جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

روزنامه‌زنجیره‌ای‌از ترویج فرهنگ‌شهادت ناراحت شد

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 543140
انتشار خبر شهادت محسن حججی، نوع شهادت وی و تصویر مقتدرانه و ویژه‌ای که از او در زمان اسارت منتشر شده بود، موج واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. ساعاتی از انتشار این خبر در شبکه‌های مجازی نگذشته بود که بسیاری از مقامات سیاسی، بازیگران و هنرمندان و... به آن واکنش نشان دادند و شجاعت و دلیری این رزمنده مدافع حرم را ستودند
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ روزنامه بهار در یادداشتی با عنوان «توانایی حیرت انگیز صدا و سیما!» نوشت:
«مشکل از جایی شروع می‌شود که این بازوی رسانه‌ای توانایی حیرت انگیزی در تبدیل تبلیغ برای‌مفاهیم ارزشی به ضد تبلیغ دارد! بخشی از این موضوع به اشکال ساختاری باز می‌گردد که اساساً این نوع ایجاد رانت رسانه‌ای و فرهنگی نادرست است و به هدف مورد نظر نمی‌رسد اما بخش دیگری از ماجرا هم به کارنابلدی مدیران همیشه در صحنه این رسانه مربوط می‌شود. برای روشن‌تر شدن موضوع با یک مثال ادامه می‌دهیم. درباره خبر شهادت یکی از نظامیان ایرانی حاضر در سوریه در روزهای اخیر سخنان بسیاری گفته شده است و طبیعتاً صداوسیما تلاش خود را به کار بسته است که این موضوع را به عنوان یکی از ماموریت‌های خود برجسته‌سازی کند. اصل موضوع مسئله‌ای غم بار و شایسته توجه است اما نوع مواجهه صداوسیما با این مسئله چگونه بوده است؟».
«یک نمونه دیگر از این دست غیرحرفه‌ای‌گری‌های صداوسیما؛ قاعده بخش‌های خبری آن است که خبرها به‌ترتیب اهمیت چینش می‌شوند و تلاش می‌شود که تنوع در آن‌ها رعایت شود. این قاعده بدیهی به واسطه همان تلاش برای برجسته‌سازی و پررنگ کردن یک موضوع خاص نادیده گرفته می‌شود و شاهد آن هستیم که در یک بخش خبری سی دقیقه‌ای در ده دقیقه ابتدایی چهار خبر پیاپی در خصوص مراسم بزرگداشت این شهیداختصاص پیدا می‌کند. آیا این تبلیغ فرهنگ شهادت است یا ضعف رسانه‌ای و جهل نسبت به ابتدایی‌ترین مفاهیم مرتبط با رسانه؟».
این روزنامه اصلاح طلب حتی حاضر نشده است که از عنوان «مدافع حرم» استفاده کند و شهید محسن حججی را «نظامی ایرانی حاضر در سوریه» نامیده است.
با کمال تأسف باید گفت بهانه گیری این روزنامه اصلاح طلب درمورد نحوه انتشار اخبار مربوط به محسن حججی در صدا و سیما، بیشتر از آنکه نشان از دلسوزی باشد، نشان دهنده ناراحتی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور است.

پس از انتشار خبر شهادت محسن حججی، نوع شهادت وی و تصویر مقتدرانه و ویژه‌ای که از او در زمان اسارت منتشر شده بود، موج واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. ساعاتی از انتشار این خبر در شبکه‌های مجازی نگذشته بود که بسیاری از مقامات سیاسی، بازیگران و هنرمندان و... به آن واکنش نشان دادند و شجاعت و دلیری این رزمنده مدافع حرم را ستودند».
اما متاسفانه در سوی مقابل برخی روزنامه‌های اصلاح طلب این موضوع مهم را نادیده گرفته و آن را سانسور کردند. در این میان حتی یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب در مطلبی توهین آمیز به تخطئه جریان انقلابی و ارگان‌های ارزشی که امنیت کشور را به ارمغان آورده‌اند، پرداخت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *