يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
اگر انتخاب خوبی صورت نگرفته است مرم باید در جریان آن قرار گیرند

نمازی: شاید نجفی باور جدی به اصلاح‌طلبی و جمهوریت ندارد!

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 551042
من‌حیث‌المجموع مشخص نیست که فرجام انتقادات برخی اصلاح‌طلبان به نحوه چینش مدیران در شهرداری و دولت به کجا منتهی شود اما قدر متیقّن آنست که نجفی اولاً به خوبی می‌داند توانایی‌های شهردار سابق را ندارد و از همین رو مجبور است که از نیروهای درون شهرداری استفاده کند و ثانیاً او خود را به اجرای راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ ملتزم می‌داند و لذا چینش‌ها و اقدامات او را از این منظر نیز بایستی آنالیز کرد.
نمازی: شاید نجفی باور جدی به اصلاح‌طلبی و جمهوریت ندارد!
به گزارش جهان نيوز؛ علی‌محمد نمازی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در مصاحبه با روزنامه ستاره صبح ضمن انتقاد از نحوه چینش مدیران و معاونان در دولت و شهرداری که هر دو با حمایت اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده‌اند، گفته است:
«اینکه دولت و شهرداری تهران چرا چنین رفتاری در انتخاب‌های خود دارند، طبق نظر شخصی من می‌تواند از عدم باور جدی به مواضع اصلاح‌طلبی و جمهوریت نظام باشد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید می‌کند: به نظر می‌آید که هیچ تغییری رخ نداده است. در مورد شهرداری تهران قائم مقام این ناحیه در ناحیه‌ای دیگر شهردار شده و این اتفاقی نیست که تبدیل به احسن ترجمه شود. آقای نجفی و شورا باید در این رابطه توضیح دهند. نکته دوم اینکه من همینجا به عنوان یکی از نیروهای اصلاح‌طلب اعلام می‌کنم تشکل‌های سیاسی، احزاب و در رأس همه این‌ها رئیس دولت اصلاحات باید مواضع خود را راجع به این مسئله مشخص کنیم. اگر موافقیم اعلام کنیم و در غیر این صورت میزان مخالفت و دلایل خود را ارائه دهیم. اگر انتخاب خوبی صورت نگرفته است مرم باید در جریان آن قرار گیرند.

نمازی، همچنین گفته است: ما اصلاح‌طلبان باید بدانیم که سرنوشت این جناح به شدت با عملکرد دولت روحانی و شوراهای شهرهایی که لیست امید در آن‌ها رأی آورد گره خورده است.[۱]

*نمازی پیش از این نیز در یک یادداشت، با انتقاد از نحوه چینش مدیران شهرداری در دوره جدید اینطور گفته بود که: نجفی مدیران قالیباف را ارتقا داده که شاید عمدی در این کار است![۲]

صحبت‌های نمازی حاکی از اختلافات گسترده‌ای است که در اردوگاه جریان چپ وجود دارد اما تا ۲ سال و ۴ سال آینده به هر نحوی از انحاء باید بر آن سرپوش گذاشته شود تا مردم به وجود درگیری در جبهه اصلاحات پی نبرند.

البته ذکر این نکته ضروریست که صدای اعتراض نمازی و امثال نمازی به نحوه چینش‌ها در دولت و شهرداری هرگز به جایی نخواهد رسید زیرا ستاد اصلاحات راهبردهای خاصی مثل «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» و «برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده با کمک اقدامات شهرداری» را طراحی کرده است که می‌توان انتصابات نجفی را در راستای آن و اقدامات دولت را بهانه آن ارزیابی کرد.

اما از سوی دیگر نمی‌توان منکر این شد که انحلال شورای شهر اول و خطر تکرار سرنوشت آن برای شورای فعلی نیز با همین قبیل اظهارات و تحرکات سیاسی در اردوگاه چپ شروع شد و آن فجایع را در شورای اول به بار آورد.

من‌حیث‌المجموع مشخص نیست که فرجام انتقادات برخی اصلاح‌طلبان به نحوه چینش مدیران در شهرداری و دولت به کجا منتهی شود اما قدر متیقّن آنست که نجفی اولاً به خوبی می‌داند توانایی‌های شهردار سابق را ندارد و از همین رو مجبور است که از نیروهای درون شهرداری استفاده کند و ثانیاً او خود را به اجرای راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ ملتزم می‌داند و لذا چینش‌ها و اقدامات او را از این منظر نیز بایستی آنالیز کرد.

بخش مهم دیگری که در صحبت‌های نمازی وجود دارد، تأکید او بر بستگی سرنوشت اصلاح‌طلبان به عملکرد دولت و شهرداری است.
قضیه‌ای که طی روزهای اخیر تبدیل به یکی از مناقشات اصلی در اردوگاه اصلاحات شده و جمعی از چپ‌های ستادی منکر این بستگی و درهم‌تنیدگی شده‌اند.

در کنار نمازی، کسان دیگری مثل منتجب‌نیا، طاهرنژاد، زیباکلام و عباس عبدی نیز قرار دارند که تأکید می‌کنند خوب و بد کارنامه روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد.

۱_ http://setaresobh.ir/fa/news/main/۱۳۲۰۲
۲_ mshrgh.ir/۷۷۴۵۷۴
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *