يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

فرجام روحانی و اصلاح‌طلبان در هاله‌ای از ابهام...

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 542303
گزاره تحلیلی «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» نیز پیش از این بارها بیان شده و مورد بحث قرار گرفته است.
فرجام روحانی و اصلاح‌طلبان در هاله‌ای از ابهام...
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ مرتضی مبلّغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات، اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز در پاسخ به این سؤال که «برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که اگر آقای روحانی در آینده دولت خود، از اصلاح‌طلبی و شعارهایی که در انتخابات ۹۶ داد، فاصله بگیرد، اصلاح‌طلبان نیز در نحوه تعامل خود با او تجدید نظر می‌کنند. شما چه توضیحی نسبت به این مسائل دارید؟» گفته است:
«اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی یک فرایند سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که تئوری‌ها، استراتژی‌ها و اهداف خاص خود را دارد. در واقع افراد هستند که با اصلاح‌طلبی تعریف شده و اصلاح‌طلبی با افراد تعریف نمی‌شود. هر شخصیتی که اصلاح‌طلبانه‌تر عمل کند تبعا مظهر اصلاح‌طلبی خواهد شد. بنابراین اصلاح‌طلبان اصولا برای شخص خاصی کار نکرده،‌ بلکه به خاطر مصالح عمومی، منافع ملی و برای تقویت جامعه، نظام و کشور کار کرده‌اند. با توجه به شرایط نیز تصمیم‌گیری کرده و عمل می‌کنند. در طول ۴ سال گذشته نیز به همین صورت بوده و بسیار مفتخر هستند که مدیریت کشور را از مدار سراشیبی و دشواری به شرایط طبیعی تغییر دادند. همه اینها نیز بر اساس خرد جمعی، نیاز جامعه و ملاحظات ملی صورت گرفته است. در آینده نیز به همین صورت خواهد بود و آن چیزی که اقتضای زمانه، متضمن مصالح و منافع ملی و مبتنی بر خرد جمعی است، در نظر گرفته خواهد شد.»[۵]
*واضح و مبرهن است که آقای مبلّغ بر خلاف روش و منش اصلاح‌طلبان در ۴ سال گذشته، دیگر حاضر به اعلام حمایت رسمی و قاطعانه چپ‌ها از رئیس‌جمهور روحانی نیست و فرجام این رابطه را به اقتضای زمانه و مصالح و منافع و غیره گره می‌زند.
این سه نقطه گذاری برای فرجام یک رابطه مؤید این است که آقای روحانی و یارانش باید منتظر روزهای سخت و نفسگیری در مواجهه با یک جریان خاص سیاسی باشند که دیگر احتیاجی به رئیس‌جمهور روحانی ندارد و از طرفی قصد دارد در انتخابات دولت بعدی نیز با کاندیدای خود به صحنه بیاید.
گزاره تحلیلی «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» نیز پیش از این بارها بیان شده و مورد بحث قرار گرفته است.[۶۶]
سخنانی مثل «تمام کارهای آقای روحانی قانونیست» به نقل از مرعشی و «ما فدائیان دولتیم» به نقل از منتجب‌نیا از جمله مقولاتی بوده است که اصلاح‌طلبان طی ۴۴ سال گذشته دائما و به انحاء مختلف آنها را درباره رئیس‌جمهور روحانی به کار می‌بردند اما دیگر حاضر به بیان آنها نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *