پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۷
۱۳

فاشيست‌ها دست از سر افتخاري برنمي‌دارند

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۷
کد مطلب: 542956
واقعاً چرا برخي رسانه‌ها دست از سر افتخاري برنمي دارند؟ آيا او قرار است عبرتي براي ديگران باشد؟ اما اين عبرت‌آموزي به قيمت لگدمال كردن اخلاق تمام مي‌شود و از دل آن نفعي سياسي عايد هيچ گروه و دسته‌اي نمي‌شود. عليرضا افتخاري، خواننده نجيب و محبوبي است و حاشيه‌سازي براي او غيراخلاقي‌تر از آن است كه بتواند سودي را عايد كسي كند.
فاشيست‌ها دست از سر افتخاري برنمي‌دارند
گروه فرهنگ و هنر جهان نيوز، جواد محرمي: اشتياق براي بازنشر يك گفت‌وگوي قديمي از عليرضا افتخاري تمامي ندارد و اين رسم رسانه‌اي ناميمون حالا به خبرگزاري بزرگي چون ايسنا سرايت كرده است و اين رسانه كه به طور عادي انتظار حرفه‌اي‌گري از آن مي‌رود نيز نتوانسته از دايره اخلاق پاي بيرون نگذارد و روز گذشته مصاحبه قديمي عليرضا افتخاري درباره احمدي‌نژاد را به عنوان گفت‌وگويي جديد بازنشر داده است.
 
البته فضاي رسانه‌اي كشور سال‌هاست كه مبتلا به بداخلاقي است و اميال شخصي بر عقل ملي در بسياري از رسانه‌هاي كشور همواره غلبه داشته است. اينكه جماعتي از عوام به خاطر يك عرض ارادت ساده هنرمندي را مورد فحش و ناسزا قرار دهند و خانواده او را تحت فشار بگذارند، اگر چه واقعيت تلخي است و به هيچ عنوان توجيه‌پذير نيست اما از رسانه‌هاي كشور توقع ديگري مي‌رود.
 
البته مطالعه شرح آنچه بر سر خواننده نامدار كشورمان به خاطر در آغوش گرفتن رئيس‌جمهور وقت آمده بيش از اينكه برائت مؤكد افتخاري از احمدي‌نژاد باشد، نشان‌دهنده روح فاشيستي حاكم بر طيفي است كه نداي «زنده باد مخالف من» آنها گوش فلك را كر كرده ولي به خاطر نفرت از يك سياستمدار حاضرند با حيثيت، آبرو و زندگي هنرمندي مردمي بازي كنند و او را تا مرز خودكشي هدايت كنند.

واقعاً چرا برخي رسانه‌ها دست از سر افتخاري برنمي دارند؟ آيا او قرار است عبرتي براي ديگران باشد؟ اما اين عبرت‌آموزي به قيمت لگدمال كردن اخلاق تمام مي‌شود و از دل آن نفعي سياسي عايد هيچ گروه و دسته‌اي نمي‌شود. عليرضا افتخاري، خواننده نجيب و محبوبي است و حاشيه‌سازي براي او غيراخلاقي‌تر از آن است كه بتواند سودي را عايد كسي كند.
 
پيش از اين گفت‌وگوي عليرضا افتخاري درباره عواقب در آغوش گرفتن احمدي‌نژاد در مجله تجربه پس از نزديك به يك سال با عنوان گفت‌وگوي اختصاصي بازنشر شده بود اما چوب زدن به گذشته و پرداختن به يك داستان كهنه شده و قديمي چه سودي براي نشريه اصلاح‌طلب «تجربه» داشت و چه سودي براي خبرگزاري دولتي دارد؟

بهروز افخمي اخيراً در گفت‌وگو با مجله مهرنامه با اشاره به رفتار رسانه‌هاي شبه روشنفكر با فيلم عروس در اواخر دهه 60 به واقعيتي اشاره مي‌كند كه به موضوع اين نوشتار بي‌ربط نيست: «يعني درست كساني كه مي‌گويند خيلي ظرفيت دارند، خيلي اهل نقد هستند، خيلي مي‌فهمند و خيلي روشنفكر هستند، اتفاقاً تاريك‌فكرترين، بي‌فكرترين، فاشيست‌‌مسلك‌ترين نيروهايي هستند كه مي‌توانيد پيدا كنيد. به قول يوسف ميرشكاك روشنفكر نه روشن است و نه فكر مي‌كند.»
 
مردي كه مي‌گويد 10 سال به خاطر احمدي‌نژاد از اراذل جبهه روشنفکر‌نماها فحش شنيده و رسانه‌ها بزرگ‌ترين ضربه را به وي زده‌اند، آيا اين رسانه‌ها از همان جنس مجله تجربه و خبرگزاري ايسنا نيستند كه از ترس زنده شدن يك جريان سياسي، گفت‌وگوي كلاژ شده‌اي را سر هم مي‌كنند و بارها آن را بازنشر مي‌دهند تا بار ديگر افتخاري را به بحث روز سياسي تبديل كنند؟ جرياني كه خود را دوستدار هنر معرفي مي‌كند در مواجهه با يك برخورد كه مي‌توانست به سادگي پايان پذيرد، كاري را صورت داد كه يك خواننده و خانواده‌اش تا مرز نابودي پيش بروند و به گفته افتخاري حتي براي خودكشي طناب هم بخرد! مدافعان امروز برگزاري كنسرت با اين تجربه‌هاي قديمي چه مي‌كنند؟!
 
عليرضا افتخاري همانطور كه خودش نيز روي آن تأكيد كرده آدمي سياسي به معناي آنچه مانند برخي سلبريتي‌ها از گروه و دسته و باند سياسي حمايت مي‌كنند نبوده و نيست، سابقه او هم همين را نشان مي‌دهد، براي همين هم بود كه در يك مراسم غيرسياسي در مواجهه با رئيس‌جمهور وقت رفتاري دوستانه از او سر مي‌زند.

افتخاري آن‌زمان حتي فكرش را هم نمي‌توانست بكند كه آن لحظه‌اي كه ظاهرش خيلي عادي به نظر مي‌رسيد به قدري برايش گران تمام شود كه به قول خودش تا مرز خودكشي پيش برود، در خارج از كشور دخترش را مورد اذيت و آزار قرار دهند و عده‌اي در كوچه و خيابان حرمتش را بشكنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
سه نکته خیلی قابل توجه بود
1-عبرت گرفتن دیگران از افتخاری.
2-روشنفکر نه روشن است نه فکر می کند.
3-عمق بغض و کینه از رییس جمهور وقت.
Iran, Islamic Republic of
داعشی های تکفیری سر میبرند و داعشی وطنی با ترور شخصیت و آزار روحی بتدریج می کشند فقط عذاب جهنم است که اینها را بیدار میکند
مسعود
Iran, Islamic Republic of
تاسف آوره برخورد جماعت قدرت طلب سیاست زده با هنرمندی که عمری جز عشق و محبت چیزی نخواند و نگفت....
Iran, Islamic Republic of
عاشقشم
Iran, Islamic Republic of
اونقدر فضا سیاسی شده و جو رو علیه این استاد بزرگ اواز متشنج کردند که بعضیا فکر م یکنند افتخاری یکی مثل این جوونایی که میان این ور اون ور شو اجرا میکنن ..کسی که ده سال شاگرد استاد تاج اصفهانی بوده و با بزرگترین اساتید موسیقی کشور کار مشترک داره و ...فقط به این خاطر که رییس جمهور وقت و منتخب مردم ر در آغوش کشید ..اون وقت ا ون بابا که گوگوش رو در آغوش میکشه میشه قهرمانتون اه اه
mohammad
Iran, Islamic Republic of
چرا رفتاری چنین ناجوانمردانه با استاد گرانقدر، جناب افتخاری صورت می گیرد؟ به فرض که ایشان نیز همانند 63 درصد دیگر از مردم به آقای احمدی نژاد رای داده بوده اند. اصلا فرض کنیم که به نظر ایشان، احمدی نژاد بهتر از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است. آیا اینگونه برخورد از طرف مدعیان مردم سالاری رواست؟ هر کس حق دارد نظر خودش را بگوید. این حق برای دیگران نیز محترم است. بنده خودم بسیار به صدای آقای شجریان علاقه دارم. اعتراضی که به ایشان دارم نیز نه به خاطر حمایت ایشان از موسوی یا شرکت در راهپیمایی 25 خرداد است که این حق ایشان بوده است. بلکه ایراد به مصاحبه های آنچنانی ایشان است با "سی ان ان" و "بی بی سی". با تمام نا مهربانی که در حق نظام و مردم انتقلابی داشتند باز هم کسی متعرض ایشان نشده است. کسی خانواده ایشان را تهدید نکرده، کسی به فرزندانشان بد دهنی نکرده است.
آقای احمدی نژاد رئیس جمهور قانونی کشور بوده اند و رسم ادب همان است که آقای افتخاری انجام داده اند. یعنی به فرض که ایشان از آقای احمدی نژاد هم خوششان نمی آمد، آیا مدعیان فرهنگ و ادب انتظار دارند وقتی احمدی نژاد به آقای افتخاری عرض ارادت می کنند و برای روبوسی می آیند، ایشان به رئیس جمهور قانونی و نماینده اکثریت جامعه بی ادبی کنند. اصلا رئیس جمهور هم نه، فرض کنید یک فرد عادی به سمت ایشان آمده باشد، باز هم وظیفه ادب همان بوده است که ایشان انجام داده اند.
اینگونه حرکات ناجوانمردانه، ربطی به بدنه مردم ندارد. واضح است که ایشان هدف توهین ها و نامردی ها قرار گرفته ست تا کسی جرات نکند برخلاف نظر جزم اندیشان مدعی اصلاحات، عملی و حرفی و نظری داشته باشد. چه بسیارند کسانی که فقط به دلیل رایی که به احمدی نژاد داده اند بارها تحقیر شده و دشنام شنیده اند. به یادآورید که در حدود چهار سال این مدعیان، چهره رئیس جمهور کشور را مسخره می کردند. چه بسیار جک و تهمت و .... که بر علیه ایشان منتشر شد.
به امید روزی که کسی به دلیل رایی که داده است ملامت نشود. به امید روزی که مدعیان آزاداندیشی و اصلاح طلبی، خود را عقل کل ندانند و دیگران را به دلیل ابراز عقیده ملامت نکنند. همان ها که روزگاری رای اکثریت را چماق بر فرق دیگران کرده بودند و آنگاه که رای اکثریت را پشت سر خود ندیدند تهمت تقلب زدند و هر که را هم رای آنها نبود، بی سواد و عقب مانده و ... معرفی کردند.
افساد طلبها
Iran, Islamic Republic of
محمود مظلوم و افتخاری مظلوم تر
Iran, Islamic Republic of
مهم نیست. بقول مرحوم سعدی:
سنگ بدگوهر اگر کاسه زرین شکند
قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود
Iran, Islamic Republic of
مرد باشد ومحکم پای کارش بایستد....با منتخب روز مردم روبوسی(واحترام ) کرده جنایت که نکرده بودوتاکورشود هر آنکس که نتواند دید....شرف احمدی نژاد می ارزد به خیلی از برجامی ها وکرسنتی هاو2030 ها وووو
منوتو
Iran, Islamic Republic of
خب چرا جبهه انقلاب اسلامی از افتخاری تقدیر و تجلیل نمیکند؟
Iran, Islamic Republic of
درود برشرف افتخاری بزرگ مرد یکه تاز عرصه هنر ومعرفت، وای برما که با این هنرمند چه کردیم؟!!
Iran, Islamic Republic of
زمستون خواهد گذشت روسياهی به ذغال ميمونه از جمله به صورت استاددددددپر کبکبه که مردم را بیشتر برعلیه افتخاری تحریک کرد، از تمدن وروشنفکری فقط کراوات زدن و سفرخارج رفتن یاد گرفته