چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
معاون وزارت بهداشت یمن :

عامل اصلی گسترش بیماری وبا در یمن کیست؟

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب: 537452
دکتر «عبدالسلام المدانی» گفت: در صورت عدم توجه به نظام بهداشتی یمن، این نظام فرو خواهد پاشید و کشورهای متجاوز عامل اصلی گسترش بیماری وبا در یمن هستند.
عامل اصلی گسترش بیماری وبا در یمن کیست؟
به گزارش جهان نيوز، پس از گذشت بیش از ۸۰۰ روز از شروع حملات وحشیانه عربستان سعودی و هم پیمانانش به یمن، زنان، کودکان و غیرنظامیان در مقابل سکوت مجامع بین المللی همچنان زیر شدیدترین حملات و تحت محاصره  اقتصادی قرار دارند.
اخیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد از ۲۷ آوریل سال جاری تاکنون ۱۹۹۲ نفر در یمن بر اثر ابتلا به بیماری وبا جان خود را از دست داده‌اند و علاوه بر بیماری فراگیر وبا در یمن، قطحی جان دو سوم مردم یمن را تهدید می کند.
در همین راستا، خبرنگار مهر با دکتر «عبدالسلام المدانی» معاون و سرپرست بخش مراقبت های پزشکی وزارت بهداشت یمن گفتگو کرده که شرح آن در ادامه از نظر می گذرد.

*لطفا آخرین آمار جان باختگان بر اثر بیماری وبا را اعلام فرمایید . علت گسترش این بیماری در یمن چیست؟
تعدادجان باختگان بر اثر بیماری وبا تاکنون حدود ۲۰۰۰ نفر است. همچنین علت گسترش این بیماری فروپاشی زیرساخت های آبرسانی و همچنین از بین رفتن بودجه بهداشتی است. علاوه بر آن متجاوزان بصورت عمدی زیر ساختهای یمن را هدف قرار می دهند. انتقال بانک مرکزی یمن به شهر عدن نیز موجب تضعیف اقتصاد ملی و توانایی اقتصادی مردم شد که نتیجه ی آن عدم امکان مردم برای انتقال مریضان به مراکز درمانی بود. زیرا آنها پول نقدی در دست نداشتند. همچنین مواد سوختنی براثر محاصره ظالمانه و تحمیلی علیه یمن توسط کشورهای شرور به اتمام رسید.
 
*وضعیت نظام بهداشتی در یمن را چگونه ارزیابی می کنید و آیا این نظام در حال فروپاشی است؟
متاسفانه نظام بهداشتی در یمن آخرین مراحل خود را سپری می کند و اگر کسانی که انسانیت برای آنها مهم است، به نظام بهداشتی یمن توجه نکنند، این نظام فرو خواهد پاشید و در آن زمان یعنی فروپاشی نظام بهداشتی یمن دیگر مداخله خارجی هیچ فایده ای ندارد. بنابراین کشورهای متجاوز علت اصلی تمام آنچه در یمن رخ می دهد از جمله گسترش بیماری وبا  و دیگر بیماریها هستند. متاسفانه وضعیت بهداشتی در یمن نیز در حال فروپاشی و بحرانی است.

*آیا جامعه بین المللی به حل بحران گسترش بیماری وبا در یمن کمکی می کند؟ چه موانعی بر سر راه ارائه کمک های بشر دوستانه به یمن وجود دارد؟
متاسفانه حمایت های بین المللی در سطحی که ما به آن نیاز داریم، ارائه نمی شود و می توانم بگویم که فقط ده درصد از نیازهای ما را رفع میکند. کشورهای متجاوز مانع اصلی در رسیدن هواپیماها به فرودگاه های یمن و کشتی های تجاری به بندر الحدیده هستند. حتی باید بگویم نه تنها مانع از رسیدن کشتی ها و هواپیماها به یمن می شوند بلکه متجاوزان این کشتی ها و هواپیماها را هدف قرار می دهند.
 
*چه مقدار از مراکز بهداشتی و درمانی یمن توسط متجاوزان سعودی مورد هدف قرار گرفته و ویران شده است؟
متجاوزان مراکز بهداشتی را بمباران می کنند؛ حتی با ان مراکزی که توسط سازمانهای بین المللی مانند سازمان پزشکان بدون مرز مدیریت می شود از جمله بیمارستان عبس در استان حجه و بیمارستان رازح در استان صعده توسط متجاوزان هدف قرار گرفته است. بمباران این مراکز بهداشتی و درمانی توسط سعودی ها تا آنجا پیش رفته است که تعداد زیادی از این مراکز ویران شده اند و میتوانم بگویم که ۵۵ درصد از مراکز بهداشتی در حال حاضر قادر به خدمت رسانی به مردم نیستند.
 
*به نظر شما جامعه بین المللی چه واکنشی باید در قبال جنایات سعودی ها علیه مردم یمن داشته باشند؟ حمایت های ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
معتقدم که باید کشورهای متجاوز به دلیل جنایاتشان علیه شهروندان و به خاک و خون کشاندن مردم در مراکز بهداشتی یا در خارج از این مراکز محاکمه شوند. متاسفانه سازمان ملل همانند بسیاری دیگر از کشورها توسط متجاوزان خریده شده و در قبال جنایات علیه مردم یمن سکوت کرده است. در پایان از مردم ایران و تمام ملتهای آزاده که مخالف استکبار صهیونیست ها و آمریکا هستند، تشکر میکنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *