیت رسانه‌‌های اصلاح‌‌طلب از عدم ترجمه‌‌ کامل سخنان ترامپ
به گزارش جهان نيوز به نقل از آناج، ترامپ در بخشی از توهین‌‌ها و حملاتی که به جمهوری اسلامی ایران کرد، ضمن حمایت از فتنه گران و جریان سیاسی حامی فتنه، از زندانی شدن آن‌‌ها انتقاد کرد که با سانسور مترجم لحظه به لحظه‌‌ی صدا و سیما همراه بود.
 
نیما چیتساز که مسئولیت ترجمه‌‌ی همزمان سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بر عهده داشت، فرازهایی از توهین‌‌ها و افتراهای وی را ترجمه نکرد و با مکث کردن از آن‌‌ها عبور کرد. وی در توضیح این عملکرد خویش اینگونه توضیح می‌‌دهد: «چون این حرفها علیه ایران بود و خلاف واقع بودند، ترجمه نکردم و هرکس دیگری هم بود همینکار را می کرد و زیر صدا داشت و همه می فهمیدند و قشنگ نبود که من ترجمه کنم و علیه کشور خودم صحبت بکنم!» 

این توجیهات به لحاظ حرفه‌‌ای به هیچ وجه نمی‌‌تواند قابل قبول باشد، چون رسالت مترجم، ترجمه دقیق و صحیح تمامی کلماتی است که از زبان گوینده خارج می‌‌شود و عرف و قانون، حق تحریف و تبدیل یا سانسور گویش‌‌ها را به وی نداده است.

البته در همین راستا واکنش‌‌های منفی و تند بسیاری از عموم مخاطبین و البته اصلاح طلبانی که همواره به صدا و سیما می‌‌توپند و آن را رسانه ملی نمی‌‌دانند، ابراز شده است، ظاهرا صدا و سیما آنقدرها هم که اصلاح طلبان فکر می‌‌کنند کم مخاطب نیست و عموم مردم ایران اعتماد و اقبال به رسانه ملّی خود دارند!

فارغ از محکوم بودن این اقدام غیر حرفه ایِ مترجم سازمان صدا و سیما، حرف‌هایی که از دهان ترامپ درآمده است و پخش نشدنش اصلاح طلبان را عصبانی کرده است نیز قابل توجه است! ترامپ به دنبال حمله به کلیت جمهوری اسلامی و برنامه‌‌ی موشکی و توافق نامه‌‌ی ملی هسته‌‌ای ایران، ورق را برگردانده و از اصلاح طلبان حمایت می‌‌نماید! که جای تامل و اندیشه‌‌ی بسیار دارد.

ظاهرا در مورد پرونده‌‌ی فتنه، بین ترامپ و بسیاری از اصلاح طلبان و از جمله علی مطهری که همّ و غمّ خویش را آزادی فتنه گرانی قرار داده‌‌اند- که نه تنها در پی جبران خسارتی نیستند که بر این مرز و بوم وارد کرده‌‌اند بلکه حتی ابراز پشیمانی لفظی هم نکرده‌‌اند- توافق وجود دارد و اگر ترامپ توافق هسته‌‌ای را نمی پذیرد اما توافق بر سر آزادی فتنه گران را بشدت پایبند است و با اصلاحات چی ها اشتراک مساعی دارد و بخاطر همین است که اصلاح طلبان از ترجمه نشدن صدای موافق خویش بشدت ناراحت و عصبانی هستند.

اما اگر کمی اندیشه‌‌ی والاتری داشتند از حمایت ترامپ دیوانه و داشتن دغدغه‌‌ی مشترک با او غرق شرمساری می‌‌شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *