چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

صالحی: می‌توانیم برجام را از شکست نجات دهیم!

چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب: 543611
صالحی: در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد، بی‌اعتماد می‌شوند.
صالحی: می‌توانیم برجام را از شکست نجات دهیم!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، به تازگی طی اظهاراتی با اشاره به توانمندی ایران به بازگشت سریع به شرایط پیشابرجام در صنعت هسته‌ای گفته است: غربی‌ها می‌دانند و می‌گویند فلانی(یعنی آقای صالحی) هر وقت حرفی زده درست گفته است.

به گزارش ایلنا، او همچنین در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در صورت برهم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد، اظهار داشت:

اصلاً منطق سیاست بین‌المللی به هم می‌ریزد. اعتبار کشورها مانند امریکا به هم می‌خورد و این پرسش مطرح می‌شود که چرا تعهد دادند و ملتزم شدند و زیر تعهدشان زدند.

صالحی ادامه می‌دهد:
در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد، بی‌اعتماد می‌شوند.[۱]

*بخش اول اظهارات آقای صالحی مبنی بر اینکه غربی می‌گفتند فلانی هر زمان حرفی زده، درست گفته است را می‌پذیریم و به آقای صالحی و مخاطبان محترم یادآوری می‌کنیم که ایشان چند هفته قبل طی یادداشتی در نشریه انگلیسی گاردین نوشته بود: «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد»[۲]

جدای از این مسئله، اینکه مردم ایران هم نظری همسان غربی‌های درباره سخنان آقای صالحی داشته باشند بحث دیگریست... چه اینکه ایشان زمانی هم گفته بود: «دنیای پسابرجام دنیای دیگریست» که نه تنها نبود که به اذعان جان‌کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا دنیایی بدتر و با تحریم‌های بیشتر هم بود. شخص ایشان زمان دیگری هم در دولت احمدی‌نژاد با اشاره خفیّه به مذاکرات با آمریکا وعده داده بود که گشایش‌هایی حاصل خواهد شد اما هیچ گشایشی برای مردم حاصل نیامد.

بخش دوم صحبت‌های آقای صالحی و صحبت‌هایی نظیر اینکه با بر هم خوردن برجام همه چیز به هم می‌خورد و منطق سیاست از بین می‌رود و اعتبار آمریکا مخدوش می‌شود و... هم متأسفانه ناشی از نگاهیست که گویا نمی‌خواهد از تجربه گذشته درس بگیرد!

آمریکا میلیون‌ها نفر را در ویتنام و عراق و افغانستان بصورت مستقیم کشت اما به مدد هژمونی رسانه‌ای و چهره‌های غربزده، امروز توسط عده‌ای بعنوان کدخدا شناخته می‌شود...

از طرفی آمریکا مگر درباره وجود سلاح‌های شیمیایی در عراق صراحتا به جهانیان دروغ نگفت؟! آیا برای کاخ سفید همه چیز به هم خورد؟
آیا مگر توافقات هسته‌ای سال 82 تیم آقای روحانی در سعد آباد و توافقنامه پاریس در مابعد آن توسط آمریکا و اذناب غربی‌اش کأن‌لم‌یکن تلقی نشد و آب هم از آب تکان نخورد؟!

بایستی اشاره کرد که متأسفانه همین اغلاط مبنایی در سیاست خارجی و پند نگرفتن از رخدادهای زمانه بوده‌اند که سبب‌ساز توافقی به نام برجام شده‌اند که علیرغم گفته‌های علی‌اکبر صالحی، تحلیلگران فرجامی جز اعلام شکست رسمی را برای آن متصور نیستند.

۱_ http://tnews.ir/news/233a92556787.html
۲_ https://www.jahannews.com/news/529000
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *