يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۲
۲۴

از رقیبان روحانی تا مدعیان 88/ اگر سران فتنه تسلیم رای مردم شده بودند

حامیان روحانی قواعد رقابت سیاسی را بپذیرند
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 538353
ایراد ما به سران فتنه 88 همین بود که چرا تسلیم رای مردم نشدند و چرا هواداران خود را به اعمال غیرقانونی و آشوب دعوت کردند و چرا صف خود را از اغتشاشگران جدا نکردند؟ چه زیبا می‌شد اگر آنان به حکم قانون تمکین و خواسته‌های خود را در مسیر درست پیگیری می‌کردند تا آن همه عوارض چهار ساله از طغیان رئیس دولت وقت گرفته تا تحریم‌ها و تهدیدها متوجه ایران نشود.
جهان نيوز - ابراهیم رضایی: دموکراسی علیرغم آفت‌هایی که دارد، زیبایی‌هایی هم دارد. مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور جلوه‌گر زیبایی  مردم‌سالاری دینی بود.

رقیبان آقای روحانی همه توان خود را بکار بستند تا او رای نیاورد و اندیشه دیگری بر قوه مجریه حاکم شود اما در نهایت  صندوق رای تعیین کرد که چه کسی رئیس‌جمهور باشد.

حالا که  انتخابات تمام شده، همان‌ها که تا سه ماه قبل در تقابل با روحانی بودند و صریح‌ترین نقدها و افشاگری‌ها را علیه او ترتیب دادند، به مراسم  تنفیذ آمدند و به رای مردم گردن نهادند. وقتی فرداشبِ انتخابات 92 و فردای انتخابات امسال هواداران آقای روحانی به خیابان‌ها ریختند و شادی کردند و برای امثال ما رجز خواندند که «شکست‌تان دادیم» نه تنها ذره ای ناراحت نشدم بلکه عمیقاً خوشحال شدم که افرادی که سال‌ها به نظام اسلامی بدبین یا مردّد شده بودند، حالا فهمیدند که نظام اهل خیانت و  تقلب نیست. مهمتر اینکه فهمیدند راهِ پیروزی، آتش زدن سطل زباله و بانک و سر دادن شعار ساختارشکن نیست.

کاندیدای ما رای نیاورده بود اما مهمتر از این نتیجه، موفقیت و هنر نظامی بود که توانسته بود همه را حول صندوق رای گرد آورد. خوشحال بودیم و هستیم که نظام  ولایت فقیه چنان رقابتی را سامان داده بود که همه تفکرات و گروه‌ها گزینه مورد نظر خود را در آن می‌یافتند، این دستاورد کمی (آن هم در این منطقه پرآشوب) نیست.

ایراد ما به  سران فتنه 88 همین بود که چرا تسلیم  رای مردم نشدند و چرا هواداران خود را به اعمال غیرقانونی و  آشوب دعوت کردند و چرا صف خود را از اغتشاشگران جدا نکردند؟ چه زیبا می‌شد اگر آنان به حکم قانون تمکین و خواسته‌های خود را در مسیر درست پیگیری می‌کردند تا آن همه عوارض چهار ساله از طغیان رئیس دولت وقت گرفته تا تحریم‌ها و تهدیدها متوجه  ایران نشود.

پیش‌شرط استقرار مردم سالاری این است که اگر رای نیاوردی به پیروزی حریف احترام بگذاری و تمکین کنی اما برخی ظاهراً این قاعده را قبول ندارند و رای مردم را در صورتی می‌پذیرند که به ایشان رای دهند در غیر این صورت دبه می‌کنند.

چه خوب است حالا که آقای روحانی مجدداً رئیس‌جمهور شده، حامیان و اطرافیان ایشان _همچون رای‌دهندگان به او- قواعد رقابت سیاسی در نظام مردم‌سالار را بپذیرند تا اگر فردا روزی جناح محبوبشان رای نیاورد، زیر بار تصمیم اکثریت بروند.

پ.ن: معتقدم همه باید کمک کنند تا شعارهای خوب آقای روحانی عملی شود. اگر فکر کنیم که روحانی موفق نشود و فردا «دیدی گفتم» راه بیندازیم، راه را اشتباه رفته‌ایم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آنهایی که در دو انتخابات اخیر، به روحانی رأی دادند و پیروزی او را با رقص و پایکوبی و توهین به رقبا و خیلی اَعمال زشت دیگر جشن گرفتند هیچ فرقی با سال 88 نکرده‌اند و اگر رئیس‌جمهورشان انتخاب نمی‌شد با توجه به روحیات حسن روحانی، به سادگی آمادگی داشتند تا فتنة دیگری را رقم بزنند.
بنا بر این، به خودتان امید واهی ندهید که آنها فلان چیز را فهمیده‌اند. نه آنها هیچ نفهمیده‌اند؛ فقط چون فرد مطلوب‌شان رأی آورده نیازی به فتنه‌گری جدیدی ندیدند. ولی در 4 سال بعدی، اگر رئیس‌جمهوری شبیه روحانی کاندیدا بشود و رأی نیاورد، آن موقع باشید و ببینید که چه خواهد شد و آیا اصلاً‌ طیف لیبرال جامعه، اهل پایبندی به قانون هست یا خیر.
این خط و این هم نشان
عباسی
آقا چه اشکالی داره که نامزد بازنده فراخوان بده و اعتراض کنه؟ بالاخره هرکی بازنده شده عصبانی است و حق دارد که اعتراض کند. چند تا سطل زباله هم ارزش زیادی ندارد که اینهمه جنجال میکنید
تمنا
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان اگر آقای رئیسی چون بازنده شده شما مشکلی نداری فراخوان دهد و اعتراض کنه و کشور رو به آشوب بکشه ببینم فکر کنم همین شما دم رای مردم بزنی و بگی چرا به منتخب ما توهین شده ای کاش همیشه انقدر منطقی و فهمیده باشی دوست عزیز نه زمانی که فقط شرایط به نفع شماست بعدشم ای کاش فقط چند سطل زباله بود
1-از آب گل آلود ماهی گرفتن ضد انقلاب ها و منافقین
2-وارد شدن ضرر و خسارت به اموال مردم
3-شهادت رسیدن بسیاری از هموطنان در روزهای آشوب
4- سقط جنین بسیاری از مادران باردار
5-لخت کردن عابران پیاده
6-توهین به امام حسین (ع)
و . . . ای کاش فقط یک تظاهرات عادی بود اما همه اش غیر عادی و ریختن آب به آسیاب دشمن بود . . .
بهادری
حالا گیریم هم که یه نامزد بیاد آشوب کنه، باید اون طرف حصر بشه؟ آخه این درسته؟!!
تمنا
Iran, Islamic Republic of
به گفته آقای احمد توکلی سران فتنه اگر دادگاهی شوند مجازات آنان اعدام خواهد بود پس حصر برای آنان بهتر است تازه به اینها دارد خیلی لطف میشود در هر جای دنیا و کشوری شورشیان را اعدام میکنند اما به اینها لطف شده و در حصر هستن حالا ما هم دوست نداریم اعدام شوند اما بعدشم همون آشوبی که شما می فرمایید کلی به اموال مردم خسارت شد بسیاری انسان در روزهای آشوب به شهادت رسیدند به دست منافقان که در آن روزهای نا آرام فضای کشور به شدت امنیتی بود و شده باعث خوشحالی و از آب گل آلود ماهی گرفتن ضد انقلاب ها و منافقین بسیاری از مادران سقط جنین کردن ای کاش آقای موسوی و دوستانشان فهم و درک را از آقای رئیسی یاد میگرفتند و به رای ملت احترام میگذاشتن سری بعد در انتخابات شرکت می نمودند مطمئنا احتمال رای ایشان بالا میبود اما چون این آسیب ها را در سال 88 به کشور وارد کردن باید سزایش را ببینند
افشین
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اقای توکلی که قاضی نیستند که شما استناد به حرف ایشان میکنید مملکت قانون دارد وباید حتما محاکمه شوند و علنی باشد تا بعدا قهرمان پروری بیخود نشود مملکت دارای ثبات است یعنی چه حصر بی محاکمه این قانون من در اوردی اختراع کیست هر سه خلاف کرده اند پس باید محاکمه شوند این همه شهید دادیم که همه در برابر قانون یکسان باشند مصلحت موقعی است که محاکمه انجام شود ان وقت قاضی بگوید حالا مصلحت به اینکار است
Iran, Islamic Republic of
آقاى رضايى رقيب شما كسى نيست جزخودتون كه با كوبيدن احمدى نژاد باعث شكست شديد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
اگر احمدی نژاد در صحنه بود الان روحانی رئیس جمهور نبود
Iran, Islamic Republic of
مشکل معترضان به انتخابات ۸۸ نیستند. مشکل کسانی بودند که حق اعتراض برای مردم قابل نبودند. مشکل کسانی بودند که اصل ۲۷ قانون اساسی را قبول نداشتند و ندارند. مشکل کسانی بودند که بلد نبودند با اعتراضات مردمی درست برخورد کنند.
مشکل آنجاست که کسی نیست که به نقش دخالتهای شورای نگهبان نهادهای .... وزارت کشور و دیگر عواملی که باعث آن اتفاقات شد رسیدگی کند. مشکل آنجاست که ۸ سال است که یک طرفه هرچه خواستند گفتند و حتی ۵ دقیقه اجازه دفاع داده نشد و مردم نه تنها ان توهینها را قبول نکردند بلکه به زیبا ترین شکل پاسخ آنها را در صندوقهای رای درانتخاباتهای دیگر دادند .
نظام چاره ای جز پذیرش رای مردم دراین انتخابات اخیر ندارد. جالب است که بازندگان انتخابات ۹۲ و ۹۶ و مجلس و شورای تهران همان حرفهای معترضان ۸۸ را زدند و تهمت تقلب و دست بردن در ارا زدندند مگر حرفهای حداد عادل غیر آن بود مگر همین الان چمران انتخابات شورا را پذیرفته و یا هرروز مشکل ایجاد می کند. چرا با امثال حداد عادل و چمران و امثال آنها برخورد نشد. علت این است که در ۸۸ کسی قصد شنیدن اعتراضات مردم را نداشت اما حالا چون معترضان خودشان هستند سرش را هم می آورند. این حرفهای شما نشانه این است که خودتان فهمیدید که سایه برخوردهای غلط مجموعه حاکمیت با معترضان ۸۸ هنوز بر کشور سنگینی می کند.
مردم در این سالها حرف همان کسانی را قبول می کنند و گوش می دهند که شماها آنها را فتنه گر می دانید. این رای روحانی و مجلس و شورای شهر همان رای فتنه گران ۸۸ است که خود را محق می دانستند.
Iran, Islamic Republic of
چرا فکر میکنید تمام افرادی که به روحانی رای دادند کاملا بصورت ایجابی رای دادند و همونهایی هستند که در سال ۸۸ اعتراض کردند...نه عزیزم خیلی ها رو در اطرافیانم سراغ دارم که در سال ۸۸ به احمدی نژاد رای دادن اما هم ۹۲ و هم ۹۶ به روحانی رای دادند. در ضمن خیلی ها هم بدون تعصب سیاسی صرفا گول شعارها و رقیب هراسی های روحانی رو خوردن و به روحانی رای دادند. به جرات میتونم بگم از این ۲۴ میلیون رای که به نام روحانی وارد صندوق شد شاید ۲۰ درصد رای سیاسی و وفادار به گفتمان است. بقیه آرای خاکستری و معلق است که هر کسی بهتر بازی کرد راحت تر میتونه آنها رو جذب کنه. که روحانی بخوبی توانست با عوامفریبی و شعارهای پوپولیستی مانند سایه جنگ، دیوارکشی در پیاده رو، اعدامهای منافقان، و هزار جور توهین و چنگ کشیدن به صورت نظام آنها رو جذب کنه. از طرف دیگر ضعف کاندیداهای جریان رقیب در تبیین برنامه ها و پاسخ به موقع و محکم به شبهه افکنی های روحانی نیز باعث تمایل آرای معلق به سبد روحانی شد. در ضمن شما اعتراض امثال چمران و رئیسی در چارچوب قانون رو با اردوکشی خیابانی و دعوت به اغتشاش در سال ۸۸ یکسان میدونید؟
Iran, Islamic Republic of
جالب است که مردم را خیلی نادان فرض کردید که مردم با ترس به روحانی رای دادند. این حرفها فرار به جلوست. مردم در انتخاب بین دو نوع تفکر و بینش به روحانی رای دادند. درست است که روحانی اصلاحطلب نیست اما تفکرات اصلاح طلبانه دارد. و اکثریت مردم در دو دوره به او رای دادند و رای او پایگاه اصلاح طلبانه دارد.
آرای خاکستری همواره با اصلاحات بوده است. و کسی از روی ترس رای نداده است. وقتی رهبر انقلاب از کسانی که نظام را هم قبول ندارند دعوت به شرکت می کند بنابراین حرفهای شما درست نیست.
در انتخابات مجلس ریاست جمهوری و شوراها اصولگرایان دائما بر طبل تخلفهای گسترده کوبیدند. آنها جرات این را نداشتند که بصراحت دم از تقلب بزنند درحالیکه آنها منظورشان همین بود. اگر بصراحت می گفتند تقلب شده این حرف را که ساختار انتخابات اجازه تقلب را نمی دهد زیر سوال می بردند.
یک نکته برای اصولگرایان بگویم تا بدانند که چه اتفاقی درحال رخ دادن است. شیوه معترضان به حاکمان غیر پاسخگو و اصولگرایانی که به هیچ کس و مکانی پاسخگو نیستند این است که از قهر با صندوق رای به آشتی با صندوق رای رسیدند و مناصب انتخابی را دیگر نخواهند گذاشت با عدم شرکت و تحریم انتخابات بدست کسانی بیفتد که اصلا برای مردم نقشی قائل نیستند. مردم معترض دیگر محال است که با صندوقهای رای قهر کنند و این همان چیزیست که اصولگرایان از آن بین دارند و باعث شکست آنها شده است.
Iran, Islamic Republic of
اینها نکات مهمی است
Iran, Islamic Republic of
مگه الان کسی به اعتراض های چمران و سروری در مورد نتایج شورای شهر گوش میده. خب بیان دعوت به اغتشاش بکنن؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
داداش شما اعتراض قانونی به نتیجه انتخابات رو با دعوت به شورش و آشوب یکسان می دونید؟اگه یکسان می دونید واقعا براتون متاسفم
Iran, Islamic Republic of
از فردی که تهمت زدن ودروغ گفتن فساد ودزدی بیت مال وختلاس وخانه نشینی وغیره رو خیلی راحت انجام میداد کارهای دیگری رو هم برای در دست گرفتن قدرت میتونست انجام بده همون کارهایی که محصورین به ملت میگفتند
Iran, Islamic Republic of
با روحانی تا 1404 میمانیم
Iran, Islamic Republic of
ریاست جمهوری روحانی بیش از ۸ سال نمیتونه باشه. چه جور حساب کردی؟؟
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شمارو جو گرفته و خلاف قانون صحبت میکنید چونکه قانون اساسی مدت ریاست جمهوری رو فقط چهارسال قرار داده و یک دوره بعد از اون رو بلامانع مقرر داشته.از شما که طرفدار آقای روحانی که به زعم خودشون حقوقدان هستند بعیده.
Iran, Islamic Republic of
قاط زدی داداش یا طرح ریاست جمهووری مادام العمر مد نظره؟
هیچ گروهی تو ایران بیش از دو دوره حیات سیاسی نداشته و نخواهد داشت
چه کارگزاران یک طرفه هاشمی
چه اصلاحات دو آتشه خاتمی
چه گروه احمدی نژادی
و چه ترکیبی از کارگزان-اصلاحات به نام اعتدال
اتفاقاً در این شرایط 2-1 احمدی نژاد همچنان ظاهرا برنده است، چون به ازای یک تایم دو دوره ای هر دو گروه اصلاحات و کارگزار وارد کارزار شدند و با تمام شدن زمانشون خیلی بعیده 16-17 سال، به طور مستقیم جایی در سیاست داشته باشند.
اینکه روحانی سعی داره در دوره دوم مطلقا خودش باشه برای اینه که فکر میکنه با خالی کردن فضا از اصلاحات حضرات اصلاحات به عنوان آلترناتیو پیش ساخته 8 سال دیگر بعد از او فضا را به دست خواهند گرفت.
اما واقعا جامعه و مردم نمی دانند که این دو گروه الان واقعا یکی هستند؟
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان هرگز قانون را قبول نمی کنند مگر خود برنده باشند ذات اینها اینگونه است
Iran, Islamic Republic of
اینرا مردم باید درک کنند زیرا کسی ما را زور نمی کند به کی رای بدیم ولی تبعات اوم فرد اجباری است و مقصر قدرتی نیست بلکه خودمان هستیم
Iran, Islamic Republic of
تنها راه نجات ظهور حضرت مهدی (عج)است.بقیه راهها گمراهی و هلاکت است.
Iran, Islamic Republic of
ادامه چهار سال رکود مبارک شما . خلایق هرچه لایق
Iran, Islamic Republic of
درقران کریم امده الفتنه اشد من القتل یعنی فتنه گر از قاتل بد تر است