شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کامیابی و ناکامی در جهان بینی اسلامی

چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 549221
قرآن پس از توصیف متقیان به ایمان ، اقامه نماز ، انفاق و یقین به آخرت در آیات نخستین سوره بقره ، با تأکید ، اهل تقوا را همان « مفلحان » دانسته است.
کامیابی و ناکامی در جهان بینی اسلامی
به گزارش جهان نيوز، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه تفسیر آیه پنجم از سوره بقره که امروز در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد گفت : قرآن پس از توصیف متقیان به ایمان ، اقامه نماز ، انفاق و یقین به آخرت در آیات نخستینِ سوره بقره ، با تأکید ، اهل تقوا را همان « مفلحان » دانسته است ، بنابراین ، همه آثار تقوا ، آثار و نشانه های فلاح نیز است .

آیت الله ری شهری ادامه داد : در این رابطه ، آیاتی که برکات تقوا را بیان کرده اند سه دسته اند :
دسته اول : اشاره به کامیابی متقیان در دنیا دارند ؛ دسته دوم : اشاره به کامیابی متقیان در آخرت ، و دسته سوم کامیابی متقیان در دنیا و آخرت را بیان می کنند .
وی در ادامه افزود : برای تبیین دقیق تر فلاح و کامیابی متقیان در دنیا ، در این جلسه توضیح کوتاهی داریم درباره خیر و شر ، کامیابی و ناکامی در جهان بینی اسلامی .
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث گفت : در جهان بینی اسلامی ، خیر ، سعادت ، فلاح و کامیابی ، لذتی است که برای زندگی همیشگی انسان سودمند باشد ، در مقابل ، شر ، زیان و ناکامی ، رنجی است که برای زندگی همیشگی انسان زیانبار باشد . بر این اساس ، در جهان بینی اسلامی ، رنجی که پس از آن کامیابی همیشگی در بهشت جاوید است ، شر و ناکامی محسوب نمی شود ، در مقابل ، لذتی که رنج و درد و ناکامی همیشگی دوزخیان را در پی دارد ، کامیابی به حساب نمی آید .
این مفسر قرآن در ادامه افزود : قرآن کریم شهادت در راه خدا را خیر و سعادت و کامیابی می داند در صورتی که در جهان بینی مادیگرایانه شر و ناکامی است . همچنین ، ثروت فراوان که از نظر قرآن برای رفاه زدگان و استثمارگران ، شر ، ناکامی و مایه بدبختی است ، در صورتی که در جهان بینی مادیگرایانه چنین ثروتی کامیابی و خوشبختی محسوب می شود .
آیت الله ری شهری در ادامه بحثِ تفسیر دومین دسته از آیات قرآن که فلاح و کامیابی معنوی و اخروی را تبیین می کنند افزود :آیاتی که برکات تقوا را برای زندگی همیشگی انسان بیان کرده اند در واقع فلاح و کامیابی معنوی بشر را تفسیر می نمایند مانند : آیة بیست و نهم انفال که دربارة نقش تقوا در پیدایش روشن بینی و بصیرت و آمرزش گناهان است و آیات 54 و 55 سورة قمر که اشاره به لذت های مافوق تصور انسان در بهشت جاوید دارند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *